"Ik heb niets verkeerds gedaan"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: "Ik heb niets verkeerds gedaan"

Berichtdoor Bambi » 08 okt 2013 15:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 15:45

schelpje3 schreef: Die keuze maak je niet zelf! Als je begrijpt wat ik bedoel.

Die keuzes maak je wel degelijk zelf. Wat niet wil zeggen dat het buiten Gods voorzienigheid om gaat.
Je kiest bewust om iets te doen of te laten.

Als ik straks in de auto stap en er komt een grote vrachtwagen mij tegemoet én ik ga dan op zijn weghelft rijden... Wie doet het dan? Wie kiest er dan?

Je kunt 'gewoon' de zonde uit de weg gaan. Er voor kiezen om niet te stelen, niet te vloeken, niet jaloers te zijn, wél te zorgen voor je naaste en ga zo maar door.

Wat is het toch makkelijk geworden in onze gezindte: we zijn nu eenmaal zo, we kunnen niets goeds doen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 16:01

JeeWee schreef:Die keuzes maak je wel degelijk zelf. Wat niet wil zeggen dat het buiten Gods voorzienigheid om gaat.
Je kunt 'gewoon' de zonde uit de weg gaan. Er voor kiezen om niet te stelen, niet te vloeken, niet jaloers te zijn, wél te zorgen voor je naaste en ga zo maar door.
Wat is het toch makkelijk geworden in onze gezindte: we zijn nu eenmaal zo, we kunnen niets goeds doen...

Ach, waar hebben we de Heilige Geest dan nog voor nodig?
Je kiest gewoon om niet te zondigen. Als het zo simpel zou zijn...
Niet vloeken, dat toch geen onbedachtzaamheid onze mond zal ontglippen
Mij lukt dit niet hoor, de zonde ontvlieden. Was dat maar zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 16:01

Wilsophie schreef:Dank voor je reactie, al moet ik zeggen dat als de Here Jezus dat gebed leert Hij er iets achteraan zei namelijk "verlos ons van de boze"... ik moet je zeggen dat ik daar verlost van ben. Het gebed van het onze vader is van toepassing als men echt last heeft van het boze en dat is pas in de benauwdheid van Jacob.
Ik ontvang dagelijks mijn brood en mijn schulden zijn vergeven.

Dat is een ander vers. Het is vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven hen die ons iets schuldig zijn. Daarnaast geloof ik dat we verlost zijn (niet dat we iedere keer weer verlost moeten worden) maar we zijn niet volmaakt en moeten nog steeds wel strijden tegen zonden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 08 okt 2013 16:04

JeeWee schreef:Die keuzes maak je wel degelijk zelf. Wat niet wil zeggen dat het buiten Gods voorzienigheid om gaat.

Als ik straks in de auto stap en er komt een grote vrachtwagen mij tegemoet én ik ga dan op zijn weghelft rijden... Wie doet het dan? Wie kiest er dan?

Niet alleen in jullie gezindte hoor.
Ik sprak laatst met een Joodse christen. Hup, hou de wet. Hij hield de wet. Dat kunnen we gewoon. Net zo makkelijk. Terwijl ik me toch vaak zie als een speelbal van de duivel: ik bewerk het niet meer, maar de zonde in mij. Ja hallo. Wat hij zei was voor mij een eye opener.
Ik wilde bijvoorbeeld stoppen met roken, echt al maaaanden -stop - begin - stop - begin, verschrikkelijk. En ik zat maar apatisch te wachten tot de Heer er wat aan ging doen, want ja, ik ben een slaaf ervan, ik kan het niet en ik moet eerst nog m'n geloof bouwen en 1000 teksten lezen dat ik een nieuwe natuur heb ontvangen en het echt slecht vinden. Ik dacht ineens: Ik lijk warempel wel calvinistisch zeg, die wachten ook maar tot de Heer ze overtuigt en ze bekeert.
Waarom kan een atheist dan wel gewoon kappen met roken als ie dat wil eigenlijk?
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 16:34

schelpje3 schreef:Ach, waar hebben we de Heilige Geest dan nog voor nodig?

Echt, ik vind het te makkelijk: "Mij lukt dit niet hoor, de zonde ontvlieden. Was dat maar zo."
Mij lukt het wel. Alleen doe ik het heel vaak niet. Dat is een keuze, een foute keuze die komt uit een zondig hart.
Da's ook een keuze waar ik vaak spijt van heb.
En ja, de Heilige Geest overtuigt mij van zonde en schuld.
Je kunt er voor kiezen om niet te roken, geen kwaad te spreken, geen overspel te plegen enz.
Zonden-loos leven kan niet. En wees eerlijk: dat willen we ook vaak niet.
We kunnen, om de tale Kanaäns te spreken, 'de zonde wel haten en vlieden'.

En we mogen weten dat er kracht is in Christus om te volharden in de keuzes die we maken.
En om ons van onwillig, gewillig te maken.

Maar je gaat niet verloren omdat je niet kúnt.
Wel omdat je niet wílt!

"Sorry Heere, het ligt echt niet aan mij hoor, ik wilde de zonde wel laten en tot Uw eer leven maar ik kon het gewoon niet en ik kon me gewoon niet bekeren. U had het moeten doen".

En het antwoord?
"Ga wég van Mij, jij die niet GEWILD hebt, dat Ik Koning over je was".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 17:38

Ik vind het ook heel mooi wat David schrijft in psalm 19:

13 Wie zou al zijn afdwalingen opmerken?
Reinig mij van verborgen afdwalingen.
14 Weerhoud Uw dienaar ook van hoogmoed.
Laat die over mij niet heersen;
dan zal ik oprecht zijn
en vrij van grote overtreding.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 18:12

Ik moest denken aan de op het eerste gezicht een beetje vreemde belofte in Ezechiël 36: ´´ Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. (...) U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren, herinneren. U zult walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.´´ Dat was het woord van de Heere.. Kunnen wij dat zeggen?

Dat gaat over Israël en niet over de gemeente.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 18:15

schelpje3 schreef:@Wilsophie: waarom staat er dan in het kindergebedje:
schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus' Wil mij rein?

Dat moet je aan de bedenker van het versje vragen, niet aan mij. Hij heeft het waarschijnlijk niet begrepen. Ik mocht in ieder geval het 2e versje overslaan en mijn kinderen ook.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 18:20

schelpje3 schreef:Onze blinde ogen moeten geopend worden hiervoor. De satan wil ons doen laten geloven dat wij best goede mensen zijn.
We leven immers netjes, voor de buitenkant.
Maar de Heere ziet de binnenkant, dus ook onze boze gedachten en overwegingen. En als je EERLIJK bij jezelf te rade gaat, kan het niet anders dan dat je beschaamd moet erkennen dat het ook vandaag weer meerdere malen fout is gegaan.
Gedachteloos een gebedje voor je boterham, of zelfs helemaal niet bidden, omdat je in een restaurantje zat.
Iemand onheus bejegend. Niet de minste willen zijn. Je hongerige naaste niet willen zien.
Lelijke woorden die in je opgeborreld zijn.
Het is een Zegen als we bewaard worden voor de ergste zonden. En voor de grootste der zondaren is er vergeving mogelijk, maar we moeten eerst wel tot dat besef gebracht worden!
Dus zeg nooit dat je vandaag echt niets verkeerds hebt gedaan.

Als het goed is zijn onze ogen geopend toen wij tot geloof kwamen en ik leef helemaal niet netjes voor de buitenkant, dat herken ik niet. De Heer ziet niet de binnenkant maar ziet het hart aan en natuurlijk is het vandaag ongetwijfeld fout gegaan, ik zou het niet weten, ik bid niet voor het eten dus misschien is dat fout. Wij worden niet bewaard voor de ergste zonden wat dat ook zijn moge.
Wij worden gereinigd van dag tot dag en de belofte is dat ons binnenste vernieuwd wordt van dag tot dag dus dat we rein voor God mogen staan. De voetwassing van Petrus was er een voorbeeld van. Wij hebben de Hogepriester naar een nieuwe ordening en Hij pleit en bidt voor ons met onuitsprekelijke genade staat er in de Bijbel. Maar als je die teksten wegredeneert. Mij best. Ik ga staan op die beloften van het nieuwe verbond. Ik denk nooit na over eventuele zonden. Ik leef uit genade en sta onder heerschappij van genade en vertrouw op het werk van de Heilige Geest, alle voorbeelden die men noemt komen voort uit het vlees en dat vlees is bij mijn gestorven en mijn huidige zijn en wezen is verborgen met Christus bij God, daar is mijn positie.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 okt 2013 18:47

schelpje3 schreef:Ach, waar hebben we de Heilige Geest dan nog voor nodig?

Dus jij vloekt dagelijks? Wat heb jij vandaag voor zondigs gedaan?

Overigens staat in de bijbel dat gelovigen niet meer zondigen:

1 Joh 3:
7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

Dus als je merkt dat je, als gelovige, totaal niet zondigt, en je kunt echt niks verzinnen wat je verkeerd hebt gedaan, bedenk dan dat je bijbels gezien uit God bent geboren, en dus niet kunt zondigen. En bedenk ook dat op dit forum de zondigheid bijna genetisch is ingeworteld. Wij zondigen en daarmee klaar.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 18:51

Amen! Wie uit God geboren is kàn niet zondigen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 08 okt 2013 19:18

waarom die nadruk op het negatieve?
God is onze liefdevolle vader die heel goed weet hoe wij zijn en toch met open armen en hart van ons houdt. we hoeven niet eerst vergeving voor elke mogelijke zomnde te vragen om in zijn nabijheid te komen.
(denk aan Jezus antwoord aan Petrus toen die helemaal gewassen wou worden bij de voeten wassing)
Het is goed voor ons en onze omgang met God om in het reine te zijn. bewust onbeleden zonde (of zonden die we ons zelf niet vergeven kunnen omdat we er regelmatig hetschip in meegaan) kan ons angstig maken voor God en daardoor raken we van God vandaan.
welke ouder zal zo op schuld, schuld gevoel en schuld belijden hameren dat de kinderen niet langer met de ouders om durven te gaan en een heel systeem bedenken om een schijn van relatie op te houden?

wij gaan allen zonden. die belijden we zodra we die bewust worden. in de nabijheid van God worden we soms bewust van onbeleden zonden. maar ook vam god onmeetbare liefde. God heeft al onze zonden al vergeven en voor zijn aangezicht weg gedaan. wat God betrft bestaan onze zonden niet meer. ook onze nog onbeleden zonden zijn vergeven! maar wij, de kinderen maken elkaar soms zo bang dat we ons als Adam en Eva voor God verbergen. zelf nog nadat we Christus hebben leren kennemn en weten dat onze zonden weg gedaan zijn. we durven, of kunnen niet geloven dat God dat gedaan heeft en vol schaamte bl;ijven we van verre van God houden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 19:25

Er staat heel duidelijk dat Hij onze zonden niet meer rekent of toerekent. De Here Jezus is gelukkig gestorven voor de zonden van de hele wereld en niet alleen voor kerkmensen.
De Here Jezus stierf toen wij nog zondaren waren...dat wil zeggen dat wij nu verloste zondaren zijn.
Zolang we in dit lichaam zijn zullen onze voeten vuil worden in deze wereld, maar nogmaals Hij wast die vieze voeten en zo kunnen wij vrij tot God naderen. Tot in het binnenste heiligdom.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2013 19:27

Logisch gevolg van de leer, hoor.
Predestinatie, en we zijn door en door verdorven en tot geen enkel goed in staat, de ander is net nog iets rotter dan wij, natuurlijk, maar als er geen wonder gebeurt, enfin je kent het wel...
Zie daar nog maar eens overheen te komen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”