Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef:@Faramir: aantekeningen maken bij een preek lijkt me een goed idee. Zelf heb ik geen moeite om een preek van 40-45 minuten te beluisteren, mits die natuurlijk pakkend is en goed in elkaar steekt. Maar ik kan me voorstellen dat dit met name voor kleine kinderen lang kan duren.
elbert schreef:@Faramir: aantekeningen maken bij een preek lijkt me een goed idee. Zelf heb ik geen moeite om een preek van 40-45 minuten te beluisteren, mits die natuurlijk pakkend is en goed in elkaar steekt. Maar ik kan me voorstellen dat dit met name voor kleine kinderen lang kan duren.
Het moet natuurlijk niet, maar soms is het wel eens goed om wat dieper op de stof in te gaan. Met een preek van 40-45 minuten bedoel ik niet dat een predikant zich eindeloos zou moeten herhalen of platgetreden paadjes zou moeten bewandelen. Zo iemand moet dan wel wat te vertellen hebben.rotterdam schreef:Waarom zou een preek 40-45 minuten moeten duren ?
Er zijn kerken waar de "rechtzinnigheid" van de predikant wordt afgemeten aan de lengte van de preek.
Dat hangt voor een niet onbelangrijk deel ook van de prediker af. Als hij niets te vertellen heeft, zal hij ook snel klaar moeten zijn. Heeft hij wel wat te vertellen, dan kan het langer duren.Faramir schreef:Ook bij het overgrote deel van de volwassenen heeft het volstrekt geen didactische zin om zo lang te preken.
elbert schreef:Dat hangt voor een niet onbelangrijk deel ook van de prediker af. Als hij niets te vertellen heeft, zal hij ook snel klaar moeten zijn. Heeft hij wel wat te vertellen, dan kan het langer duren.
En ja, het hangt ook van de hoorder af.
De apostel Paulus ging soms door tot middernacht. Hij had dus heel wat te vertellen, alleen Eutychus viel in slaap. (Hand. 20:8-9).
pannenkoek schreef:Even een korte reactie op de '20 minuten regel'
Wij zingen een extra tussenzang. Dus na punt 1 en na punt 2. ipv de gewenning alleen na punt 2 te zingen.
Dus als je 50 min. in 3-en verdeeld heb je de 15 min. regel.
Je begint echt na de tussenzang ahw weer 'opnieuw' te luisteren.
Ach, je moet ook didactische inzichten kunnen relativeren. Het lijkt me voor predikanten goed om daar rekening mee te houden, maar anderzijds om zich er ook weer niet door te laten binden.Faramir schreef:Schijnbaar zeggen de didactische inzichten (op wetenschappelijke basis) van de afgelopen decennia je niets. Spijtig.
Faramir schreef:Nog niet ideaal, maar al een stuk beter.
Janvanverweg schreef:een tussenzang heb ik nooit gedaan. zie het nut niet, waarom een betoog onderbreken? om afhakers wakker te krijgen? dan ben je m.i. te laat.
zelf hanteer ik een strakke preeklijn en heb bij de verschillende punten anekdotes, voorbeelden etc. als ik merk dat men het niet oppakt dan wijdt ik even uit ter verduidelijking anders ga ik door.
pannenkoek schreef:dat bedoel ik ook Schelpje en een vaste burgt.
Na punt 1 en na punt 2. (na punt 3 gaan we danken)
2 tussenzangen dus.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 316 gasten