Faramir schreef:Maar door het predikaat poppenkast te geven sta je al bewust op behoorlijk wat tenen. Zo zijn er meer dan genoeg protestantse zaken die weggezet kunnen worden als poppenkast maar die door protestanten zelf als (zeer) waardevol onderdelen van de geloofstraditie worden gezien.
Dat heb ik toch ook gezegd?!
Kort door de bocht: bij katholieken zit de poppenkast van buiten en bij protestanten van binnen.
Als ik de grafkerk binnenloop en ik zie hoe mensen met tassen vol kledingstukken aankomen om die vervolgens te wrijven over de olie die op de steen ligt waarvan men zegt dat Jezus is gebalsemd, dan zie IK dat als poppenkast.
Maar IK heb dat ook bij het knielen van mensen voor beelden in de kerk, voor het altaar e.d.
Ik zet het niet wég, ik geef er mijn visie op en die van het merendeel van de protestanten.
Je noemt drie richtingen die de Geboorte kerk bestieren. In de Grafkerk is het nog erger: daar zijn maar liefst zes richtingen die elkaar bij tijd en wijle letterlijk de hersens in slaan: de Grieks-orthodoxen, de Rooms-katholieken, de Armeens-apostolischen, de Syrisch-orthodoxe Kerk, de Koptisch-orthodoxe Kerk en de Ethiopisch-orthodoxe Kerk!
Met zekerheid is te stellen dat de begrafenis niet in de Graftuin heeft plaats gevonden.
Toch is dat voor mij en vele anderen een geweldige plaats voor meditatie, temeer omdat daar op het graf een bordje staat dat ze eigenlijk overal zouden moeten ophangen in Israel, voor onze Heilige Landlopers: