Herziene Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Herziene Statenvertaling

Berichtdoor JeeWee » 07 okt 2013 11:03

Probeer je nou eerst eens op de hoogte te stellen van de feiten voordat je gaat roeptoeteren.

Alleseerst: deze HSV Jongerenbijbel is geen nieuwe vertaling, maar een hértaling van de aloude Statenvertaling.
Zoals kanttekeningen vroeger dingen uitlegden, worden nu zaken verduidelijkt, tussendoor in aparte kaders. Daarbij worden eveneens in aparte kaders, nadenkvragen gesteld.
Bijbelse dagboeken en bijbelvarklaringen zou je ook kunnen afdoen als menselijke toevoegingen.
De versie van de HC is de hertaling van Dr. W. Verboom.

Heb je trouwens hier al ooit eens iets positiefs gezegd over wat dan ook?

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2013 11:14

JeeWee schreef:Probeer je nou eerst eens op de hoogte te stellen van de feiten voordat je gaat roeptoeteren.

Alleseerst: deze HSV Jongerenbijbel is geen nieuwe vertaling, maar een hértaling van de aloude Statenvertaling.
Zoals kanttekeningen vroeger dingen uitlegden, worden nu zaken verduidelijkt, tussendoor in aparte kaders. Daarbij worden eveneens in aparte kaders, nadenkvragen gesteld.
Bijbelse dagboeken en bijbelvarklaringen zou je ook kunnen afdoen als menselijke toevoegingen.
De versie van de HC is de hertaling van Dr. W. Verboom.

Heb je trouwens hier al ooit eens iets positiefs gezegd over wat dan ook?

Afbeelding

Wat heeft dat plaatje van die 2 poppen er nu mee te maken?
Ik vraag waarom er een uitlegbijbel nodig is, terwijl kinderen ouders leraren, predikanten enz hebben om zaken uit te leggen?
Nogmaals, je geeft geen antwoord op die vraag.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 okt 2013 11:24

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 okt 2013 12:05

fijn dat de jongeren editie er is!
ik hoop en bid dat deze bijbel dusdanig zal aanspreken dat jong en oud erin zullen blijven lezen.

dat de 'extra's' uit een bepaalde traditie komen valt niet te voorkomen. jullie weten hoe ik daar over denk. toch ben ik blij met elk inititiatief dat bijbellezen en bijbel navolging bevorderd.

@ BAMBI, wat let je, doe een marktonderzoek naar de potentiele vraag voor een SV-jongerenbijbel. Als er behoefte voor is dan zijn er vast gegadigden die daarop in willen spelen. in dat onderzoek kan je b.v. meenemen waaraan de jongeren behoefte hebben in zo'n jongeren bijbel; de extra uitleg is er al in de kanttekeningen te vinden, dus wat kan daarnaast als extra's geboden worden?

ik ben blij met elke vertaling die gelezen wordt!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 okt 2013 12:10

[quote]ik ben blij met elke vertaling die gelezen wordt![quote]

Een waarheid als een koe!!
Wat een gedoe om niets

En een zeer toepasselijk plaatje van JeeWee!!! :D

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 okt 2013 12:14

Janvanverweg schreef:fijn dat de jongeren editie er is!
ik hoop en bid dat deze bijbel dusdanig zal aanspreken dat jong en oud erin zullen blijven lezen.

dat de 'extra's' uit een bepaalde traditie komen valt niet te voorkomen. jullie weten hoe ik daar over denk. toch ben ik blij met elk inititiatief dat bijbellezen en bijbel navolging bevorderd.

Mee eens.
ik ben blij met elke vertaling die gelezen wordt!

Dit is niet zo genuanceerd. Als iemand een betrouwbare vertaling heeft en vanuit gemakzucht kiest voor een "surrogaatvertaling" is dat jammer. Ik zal een voorbeeld geven: iemand heeft een HSV en gaat "het Boek" lezen... Of iemand heeft een Willibrordvertaling en gaat de "Groot Nieuws Bijbel" lezen.
Dan vind ik dat jammer.

Maar als iemand niets heeft en een GNB gaat lezen, dan verheugd mij dat!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2013 12:23

meribel schreef:

En een zeer toepasselijk plaatje van JeeWee!!! :D

Ja, donkere tinten staan hem heel wat beter dan dat schreeuwende geel, zeker op zijn leeftijd.;-)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 okt 2013 12:38

http://www.youtube.com/watch?v=zSDj7bjAv2s

ik zie toch meer jou erin, mealybug :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2013 13:48

mealybug schreef:Ik word eigenlijk meer verdrietig van het feit dat het nodig scheen te zijn, dat er een dergelijke bijbel werd uitgegeven.
Leggen zondagsschoolmeesters, predikanten, leraren en ouders niets meer uit?????
Met de HSV is verder niets mis, die is al een stuk beter begrijpbaar dan de SV.
Mijn probleem is en blijft dat dit weer een bijbel is, waar menselijke toevoegingen en interpretaties een rol spelen.
Wat heb je aan een bijbel trouwens die heel makkelijk is geschreven , maar nog wel de HC in zijn deftige verheven taal bevat ?
Of is die tekst na al die eeuwen eindelijk ook een keer aangepast naar hedendaags taalgebruik?

Mooie contradictio in terminis. Iedereen mag blijkbaar dingen over de HSV uitleggen maar als er bij de Bijbel stukjes uitleg staan is het opeens verkeerd... omdat het dan niet gezegd wordt op de zondagsschool of door een predikant, leraar of ouders..... maar als het in de kantlijnen van de Bijbel staat is het opeens verkeerd, verdrietig enzovoorts. Lekker consequent....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 okt 2013 15:30

mealybug schreef:Ik vraag waarom er een uitlegbijbel nodig is, terwijl kinderen ouders leraren, predikanten enz hebben om zaken uit te leggen?
Nogmaals, je geeft geen antwoord op die vraag.

Vroeger, in de Rooms Katholieke kerk kon/mocht men de Bijbel ook alleen lezen met behulp van de uitleg van een geestelijke.
Natuurlijk zuleln ouders, leraren en predikanten de Bijbel uitleggen.
Maar deze Bijbel is voor jongeren (en ouderen) vanaf zo'n 14 jaar.
Juist dan wordt het zo belangrijk om zelf de bijbel te gaan lezen. Dan wil je niet meer steeds gaan vragen wat iets betekent. Dan wil je je eigen Bijbel hebben.
Wat is het verschil tussen de dominee die de uitleg op schrift in deze Bijbel heeft neergezet en de dominee die dat keer op keer mondeling doet?

En hoe cool is het dat jongeren nu een app hebben met de hele Bijbel met alles er op en er aan op hun eigen telefoon! Gewoon even in de trein, even op school, even overal...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 okt 2013 15:48

Wij hebben hem inmiddels ook in huis, maar mijn kinderen vinden de app tamelijk duur.
(Ik denk dat ze bedoelen dat ze het er niet voor over hebben. :wink: )
Maar we zijn hier ook niet van de e reader. :neeschudden:
Ik vind het een prachtige, goed verzorgde Bijbel.
Niet eens alleen voor jongeren, maar ook voor mensen die graag hun Bijbel willen lezen met behulp van extra informatie. Dan hoef je er niet apart nog een boek naast te leggen of in de formulieren te bladeren.
Als je er over denkt om hem aan te schaffen, is het verstandig niet te lang te wachten, want hij wordt duurder na 31 december en ik weet niet of er een run op is.
In de chr. boekhandel waar wij hem gekocht hebben, waren zaterdagmiddag al behoorlijk wat exemplaren over de toonbank gegaan.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 okt 2013 16:03

schelpje3 schreef: Wij hebben hem inmiddels ook in huis, maar mijn kinderen vinden de app tamelijk duur.
Wie de bijbel koopt, krijgt ook een boekenlegger met code zodat je de app voor € 9.99 kunt aanschaffen, i.p.v. € 30...

schelpje3 schreef:Niet eens alleen voor jongeren, maar ook voor mensen die graag hun Bijbel willen lezen met behulp van extra informatie. Dan hoef je er niet apart nog een boek naast te leggen of in de formulieren te bladeren.
Dat vind ik nou ook. Er zitten echt heel fraaie nadenkertjes tussen en de uitleg maakt de Bijbel ook vaak heel spannend. Er gaat een wereld open.

schelpje3 schreef: Als je er over denkt om hem aan te schaffen, is het verstandig niet te lang te wachten, want hij wordt duurder na 31 december en ik weet niet of er een run op is.
In de chr. boekhandel waar wij hem gekocht hebben, waren zaterdagmiddag al behoorlijk wat exemplaren over de toonbank gegaan.
De eerste oplage is vrijwel uitverkocht. Maar de tweede oplage komt er al weer aan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 okt 2013 16:08

Ze zijn gewend en verwend door alle gratis apps :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 okt 2013 16:47

Maar hoe vind je hem inhoudelijk?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 okt 2013 18:46

Bambi schreef: Wat ik me dan afvraag is: "Waarom dan niet gewoon de teksten uit de SV gebruikt, als alles zo goed uitgelegd wordt?"

Waarom wel?
De HSV is geen nieuwe vertaling maar een hertaling van de Statenvertaling.
En als je die dan toegankelijk wilt maken voor jongeren, ga je die jongeren niet aanspreken met GIJ en je gebruikt geen oude naamvallen als des en den en ook geen woorden waar we nu gewoon andere en beter begrijpelijke woorden voor hebben.

Het gaat er toch om dat mensen het Woord van God begrijpen?
We doen enerzijds onze uiterste best om de Bijbel in zoveel mogelijk talen te vertalen zodat mensen de Woorden van God in hun eigen taal kunnen lezen, en anderzijds doen we er moeilijk over als er een Bijbel wordt in de taal van nu wordt weergegeven....
"Ja maar de jongeren kunnen die oudere woorden toch leren", zeggen we dan...

Zei Luther dat ook, toen hij de Bijbel in het Duits ging vertalen zodat deze dichter bij de mensen zou komen?
Zeggen de Wycliff bijbelvertalers dat ook als ze weer een Bijbelvertaling toevoegen aan de ca. 475 complete Bijbelvertalingen die er nu zijn?

Terug naar “Archief”