"Ik heb niets verkeerds gedaan"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

"Ik heb niets verkeerds gedaan"

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 13:49

Onlangs kwamen er twee dingen samen.
Op de school waar mijn zus les geeft, vroeg een meisje: "waarom moet ik eigenlijk om vergeving vragen, ik heb vandaag niets verkeerds gedaan".
De zondag daarop preekte onze dominee over Genesis 40 waar Jozef eigenlijk hetzelfde zegt: "Want ik ben met geweld ontvoerd uit het land van de Hebreeën; en ook hier heb ik niets gedaan waarvoor men mij in deze kerker zou moeten zetten".

Soms is het zo dat je gewoon geen aanwijsbare zonden kunt vinden waarvoor je vergeving zou moeten vragen. Natuurlijk staan we allemaal schuldig tegenover God en vaak doen we bijna een wedstrijdje wie 'de grootste der zondaren' is...
Dat roept ook zo makkelijk en klinkt ook best vroom.

Maar is dat niet een cliché, als je bijvoorbeeld zoals Jozef en zoals de oudste zoon uit de gelijkenis een voorbeeldig leven leidt?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: "Ik heb niets verkeerds gedaan"

Berichtdoor meribel » 08 okt 2013 13:54

Vertel me hoe ik dat voor elkaar krijg,
Dagelijks doe ik helaas weer zonde

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 13:56

Vele malen heb ik op dit forum uitgelegd dat ons alles al vergeven IS.
Ook de zonden die wij nog gaan doen? Ja zelfs die zonden.
Men neemt dan een tekst uit de Bijbel als voorwaarde, "Indien wij onze zonden belijden Hij is getrouw en Rechtvaardig om onze zonden te vergeven" om dit tegen te spreken. Maar men leest niet goed want hier staat niet Hij is Liefde enz...Maar Hij is trouw en rechtvaardig. God is trouw en rechtvaardig ...
Dat de Here Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld had niets met trouw en rechtvaardigheid te maken, maar met liefde. Bovendien leest men het "Indien" als voorwaarde en dat is heel vreemd want Gods rechtvaardigheid en Zijn trouw hangt niet af van "ons belijden".

Bovendien heb ik zoveel zonden gedaan die ik me niet bewust was. En die zouden dan niet vergeven worden?
Als gelovige staat nergens in de Bijbel dat je elke avond op je knietjes moet op het koude zeil à là W.G. v.d. Hulst om te bidden:'Schoon mijn zonden vele zijn maak om Jezus" wil mij rein'.
De Bijbel leert dat wij onder het nieuwe verbond rein voor God staan omdat wij inmiddels een Hogepriester hebben die dagelijks onze voeten was en ons geheel reinigt. Wij staan rein voor God. Dank Hem ervoor.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 14:03

JeeWee schreef:Maar is dat niet een cliché, als je bijvoorbeeld zoals Jozef en zoals de oudste zoon uit de gelijkenis een voorbeeldig leven leidt?

Daniel: ´´Wij hebben gezondigd, wij hebben onrecht gedaan, wij hebben goddeloos gehandeld, wij zijn in opstand gekomen door af te wijken van Uw geboden en bepalingen. Wij hebben niet geluisterd.

Nehemia: ´´Ik en mijn familie, wij hebben gezondigd. Wij hebben het grondig bij u verdorven. Wij hebben de geboden, de verordeningen en de bepalingen, die U aan Uw dienaar Mozes geboden hebt, niet in acht genomen.´´

Jeremia: ´´Wij liggen in onze schande en onze smaad overdekt ons, want tegen de HEERE, onze God, hebben wij gezondigd, wij en onze vaderen, van onze jeugd af tot op deze dag, wij hebben niet geluisterd naar de stem van de HEERE, onze God.´´

Jesaja: ´´Wij hadden gezondigd. Wij zijn allen als een onreine,
al onze rechtvaardige daden zijn als een bezoedeld kleed.´´

Johannes: ´´Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.´´

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 14:06

Ik denk dat iedereen verkeerde dingen doet. Als we denken dat we geen zonde hebben gedaan is het de vraag of onze definitie van "het verkeerde doen" juist is. Je kan een hele dag niet schelden, niet begeren, respectvol zijn tegen je ouders enzovoorts. Maar dan kijken we alleen naar wetten en wat we niet doen. Ik vind het verhelderend als we gaan kijken naar wat God van ons vraagt en wat we nagelaten hebben om te doen. Getuigen van Zijn liefde, Hem in alles betrekken, danken voor wat Hij geeft, sowieso dicht bij Hem leven, met Hem wandelen, anderen helpen. Dan merken we volgens mij allemaal dat we tekort schieten en met die tekortkomingen mogen we naar Hem toe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 14:11

Wilsophie schreef:Vele malen heb ik op dit forum uitgelegd dat ons alles al vergeven IS.
Ook de zonden die wij nog gaan doen? Ja zelfs die zonden.
Men neemt dan een tekst uit de Bijbel als voorwaarde, "Indien wij onze zonden belijden Hij is getrouw en Rechtvaardig om onze zonden te vergeven" om dit tegen te spreken. Maar men leest niet goed want hier staat niet Hij is Liefde enz...Maar Hij is trouw en rechtvaardig. God is trouw en rechtvaardig ...
Dat de Here Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld had niets met trouw en rechtvaardigheid te maken, maar met liefde. Bovendien leest men het "Indien" als voorwaarde en dat is heel vreemd want Gods rechtvaardigheid en Zijn trouw hangt niet af van "ons belijden".

Bovendien heb ik zoveel zonden gedaan die ik me niet bewust was. En die zouden dan niet vergeven worden?
Als gelovige staat nergens in de Bijbel dat je elke avond op je knietjes moet op het koude zeil à là W.G. v.d. Hulst om te bidden:'Schoon mijn zonden vele zijn maak om Jezus" wil mij rein'.
De Bijbel leert dat wij onder het nieuwe verbond rein voor God staan omdat wij inmiddels een Hogepriester hebben die dagelijks onze voeten was en ons geheel reinigt. Wij staan rein voor God. Dank Hem ervoor.

Wat je zegt klopt en het is ook goed om te beseffen. Vaak worden mensen eerst weer onder het oordeel gepraat en daarna wordt er weer verlossing gepreekt (als het goed is). We mogen onze positie weten: Vergeven. Dat verandert niet.

Aan de andere kant leert Jezus ons bidden: Vergeef ons onze schulden. Die twee vormen geen spagaat. Vragen om vergeving hoeft niet in te houden dat je telkens weer onder het oordeel wordt geplaatst, maar dat je Gods wil wil doen en daarin wil groeien, strijden. Dat is geen onderdeel van de verlossing maar van de heiliging en dan gaan die twee prima samen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 14:28

Dank voor je reactie, al moet ik zeggen dat als de Here Jezus dat gebed leert Hij er iets achteraan zei namelijk "verlos ons van de boze"... ik moet je zeggen dat ik daar verlost van ben. Het gebed van het onze vader is van toepassing als men echt last heeft van het boze en dat is pas in de benauwdheid van Jacob.
Ik ontvang dagelijks mijn brood en mijn schulden zijn vergeven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 14:29

Trouwens nog een mooie preek over het gebed van Daniël, voor diegenen die het interesserend:

http://www.maranatha-urk.nl/kerkdiensten/prekenoverzicht/sermon/10334-daniels-smeekgebed

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 14:34

Wilsophie schreef:Dank voor je reactie, al moet ik zeggen dat als de Here Jezus dat gebed leert Hij er iets achteraan zei namelijk "verlos ons van de boze"... ik moet je zeggen dat ik daar verlost van ben. Het gebed van het onze vader is van toepassing als men echt last heeft van het boze en dat is pas in de benauwdheid van Jacob.
Ik ontvang dagelijks mijn brood en mijn schulden zijn vergeven.

Het gebed is van toepassing voor alle kinderen van de Vader. Verder zijn er geen restricties wanneer wel en wanner niet.
Jezus CHRISTUS schreef:Als u bidt (...) bidt dan zo:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 14:39

Met alle respect, het gebed van Daniël heeft alles te maken met de toekomst, daarom spreekt Daniël ook in hoofdstuk 9 over de 70 e week.
Wij als gelovigen onder het nieuwe verbond hebben als het goed is een ander gebed. Misschien een dankgebed dat Paulus ons leerde namelijk dat "Genade ons vrij kocht! "

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 08 okt 2013 14:41

Marnix schreef:Ik denk dat iedereen verkeerde dingen doet. Als we denken dat we geen zonde hebben gedaan is het de vraag of onze definitie van "het verkeerde doen" juist is. Je kan een hele dag niet schelden, niet begeren, respectvol zijn tegen je ouders enzovoorts. Maar dan kijken we alleen naar wetten en wat we niet doen. Ik vind het verhelderend als we gaan kijken naar wat God van ons vraagt en wat we nagelaten hebben om te doen. Getuigen van Zijn liefde, Hem in alles betrekken, danken voor wat Hij geeft, sowieso dicht bij Hem leven, met Hem wandelen, anderen helpen. Dan merken we volgens mij allemaal dat we tekort schieten en met die tekortkomingen mogen we naar Hem toe.

Ja inderdaad.
Indien gij dan weet goed te doen en het niet doet, is het u tot zonde.
Al wat niet uit geloof is is zonde.
Wie in zijn spreken niet struikelt is een volmaakt man.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 14:41

Nee er zijn geen restricties, die zijn er nooit in de Bijbel , maar Het Onze Vader leerde de Heer aan Zijn discipelen, wellicht nog onder het oude verbond en dan zouden wij kunnen weten dat wij leven na de opstanding.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 14:43

Wat je schrijft is helemaal waar Coby, maar wat moet ik dan met Joh. 3 vers 16? o.a.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 14:45

Zonde is in de Bijbel altijd ONgeloof. En ik ben een gelovige dat weet de Heer en dus reinigt Hij mijn voeten als Hogepriester van het nieuwe verbond. Daar hoef ik niet om te vragen dat heeft Hij beloofd.
Alleen mensen die zich identificeren als zijnde joden of israël ja, die blijven hangen onder de wetten van het oude verbond. Zielig en triest is dat!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 14:47

@Wilsophie: waarom staat er dan in het kindergebedje:
schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus' Wil mij rein?

Terug naar “[Religie] - Open forum”