Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Rozijn » 10 okt 2013 09:39

mealybug schreef:Daar gaat het even niet om.
Het gaat erom dat Jezus die dag al naar de Vader ging, of dat Hij het toen al over Zijn hemelvaart zou hebben gehad, nog 40 dagen later, (dat is wat de kanttekeningen zeggen.)
Wat denk je van stelling inmijn vorige post?

Ik kan er niets mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 09:46

Wilsophie schreef:Lees de openingspost even terug, daar wordt het geciteerd.

Daar staat het dus helemaal niet. Jezus zegt alleen dat Hij naar de Vader toegaat maar niet dat het op die dag gaat gebeuren. Hij wijst daarmee gewoon op de hemelvaart die 40 dagen later zal plaatsvinden. Ik heb al aangegeven dat je taalkundig gezien niet kan stellen dat Jezus op die dag naar de hemel ging, dat staat helemala niet in die tekst.

Vandaar dat ik vroeg naar Bijbels bewijs. Als dat er niet is, wat moeten we hier dan mee. De Bijbel geeft dan geen bewijs, dus is het meer inlegkunde, waarvan we maar af moeten vragen of dat klopt of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 09:59

Marnix schreef:
Vandaar dat ik vroeg naar Bijbels bewijs. Als dat er niet is, wat moeten we hier dan mee. De Bijbel geeft dan geen bewijs, dus is het meer inlegkunde, waarvan we maar af moeten vragen of dat klopt of niet.

Geef jij dan een reden aan waarom de Here Jezus zei dat ze Hem niet mochten aanraken, want in dat verband zegt Hij direct dat HIj nog naar Zijn Vader moest gaan. Later mochten ze Hem aanraken dan is de conclusie toch heel helder.
Als wat jij zegt waar is dan mochten ze Hem dus 40 dagen niet aanraken.
Bovendien kun je dan aantonen wanneer de Heer Zijn aanstellingen heeft gekregen, elders in de Bijbel omschreven als "dan zal Hij aangesteld worden tot HEERE en tot Christus tot Hogepriester naar de ordening van Melchizedek.
En bedenk eens dat vlees en bloed de hemel niet kunnen binnengaan.
Was Zijn lichaam dan al zonder vlees en bloed?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 11:13

Wilsophie schreef:

Geef jij dan een reden aan waarom de Here Jezus zei dat ze Hem niet mochten aanraken, want in dat verband zegt Hij direct dat HIj nog naar Zijn Vader moest gaan. Later mochten ze Hem aanraken dan is de conclusie toch heel helder.
Bovendien kun je dan aantonen wanneer de Heer Zijn aanstellingen heeft gekregen, elders in de Bijbel omschreven als "dan zal Hij aangesteld worden tot HEERE en tot Christus tot Hogepriester naar de ordening van Melchizedek.

Ja, dit is eigenlijk precies waar het om gaat.
mooi uitgelegd.
@Rozijn, jammer dat je er ''niets mee kunt''
Maar je kunt er wel iets mee, dat het Lam geslacht werd, het Paaslam, wat de voorafschaduwing was van Jezus?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 okt 2013 11:27

O ja, dat zeker. Maar ik zie niet in waarom je de parallellen tussen het oudtestamentische paaslam en het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt zo ver door zou moeten en kunnen trekken dat Jezus niet met een verheerlijkt lichaam is opgewekt. Dat staat voor mij namelijk haaks op 1 Kor. 15:42 en omstreken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 11:38

Rozijn schreef:O ja, dat zeker. Maar ik zie niet in waarom je de parallellen tussen het oudtestamentische paaslam en het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt zo ver door zou moeten en kunnen trekken dat Jezus niet met een verheerlijkt lichaam is opgewekt. Dat staat voor mij namelijk haaks op 1 Kor. 15:42 en omstreken.

Nee ik vraag waarom sommigen de voorafschaduwing van het Paaslam wel, maar dat van het beweegoffer er op volgend, niet schijnen te zien.
Lev 23:15.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 11:40

Wilsophie schreef:

Dat heb ik al uitgelegd.

- Jezus zegt niet: Raak mij niet aan. Jezus zegt: Hou mij niet vast. Een groot verschil.
- Jezus geeft ook de reden: Hou me niet vast, ik ben immers nog niet weg. Vertel eerst het goede nieuws aan mijn broeders. Die moesten het nieuws eerst horen.
- In Mattheus lezen we dat de vrouwen Jezus weg degelijk hebben aangeraakt. 8 Ontzet en opgetogen verlieten ze haastig het graf om het aan zijn leerlingen te gaan vertellen. 9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer. 10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’
- Wat Melchisedek betreft, dat wordt in de Hebreeen-brief uitgebreid uitgelegd.
- Jezus lichaam was niet zonder vlees of bloed, dat kunnen we opmaken uit de verschijning aan Thomas. Wel zijn er dingen veranderd want Hij verschijnt zomaar en is soms ook zomaar weer weg. Als Jezus wordt opgenomen gaat Hij naar de hemel, ongetwijfeld komt Hij daar niet met een aards lichaam binnen.... maar meer zegt de Bijbel daar niet over.

Kortom, ik zie geen enkel bewijs voor een extra tussentijdse hemelvaart in de Bijbel. Waarom moet dan nog verder bewezen worden dat het echt niet gebeurt zou zijn? Het is puur speculatie zonder sluitend bewijs.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 okt 2013 11:41

@mealybug: Hoe zou ik iets moeten zien dat ik niet zie? Wellicht kun jij zulk verhelderend licht op de zaak werpen dat ik het wel kan zien.
Blijft voor mij de hinderpaal die ik in mijn vorige posting schetste. Bij de opstanding is het lichaam al verheerlijkt, zegt Paulus in 1 Kor 15.
Dan is een lering die daar van afwijkt voor mij niet meteen overtuigend, maar dat zul je begrijpen neem ik aan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 11:53

Rozijn schreef:@mealybug: Hoe zou ik iets moeten zien dat ik niet zie? Wellicht kun jij zulk verhelderend licht op de zaak werpen dat ik het wel kan zien.
Blijft voor mij de hinderpaal die ik in mijn vorige posting schetste. Bij de opstanding is het lichaam al verheerlijkt, zegt Paulus in 1 Kor 15.
Dan is een lering die daar van afwijkt voor mij niet meteen overtuigend, maar dat zul je begrijpen neem ik aan.

Het gaat NIET om de verheerlijking van Jezus' lichaam, maar om het feit Hij dat nog geen tijd had voor Maria M, omdat hij nog op de gezette tijd daarvoor, op die dag volgens de wet in Leviticus, Zichzelf als Eeersteling moest aanbieden aan Zijn Vader.

Hij zegt dan ook , ik vaar op naar mijn Vader....

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 11:58

Prima Marnix, de Heer zal staan op de Olijfberg en dan zullen zij zien wie zij doorstoken hebben. Dan praten we over minstens duizend jaar verder dan het heden. Dat is hetzelfde verheerlijkte Lichaam wat Hij van de Vader heeft ontvangen dus dat argument klopt niet. Die tekenen zijn overal te zien ongeacht welk lichaam. Dan zeg je dat ze zijn voeten hebben aangeraakt, en denk eraan dat in de Bijbel dit hoofdstuk lang staat na Mattheus 24 en 25.
Toen ze zijn voeten greep om Hem te aanbidden en dan gaat het nog steeds over de 2 vrouwen buiten Judea en gaande naar Galilea.

Er is geen enkele reden om niet te geloven dat Hij in de tijd dat dit gebeurde Hij al terug was vanuit/ bij de Vader. Vergeet niet dat de dag begon op een Zondag heel vroeg, het was net licht. Bovendien gaat het in Mattheus over Zijn koningschap en dus is de opdracht uit vers 19 voor de toekomst want wij prediken niet aan volkeren doch aan personen. Wij dopen ook in de naam van de Here Jezus Christus . De volkeren worden in Mattheus pas bepredikt nadat Mozes en Elia hebben gepredikt en dan de 144.000 en zij prediken aan alle volkeren. Niet wij maar de Joden. Daarom is Mattheus heel belangrijk om dat te lezen als zijnde ook toekomst.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 10 okt 2013 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 okt 2013 11:59

Hmm, nee, niet echt overtuigend. Alsof de tijd in de hemel en de tijd op aarde gelijk lopen.
Hoeveel "tijd" zou Jezus nodig gehad hebben om ten hemel te varen? In een ogenblik, ja nog korter dan dat, zou Hij heen en terug zijn. (Ik bedoel dit niet spottend of iets dergelijks.) Maria zou het niet eens hoeven merken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 12:04

Handelingen 1vers 3 : "Aan welke Hij ook, nadat Hij geleden had Zichzelven levend vertoond heeft met vele gewissen kentekenen 40 dagen lang zijnde van hen gezien en sprekende van de dingen die Het Koninkrijk Gods aangaan."

Handelingen 13 vers 31 : "Welke gezien is geweest vele dagen lang van degenen die met Hem opgekomen waren van Galilea tot Jeruzalem, die Zijn getuigen zijn bij het volk."

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 okt 2013 12:23

Ja en? Dat geloof ik zeker. Ik zie daar heel duidelijk dat Jezus 40 dagen op aarde is gebleven na zijn opstanding. Daarna ging Hij naar Zijn Vader.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 12:34

Rozijn schreef:Ja en? Dat geloof ik zeker. Ik zie daar heel duidelijk dat Jezus 40 dagen op aarde is gebleven na zijn opstanding. Daarna ging Hij naar Zijn Vader.

Dus jij zegt dat het nog 40 dagen duurde voordat Jezus Zich als beweegoffer aanbood ?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 12:45

Het is ook in de kerken nooit anders verteld. Dat is juist zo jammer.
Waar spreekt het beweegoffer dan over, dat is essentieel anders kun je niet verder antwoorden en lees ook eens Lucas 24 , helemaal en zie dan hoe dat gaat met de Emmausgangers. Misschien wordt het dan duidelijker.

Terug naar “Archief”