Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hubert schreef:Mijn vraag is of men het bovenstaande herkent of dat het onzin is en
of de kerk nog wel 'te doen' is voor iemand van binnen.
Zijn er nog spraakmakende predikers in onze tijd in de reformatorische kerken?
alexander91 schreef:Dat weet ik niet zeker. Paulus ging ook niet mee met de logica (oid) van de Atheners.
mohamed schreef:Dat deed hij wel, ik doel op zijn bekende uitspraak te Athene:
'zoals ook enkele van uw dichters gezegd hebben: Want wij zijn ook van Zijn geslacht.'
Paulus kende niet één, maar maar liefst enkele van de Griekse dichters, dus ging hij wel degelijk met hun logica mee.
'En ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet, om hen die onder de wet zijn te winnen. Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn'. (1 Kor 9,20-21)
Kerken verstoffen en worden oud gemaakt door de huidige tijd, jammer dat er weer een stukje traditie verloren gaat, maar so be it. Daardoor verouderd ook het ambt predikant. Wees niet boos op de gang van zaken want mensen krijgen wat ze willen en als ze liever een Moskee zien dan een kerk dan krijgen ze die. Ook ik draag daar aan bij door niet naar de kerk te gaan, maar gelukkig zal ik het niet meer meemaken dat er een moskee komt in mijn dorp. Al weet je het maar nooit.
hubert schreef:Guido Attema is buitenkerkelijk en bezoekt wekelijks een kerk in Amsterdam. Voor de IKON recenseert hij de diensten, inclusief een cijfer voor de preek. Is de kerk 'te doen' voor iemand die van buiten komt?
Uit zijn lange verhaal de inleiding:
Twee jaar geleden bezocht ik wekelijks een andere kerk. Naast veel Rooms-Katholieke kerken, merkte ik met name bij de gereformeerde kerken dat de voorganger de boot naar het heden heeft gemist. Bijna altijd werd er in een onbegrijpelijke tale Kanaäns een bijbeluitleg gegeven die niet alleen saai en inspiratieloos was, maar tevens naliet de link met het leven anno nu te leggen.
Mijn vraag is of men het bovenstaande herkent of dat het onzin is en
hubert schreef:Guido Attema is buitenkerkelijk en bezoekt wekelijks een kerk in Amsterdam. Voor de IKON recenseert hij de diensten, inclusief een cijfer voor de preek. Is de kerk 'te doen' voor iemand die van buiten komt?
Uit zijn lange verhaal de inleiding:
Twee jaar geleden bezocht ik wekelijks een andere kerk. Naast veel Rooms-Katholieke kerken, merkte ik met name bij de gereformeerde kerken dat de voorganger de boot naar het heden heeft gemist. Bijna altijd werd er in een onbegrijpelijke tale Kanaäns een bijbeluitleg gegeven die niet alleen saai en inspiratieloos was, maar tevens naliet de link met het leven anno nu te leggen.
Mijn vraag is of men het bovenstaande herkent of dat het onzin is en
Rozijn schreef:Insidertaal is onvermijdelijk, maar als lid kan ik in onze GG de preek goed volgen, en de link met het hier en nu komt regelmatig aan de orde. Onzin vind ik een groot woord voor het bovenstaande, maar het is wel overtrokken.
Rozijn schreef:Geloof, genade, offer, bloed, Lam, etc.
Woorden die binnen de kerk een andere betekenis/nuance hebben dan daar buiten.
Weglaten kan niet, uitleggen wel.
Mwah, college's op de universiteit (wat zeg ik: op de meeste scholen) duren meestal 45 a 50 minuten. Zou het onderwijs er dan ook naast zitten?rotterdam schreef:De preken duren gewoon "veel te lang".
Onderzoekster - Lianne Ebbinkhuijsen coacht sprekers voor het bedrijfsleven en is expert op het gebied van spreekvaardigheid. Op haar website houdt zij een vurig pleidooi voor de '20-minuten-regel'. Lianne stelt dat mensen niet langer dan 20 minuten achter elkaar hun aandacht bij een spreker kunnen houden. "Er hoeft vaak niet eens een omstandigheid te zijn. Mensen kunnen gewoon niet langer dan 20 minuten achter elkaar naar een verhaal luisteren!" Het ligt dus niet aan de spreker: zo zitten wij als mensen nu eenmaal in elkaar!
elbert schreef:Mwah, college's op de universiteit (wat zeg ik: op de meeste scholen) duren meestal 45 a 50 minuten. Zou het onderwijs er dan ook naast zitten?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 386 gasten