Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2013 20:51

Jvslooten schreef:Je kan het ook omdraaien Boaz.. als het ècht zo is, dat de kinderen niet behoren gedoopt te worden, hoe denk je dat dit zou overkomen op de joden die bijna 2000 jaar lang hun baby's besneden hebben?

Waarom beweer je dat 'de babydoop' in plaats van de besnijdenis is gekomen? Werden meisjes in Israël óók besneden? Of..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 okt 2013 06:48

mealybug schreef:Waarom beweer je dat 'de babydoop' in plaats van de besnijdenis is gekomen? Werden meisjes in Israël óók besneden? Of..

Ik probeer het nog maar een keer ;

Petrus legt uit wat er bij de Doop gebeurd wanneer hij zegt: “Bekeert u allen, en laat u dopen in de naam van Jezus Christus, tot vergiffenis uwer zonden; dan zult gij de gaven ontvangen van den Heiligen Geest.” (Hand. 2: 38). Hier staat geen beperking bij voor kinderen. Hij voegt eraan toe: “Want voor u is de belofte; ook voor uw kinderen, en voor allen die van verre zijn: voor allen, die de Heer onze God Zich zal roepen” (2: 39). Er staat ook: “Nu dan, wat draalt ge? Sta op, laat u dopen, en uw zonden afwassen onder aanroeping van zijn Naam.” Deze geboden zijn universeel, en niet beperkt tot volwassenen. Deze geboden maken ook duidelijk dat er een noodzakelijke verbinding is tussen Doop en verlossing, een verbinding die expliciet genoemd wordt in 1 Pet. 3: 21

De historische Christelijke Kerk heeft er altijd aan vast gehouden dat Christus’ wet voor volwassenen geldt evenals kinderen, want Jezus heeft gezegd dat niemand ingaat in het koninkrijk van God tenzij hij wordt geboren wordt uit water en Geest (Joh. 3: 5). Zijn woorden kunnen we toepassen op een ieder die tot het koninkrijk der hemelen behoort. Hij verzekerd die kinderen zelfs: “Laat de kinderen begaan, en belet ze niet, tot Mij te komen; want het rijk der hemelen is voor hen, die zijn zoals zij” (Matt. 19: 14).

Deze gebeurtenis wordt door Lucas gedetailleerder beschreven, hij schrijft: “Men bracht zelfs de kinderen naar Hem toe, opdat Hij ze aanraken zou. Toen de leerlingen dit zagen, wezen ze hen af. Maar Jezus riep ze naar Zich toe, en sprak: “Laat de kinderen bij Mij komen, en houdt ze niet tegen. Want het koninkrijk Gods is voor hen, die zijn zoals zij” (Luk. 18: 15-16).

In de grondtekst van Lukas 18 vers 15 staat: “Men bracht zelfs baby’s naar Hem toe” (Grieks: de prospherō autos kai brephos). Het woordje ‘brephos’ betekent een pasgeboren kind, baby of heel klein kind, heel duidelijk dat het dus gaat om kinderen die niet uit zichzelf naar Hem toe kunnen komen en die niet een bewuste keuze kunnen maken om “Jezus Christus als hun Heer en Redder aan te nemen”. En dat is nu precies het probleem. Baptisten weigeren de Doop aan baby’s en kleine kinderen, omdat die kinderen nog niet in staat zijn om zo’n een bewuste keuze te maken. Maar lees wat Jezus zegt: “Want het koninkrijk Gods is voor hen (verwijzend naar die kleine kinderen en baby’s). De Heer eist helemaal niet dat ze een bewuste keuze maken. Hij zegt dat juist dat soort mensen tot Hem kunnen komen en opgenomen worden in het koninkrijk der hemelen.

Paulus zegt verder dat de Doop in plaats van de Besnijdenis is gekomen (Kol. 2: 11-12). In die passage verwijst hij naar de Doop als de “besnijdenis van Christus” en als de “een besnijdenis, die niet met de handen verricht wordt.” In de regel waren het baby’s die besneden werden onder het Oude Verbond; besnijdenis van volwassenen was heel zeldzaam, aangezien er erg weinig bekeerlingen waren tot het Jodendom. Wanneer Paulus de baby’s wil uitsluiten, dan zou hij nooit de besnijdenis als vergelijking gekozen hebben.

Deze vergelijking tussen wie besneden kan worden en wie gedoopt mag worden is heel gepast. In het Oude Testament moest je om Jood te worden in de God van Israël geloven en besneden worden, In het Nieuwe Testament moet je om christen te worden, geloven in God en Jezus en gedoopt worden. In het Oude Testament werden de kinderen in Joodse gezinnen besneden vooruitlopend op het Joodse geloof waarin ze werden opgevoed. Daarom is het ook dat in het Nieuwe Testament de kinderen van Christelijke gezinnen gedoopt kunnen worden, daarbij anticiperend op het Christelijke geloof waarin ze opgevoed worden. Het patroon is hetzelfde: wanneer je volwassen bent moet je eerst geloven, voordat je de rite van opname kunt ontvangen; wanneer je kind bent en dus te jong om te geloven, mag je het sacrament van opname in het volk van God ontvangen in de wetenschap dat je opgevoed wordt in het geloof. Dit is de basis voor Paulus verwijzing naar de “besnijdenis van Christus” – dat is de Christelijke equivalent van de besnijdenis.

Het Christendom was toen net begonnen – en er waren dus geen Christelijke families waarin mensen al van geboorte aan opgroeiden. Ook in de Nieuwtestamentische boeken die later geschreven zijn, in de eerst eeuw, lezen we toch nergens dat kinderen die opgevoed zijn in een Christelijk thuis, gedoopt worden op grond van het maken van “een keuze voor Jezus”. Het is veeleer zo dat aangenomen wordt dat de kinderen uit Christelijke gezinnen al Christen zijn, en dat ze al “gedoopt zijn tot de gemeenschap met Christus Jezus” (Rom. 6: 3). Wanneer de Kinderdoop geen regel zou zijn, dat hadden we verwijzingen in de Bijbel moeten hebben naar kinderen van Christelijke ouders die later tot de Kerk toetraden, nadat ze de leeftijd van de rede hadden bereikt, maar zoiets staat nergens in de Bijbel.

Er zijn in de bijbel zeker verwijzingen. In het Nieuwe Testament lezen we dat de purperverkoopster Lydia zich bekeerde na de prediking van Paulus en dat ze “gedoopt werd met haar hele huis” (Hand. 16: 15). En Crispus, de gevangenbewaarder, die door Paulus en Silas bekeerd werd tot het Christelijke geloof, werd gedoopt met al de zijnen. Er staat: “nog op hetzelfde uur van de nacht nam hij hen bij zich op, wies hun wonden, en werd toen onmiddellijk met al de zijnen gedoopt. (Hand. 16: 33). En in zijn groeten aan de Korinthiërs zegt Paulus: “ook Stefanas’ familie heb ik nog gedoopt”. (1 Kor. 1: 16).

In al deze gevallen werden hele huishoudens en families gedoopt. Dat is dus meer dan alleen de echtgenoot, maar ook de kinderen werden daarbij ingesloten. Wanneer de tekst in Handelingen zou refereren aan de gevangenbewaarder en zijn vrouw, dan zou er staan dat “hij en zijn vrouw werden gedoopt”, maar dat staat er niet. Dus moeten de kinderen eveneens gedoopt zijn. Hetzelfde geldt voor de andere gevallen in de Schrift waarin het hele huis werd gedoopt.

Toegegeven, we weten niet of die kinderen inmiddels de leeftijd van de rede bereikt hadden, misschien waren het oudere kinderen of tieners. Maar waarschijnlijk betrof het zowel heel jonge kinderen als ook oudere kinderen. Het is erg aannemelijk dat er ook kinderen bij waren die nog niet de leeftijd van de rede bereikt hadden, gezien het feit dat men in die tijd geen betrouwbare vorm van anticonceptie kende. Gezien de Nieuwtestamentische gewoonte waarbij het hele huis werd gedoopt zou je verwachten dat eventuele uitzonderingen, zoals het niet dopen van kleine kinderen en baby’s, genoemd zou worden.

De huidige praktijk komt helemaal overeen met de praktijk van de eerste Christenen. Origenes schrijf bijvoorbeeld in de derde eeuw dat: “volgens de gewoonte der Kerk geven we de Doop ook aan baby’s” (Preek over Leviticus 8:31:11). Het concilie van Carthago (253 na Chr.) veroordeelde de mening dat de Doop aan kinderen van minder dan 8 dagen oud onthouden moet worden. Later leerde Augtinus dat “De gewoonte van de Moederkerk om kinderen te dopen is zeker niet te weerspreken. . . noch is het te geloven dat deze traditie niet apostolisch zou zijn” (Letterlijke interpretatie van Gen. 10:23:39, 408 na Chr.).

Geen van de kerkvaders en concilies claimde dat de praktijk om kinderen te dopen tegen de Schrift of de Traditie inging. Ze waren het erover eens dat de praktijk van de Kinderdoop gebruik was en de gangbare praktijk sinds de eerste eeuw van de Kerk; de enige onzekerheid leek te bestaan over de vraag wanneer een baby’s exact gedoopt moest worden. Een ander bewijs dat Kinderdoop de gangbare praktijk in de Kerk was is het feit dat er geen geschrift is waarin vroege Kerkvaders de gewoonte van Christelijke ouders om hun baby’s te Dopen veroordeeld.

Het moge duidelijk zijn dat de leer van de volwassenedoop niet echt voorkomt uit de Bijbel, maar meer een gevolg is van de visie op onze redding die wederdopers hebben. Sterker nog, de Bijbel gebied om kinderen te dopen, dat zij ook deel hebben aan, en erfgenaam zijn van, het koninkrijk der hemelen. En de uitspraken van de vroege Kerkvaders en de praktijk in de Vroegchristelijke Kerk zijn overduidelijk. De Kerk zet slechts de traditie voort die door de eerste Christenen ingesteld werd, die schuilden bij Christus’ woorden: “Laat de kinderen bij Mij komen, en houdt ze niet tegen. Want het koninkrijk Gods is voor hen, die zijn zoals zij.” (Luk. 18: 16).

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 okt 2013 07:02

mealybug schreef:Jij laat je niets gezeggen, dus waarom zou je willen weten wat ik vindt van een broederschap waar ik wellicht nog minder van weet dan jijzelf?
Welke doopsgezinde broederschap nu weer, doopsgezinden, baptisten, strict baptists, sola5 baptisten, refobaptisten, messiaanse christenen,zevendedagadventisten?
Ik ben hier om wat te leren en standpunten uit te wisselen, en verlaag me niet tot bekvecht-argumenteren.
Dus als je wat minder persoonlijk wordt wil ik best een en ander toelichten en me er in verdiepen, maar niet op een vuurpeloton- manier.
Bvd.

Het dunkt me dat je hier een beetje "de pot verwijt de ketel" standpunt inneemt.

Maar als je er aan stoort wil ik me best wat matigen.

Ik wil ook mijn vraag toelichten ; Jij probeert op deze site het "standpunt van de doperse richting te verdedigen".
Maar er is nog meer in de kerk.
Ik vroeg uiteraard naar het kerkgenootschap Doopsgezinden Broederschap - de kerken verenigd in " Algemene Doopsgezinde Sociëteit".
Dat is dus die kerk die in 1911 al een vrouwelijk predikant had, als eerste kerk het homohuwelijk inzegende en qua - ligging - ultra vrijzinnig is.

Jullie mogen dan wellicht "het doopstandpunt" gelijk hebben maar verder is er geen vergelijk.

Waarom zeg ik dit ? Jij valt met jouw doopvisie alle reguliere kerken - prot. RK en orthodox aan.
Wellicht hebben jullie toch meer gemeen met de traditionele kerken als de doopsgezinden.
Het lijkt me redelijk om dit argument in deze discussie te betrekken.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 06 okt 2013 08:22

rotterdam schreef:Ik probeer het nog maar een keer ;

Ik lees eigenlijk niet één argument voor de kinderdoop. Wel veel herhaling hetzelfde op andere wijzen gezegd.

1. Petrus verwijst naar de belofte in Joël voor Israël (!), namelijk dat de Heilige Geest gegeven zou worden. Dat was op de pinksterdag ook aan de orde. Dit gaat niet over de doop. Zij ontvingen de Heilige Geest. Kwamen tot geloof en inzicht.

2. Wat draalt ge? Dit was de oproep aan Paulus. Hij werd opgeroepen zijn bijzondere bekering te laten volgen door de doop. Hier gaat het ook niet over kinderen. Hij werd opgeroepen een beslissing te nemen.

3. Verwijzingen naar de historische Christelijke Kerk zijn niet bijzonder sterk. Als men al lang een weg bewandelt die niet klopt, (zoals min o.a. bij de Reformatie t.a.v. vele punten vaststelde) is het ook hier dat men dan moet heroverwegen.

4. Laat de kinderen tot mij komen spreekt niet over de doop. Zij werden tot de Here Jezus gebracht en tegengehouden (!) Dat laat al zien dat het niet zo'n vanzelfsprekendheid gevonden werd. De Here Jezus doopte ze NIET (, ofschoon Hij meer doopte dan Johannes staat elders!!!). Hij legde hen de handen op en zegende ze.

5. Waar dat gedetailleerder herhaald wordt, geldt hetzelfde.

6. Waar in de grondtekst staat dat er zelfs baby's waren verandert dat de situatie niet.

7. Dat het Koninkrijk genoemd wordt, duidt misschien meer op het worden als een kind. Een kinderlijk aannemen. Over de doop zegt het wederom niets.z
8. Kolossenzen is een hele bekende tekst, waar Paulus NIET zegt verder dat de Doop in plaats van de Besnijdenis is gekomen (Kol. 2: 11-12).
Er wordt hier niet gesproken over de doop in plaats van de besnijdenis. Er wordt een vergelijking gemaakt Dat is nogal wat anders. Omdat u met Hem begraven bent in de doop, bent u in Hem ook met een besnijdenis besneden, door het afleggen van het lichaam van het vlees. De doop is het teken van het met Hem begraven worden. Het is zo het teken van het afleggen van het ‘lichaam des vlezes’. Het is zo het teken van het deelhebben aan de besnijdenis van Christus en daarmee het deelhebben aan Zijn dood. De besnijdenis van het vlees wordt niet vergeleken met de doop, maar de besnijdenis van het vlees wordt vergeleken met de besnijdenis van Christus, omdat ook wij in Hem besneden zijn (vers 11).
Als je wilt zal ik verder uitweiden over de betekenis hiervan.

9. Verdere redenaties t.a.v. vroege christendom kan ik als argument niet zoveel mee. We komen daarmee in andere bewoordingen weer een beetje terug bij punt 3. Wat betreft de leeftijd en rede.... Mensen worden opgeroepen zich te bekeren en zich te laten dopen. Dat veronderstelt het kunnen maken van een keuze.

10 Voor wat Lydia en de gevangenbewaarder "met het hele huis" betreft, zijn dit zeer veel gebruikte maar absoluut geen steekhoudende argumenten. Noch voor, noch tegen. Er staat niet dat er zelfs maar kleine kinderen waren. In dit geval wordt dus wel erg naar de gewenste uitkomst toe-gepraat. Als er kinderen waren: er wordt niet over hun leeftijd gesproken. Het is ter onderbouwing niet zinvol uit te gaan van dingen waar we hier naar moeten raden.

11. Tenslotte komen enkele mannen uit de oude kerk terug. Die hadden we al twee keer gehad.
Gewoontes van de Moederkerk zou ik al helemaal niet noemen. Er zijn eerder al (terecht) veel gewoontes van de Moederkerk afgewezen.

12. Nogmaals kerkvaders. Natuurlijk claimden zij niet dat wat zij deden tegen de Schrift of de Traditie is.

13. Als je stelt dat het duidelijk is dat de leer van de volwassene doop niet echt voorkomt uit de Bijbel, dan breekt zo ongeveer mijn klomp. Wanneer we gaan beweren dat zwart wit is, dan kan ik beter stoppen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 okt 2013 08:48

Petrus legt uit wat er bij de Doop gebeurd wanneer hij zegt: “Bekeert u allen, en laat u dopen in de naam van Jezus Christus, tot vergiffenis uwer zonden; dan zult gij de gaven ontvangen van den Heiligen Geest.” (Hand. 2: 38). Hier staat geen beperking bij voor kinderen. Hij voegt eraan toe: “Want voor u is de belofte; ook voor uw kinderen, en voor allen die van verre zijn: voor allen, die de Heer onze God Zich zal roepen” (2: 39). Er staat ook: “Nu dan, wat draalt ge? Sta op, laat u dopen, en uw zonden afwassen onder aanroeping van zijn Naam.” Deze geboden zijn universeel, en niet beperkt tot volwassenen. Deze geboden maken ook duidelijk dat er een noodzakelijke verbinding is tussen Doop en verlossing, een verbinding die expliciet genoemd wordt in 1 Pet. 3: 21

De historische Christelijke Kerk heeft er altijd aan vast gehouden dat Christus’ wet voor volwassenen geldt evenals kinderen, want Jezus heeft gezegd dat niemand ingaat in het koninkrijk van God tenzij hij wordt geboren wordt uit water en Geest (Joh. 3: 5). Zijn woorden kunnen we toepassen op een ieder die tot het koninkrijk der hemelen behoort. Hij verzekerd die kinderen zelfs: “Laat de kinderen begaan, en belet ze niet, tot Mij te komen; want het rijk der hemelen is voor hen, die zijn zoals zij” (Matt. 19: 14).

Deze gebeurtenis wordt door Lucas gedetailleerder beschreven, hij schrijft: “Men bracht zelfs de kinderen naar Hem toe, opdat Hij ze aanraken zou. Toen de leerlingen dit zagen, wezen ze hen af. Maar Jezus riep ze naar Zich toe, en sprak: “Laat de kinderen bij Mij komen, en houdt ze niet tegen. Want het koninkrijk Gods is voor hen, die zijn zoals zij” (Luk. 18: 15-16).

In de grondtekst van Lukas 18 vers 15 staat: “Men bracht zelfs baby’s naar Hem toe” (Grieks: de prospherō autos kai brephos). Het woordje ‘brephos’ betekent een pasgeboren kind, baby of heel klein kind, heel duidelijk dat het dus gaat om kinderen die niet uit zichzelf naar Hem toe kunnen komen en die niet een bewuste keuze kunnen maken om “Jezus Christus als hun Heer en Redder aan te nemen”. En dat is nu precies het probleem. Baptisten weigeren de Doop aan baby’s en kleine kinderen, omdat die kinderen nog niet in staat zijn om zo’n een bewuste keuze te maken. Maar lees wat Jezus zegt: “Want het koninkrijk Gods is voor hen (verwijzend naar die kleine kinderen en baby’s). De Heer eist helemaal niet dat ze een bewuste keuze maken. Hij zegt dat juist dat soort mensen tot Hem kunnen komen en opgenomen worden in het koninkrijk der hemelen.

Paulus zegt verder dat de Doop in plaats van de Besnijdenis is gekomen (Kol. 2: 11-12). In die passage verwijst hij naar de Doop als de “besnijdenis van Christus” en als de “een besnijdenis, die niet met de handen verricht wordt.” In de regel waren het baby’s die besneden werden onder het Oude Verbond; besnijdenis van volwassenen was heel zeldzaam, aangezien er erg weinig bekeerlingen waren tot het Jodendom. Wanneer Paulus de baby’s wil uitsluiten, dan zou hij nooit de besnijdenis als vergelijking gekozen hebben.

Deze vergelijking tussen wie besneden kan worden en wie gedoopt mag worden is heel gepast. In het Oude Testament moest je om Jood te worden in de God van Israël geloven en besneden worden, In het Nieuwe Testament moet je om christen te worden, geloven in God en Jezus en gedoopt worden. In het Oude Testament werden de kinderen in Joodse gezinnen besneden vooruitlopend op het Joodse geloof waarin ze werden opgevoed. Daarom is het ook dat in het Nieuwe Testament de kinderen van Christelijke gezinnen gedoopt kunnen worden, daarbij anticiperend op het Christelijke geloof waarin ze opgevoed worden. Het patroon is hetzelfde: wanneer je volwassen bent moet je eerst geloven, voordat je de rite van opname kunt ontvangen; wanneer je kind bent en dus te jong om te geloven, mag je het sacrament van opname in het volk van God ontvangen in de wetenschap dat je opgevoed wordt in het geloof. Dit is de basis voor Paulus verwijzing naar de “besnijdenis van Christus” – dat is de Christelijke equivalent van de besnijdenis.

Het Christendom was toen net begonnen – en er waren dus geen Christelijke families waarin mensen al van geboorte aan opgroeiden. Ook in de Nieuwtestamentische boeken die later geschreven zijn, in de eerst eeuw, lezen we toch nergens dat kinderen die opgevoed zijn in een Christelijk thuis, gedoopt worden op grond van het maken van “een keuze voor Jezus”. Het is veeleer zo dat aangenomen wordt dat de kinderen uit Christelijke gezinnen al Christen zijn, en dat ze al “gedoopt zijn tot de gemeenschap met Christus Jezus” (Rom. 6: 3). Wanneer de Kinderdoop geen regel zou zijn, dat hadden we verwijzingen in de Bijbel moeten hebben naar kinderen van Christelijke ouders die later tot de Kerk toetraden, nadat ze de leeftijd van de rede hadden bereikt, maar zoiets staat nergens in de Bijbel.

Er zijn in de bijbel zeker verwijzingen. In het Nieuwe Testament lezen we dat de purperverkoopster Lydia zich bekeerde na de prediking van Paulus en dat ze “gedoopt werd met haar hele huis” (Hand. 16: 15). En Crispus, de gevangenbewaarder, die door Paulus en Silas bekeerd werd tot het Christelijke geloof, werd gedoopt met al de zijnen. Er staat: “nog op hetzelfde uur van de nacht nam hij hen bij zich op, wies hun wonden, en werd toen onmiddellijk met al de zijnen gedoopt. (Hand. 16: 33). En in zijn groeten aan de Korinthiërs zegt Paulus: “ook Stefanas’ familie heb ik nog gedoopt”. (1 Kor. 1: 16).

In al deze gevallen werden hele huishoudens en families gedoopt. Dat is dus meer dan alleen de echtgenoot, maar ook de kinderen werden daarbij ingesloten. Wanneer de tekst in Handelingen zou refereren aan de gevangenbewaarder en zijn vrouw, dan zou er staan dat “hij en zijn vrouw werden gedoopt”, maar dat staat er niet. Dus moeten de kinderen eveneens gedoopt zijn. Hetzelfde geldt voor de andere gevallen in de Schrift waarin het hele huis werd gedoopt.

Toegegeven, we weten niet of die kinderen inmiddels de leeftijd van de rede bereikt hadden, misschien waren het oudere kinderen of tieners. Maar waarschijnlijk betrof het zowel heel jonge kinderen als ook oudere kinderen. Het is erg aannemelijk dat er ook kinderen bij waren die nog niet de leeftijd van de rede bereikt hadden, gezien het feit dat men in die tijd geen betrouwbare vorm van anticonceptie kende. Gezien de Nieuwtestamentische gewoonte waarbij het hele huis werd gedoopt zou je verwachten dat eventuele uitzonderingen, zoals het niet dopen van kleine kinderen en baby’s, genoemd zou worden.

De huidige praktijk komt helemaal overeen met de praktijk van de eerste Christenen. Origenes schrijf bijvoorbeeld in de derde eeuw dat: “volgens de gewoonte der Kerk geven we de Doop ook aan baby’s” (Preek over Leviticus 8:31:11). Het concilie van Carthago (253 na Chr.) veroordeelde de mening dat de Doop aan kinderen van minder dan 8 dagen oud onthouden moet worden. Later leerde Augtinus dat “De gewoonte van de Moederkerk om kinderen te dopen is zeker niet te weerspreken. . . noch is het te geloven dat deze traditie niet apostolisch zou zijn” (Letterlijke interpretatie van Gen. 10:23:39, 408 na Chr.).

Geen van de kerkvaders en concilies claimde dat de praktijk om kinderen te dopen tegen de Schrift of de Traditie inging. Ze waren het erover eens dat de praktijk van de Kinderdoop gebruik was en de gangbare praktijk sinds de eerste eeuw van de Kerk; de enige onzekerheid leek te bestaan over de vraag wanneer een baby’s exact gedoopt moest worden. Een ander bewijs dat Kinderdoop de gangbare praktijk in de Kerk was is het feit dat er geen geschrift is waarin vroege Kerkvaders de gewoonte van Christelijke ouders om hun baby’s te Dopen veroordeeld.

Het moge duidelijk zijn dat de leer van de volwassenedoop niet echt voorkomt uit de Bijbel, maar meer een gevolg is van de visie op onze redding die wederdopers hebben. Sterker nog, de Bijbel gebied om kinderen te dopen, dat zij ook deel hebben aan, en erfgenaam zijn van, het koninkrijk der hemelen. En de uitspraken van de vroege Kerkvaders en de praktijk in de Vroegchristelijke Kerk zijn overduidelijk. De Kerk zet slechts de traditie voort die door de eerste Christenen ingesteld werd, die schuilden bij Christus’ woorden: “Laat de kinderen bij Mij komen, en houdt ze niet tegen. Want het koninkrijk Gods is voor hen, die zijn zoals zij.” (Luk. 18: 16).

Ah, hier hebben we een rotterdamse closet catholic.. :mrgreen:
Leuk gestolen stukje van de blog ''Het katholieke geloof uitgelegd aan protestanten''.
De copyright rechten bekeken?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 06 okt 2013 08:58

Rotterdam schreef:
Ik probeer het nog maar een keer ;

Alle hierboven genoemde punten zijn al lang eens besproken, èn weerlegd, mat tekstverwijzingen erbij.Misschien is het zinvol als je oude mails hierover eens leest, anders blijven we in herhaling vallen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 okt 2013 09:06

rotterdam schreef:Ik vroeg uiteraard naar het kerkgenootschap Doopsgezinden Broederschap - de kerken verenigd in " Algemene Doopsgezinde Sociëteit".
Dat is dus die kerk die in 1911 al een vrouwelijk predikant had, als eerste kerk het homohuwelijk inzegende en qua - ligging - ultra vrijzinnig is.

Jullie mogen dan wellicht "het doopstandpunt" gelijk hebben maar verder is er geen vergelijk.

Waarom zeg ik dit ? Jij valt met jouw doopvisie alle reguliere kerken - prot. RK en orthodox aan.
Wellicht hebben jullie toch meer gemeen met de traditionele kerken als de doopsgezinden.
Het lijkt me redelijk om dit argument in deze discussie te betrekken.

O, ik had alang een vermoeden dat je me wilde veralgemeniseren met de structuur van een groep , die je dan vervolgens gaat affakkelen op iets anders, wat niet zou deugen.
En ja, soms ben ik best vrijzinnig in dingen, en soms ook beslist niet.
Ik ben nl. niet het eigendom van een kerk of genootschap, maar van Christus.
En de Bijbel is Zijn Woord, waar ik me voortdurend aan probeer te houden.
En als daar iemand om toestemming vraagt om gedoopt te worden , en er wordt in alle duidelijkheid gezegd dat het ok is, alleen wanneer hij werkelijk gelooft...dan staat dat er toch niet voor niets?
Best simpel toch?

Of hoort het dan ineens niet thuis in de Bijbel?
Scheur het er dan maar uit!

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 06 okt 2013 09:19

Nog een aanvulling op wat je hier schreef:

Rotterdam:

In Hand 8: 12 staat:
'Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk van God en van de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen.'

Er wordt hier met geen woord over kinderen gerept.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 okt 2013 13:38

best rotterdam, er staan geen beperkingen in deze tekst, maar wel opdrachten. al die opdrachten verwijzen naar persoonlijke keuzes die gemaakt moeten woren b.v. laat u dopen. er staat nergens dat je anderen moet gaan dopen. de geboden zijn universeel, maar babies kunnen er nog geen gehoor aangeven!
geloofsdoperes streken daarom niet over volwassen doop omdat dat misleidend is, het gaat niet om de leeftijd maar om aanwezig geloof. dat is de universele voorwaarde (wie gelooft laat zich dopen! en daar kunne babies niet aan voldoen.
nergens staat er dat we anderende keuze tot doop mogen ontnemen. nergens staat er dat andermans geloof een gegronde reden is. de voorwaarde is en blijft aanwezig geloof.

de verbondsdoop laat zich niets aan het NT gezeggen en valt terug op het OT om haar gelijk te halen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 06 okt 2013 14:09

Het woord "huis" in het hebreeuwse betekent vaak gewoon familie (vrouw en kinderen) en overige huisbewoners. In het hedendaags Hebr. is dit zelfs de eerste betekenis!
(Een "huis bouwen" betekent in het hebreeuws zelfs nageslacht bij iemand verwekken)

Deze notie geldt ook in het NT.
Was dit niet zo dan zou bij "een huis dopen" expliciet vermeldt moeten worden, dat de kinderen en of babies niet gedoopt mochten worden.

Nergens staat expliciet in het NT dat er géén kinderen gedoopt mogen worden.
Nergens staat expliciet in het NT dat slechts volwassenen gedoopt mogen worden.

Ook uit bijv. de doop van de Moorman kan niet geconcludeerd worden, dat er slechts op aanwezig geloof gedoopt mag worden.
Het betreft nl. een individueel volwassen persoon die niet meer in staat was "een huis te bouwen".

Op het ogenblik ben ik het boek van J. van Dam aan het lezen: "Geschiedenis van het baptisme in Nederland".

Daarin vond ik een uitspraak van dominee Jan de Liefde(latere stichter van de Vereeniging tot heil van het volk), die in eerste instantie zich tot het baptisme aangetrokken voelde(op die wijze zou een zuiverder kerk ontstaan!), echter gaandeweg hier ook weer afstand van neemt. In het citaat, geeft hij zijn mening over het baptistische inzicht, dat je alleen als volwassen gelovige gedoopt mag worden, dat de baby-doop ongeldig is en het vereist is om als je op latere leeftijd tot geloof komt, er opnieuw gedoopt moet worden.
Hij zegt dit tegen een prediker(Eduard Gerdes) van de baptisten-gemeente te Gasselternijveen.
Deze Gerdes is tot geloof gekomen onder de prediking van de Liefde en klaarblijkelijk niet als kind gedoopt. Deze Gerdes wil zich bij zijn baptisten gemeente laten dopen.

"Wat mij betreft kunt gij u dus laten dopen ik zal me er niet aan ergeren. Maar ik zeg u vooruit, dat gij u van dat ogenblik aan in een peilloze zee van strijd en vijandschap stort. Zonder dat gij het wilt en voor gij er aan denkt wordt de Doop het centrum van uw leven en strijden en Christus, die alleen het centrum zijn moet geraakt op de achtergrond. Ik spreek uit ondervinding: ik ben zelf een Baptist geweest maar God heeft mij uit de praktijk licht gegeven om in te zien, dat het Baptisme volgens de Schrift een ware onzin is''.

h.g.
Learsi

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 06 okt 2013 14:59

janpep schreef:Ik meen dat jij hier een op wat merkwaardige wijze redeneert. Inderdaad zegt de Bijbel nergens dat vrouwen wel of niet aan het avondmaal aan zouden gaan. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn. Niemand heeft het er ook over. De verwijzing naar de sedermaaltijd lijkt me daarbij wel degelijk van betekenis. Het laat zien dat het wel gebruikelijk was, terwijl er nergens afstand van wordt genomen.
De opmerking dat er niet over verbondsdoop gesproken wordt, is wel relevant wanneer er elders gesproken wordt over wat de betekenis van de doop wel is. Het TEKENT iets. Het laat iets ZIEN. in het ondergaan en opstaan uit het water. (met Hem gestorven en begraven en weer opgestaan tot een nieuw leven)

De manier van redeneren is niet de mijne. Ik probeer op dezelfde manier te redeneren als mealybug. Ik ben het met met je eens dat als er geen afstand van genomen wordt, dat je dan een argument hebt om te denken dat het zo blijft. Op dezelfde manier wordt er in het NT geen afstand gedaan van het familiedenken, en daarom wil ik ook mijn kinderen dopen, ook al hebben ze nog geen eigen bewust geloof.
Je leidde met je voorbeeldje af van de opmerking die gemaakt werd. "Verbondsdoop" is niet alleen iets wat in de Bijbel niet direct wordt genoemd. Het is ook niet indirect te vinden in een "zogenaamde rode draad" waar zo vaak naar verwezen wordt. Sterker nog: Er staat gewoon beschreven waar het WEL voor staat. Het verbond wordt dan niet genoemd.
Waar in het oude testament de besnijdenis van het vlees stond als teken van het verbond, is dat in het nieuwe testament de besnijdenis van het hart. De besnijdenis van Christus is de verwijzing naar Zijn offer, Zijn bloedstorting. Daarnaar verwijst de avondmaalsbeker.

Die beker hoort er zeker bij. Waar lees je in het nieuwe testament over 'de besnijdenis van het hart'? Maar de doop is net zo goed een verwijzing naar het offer van Christus. En de doop is ook de besnijdenis van Christus (Kol 2)

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 06 okt 2013 15:57

Rotterdam:

Boaz schreef:Nog een aanvulling op wat je hier schreef:

In Hand 8: 12 staat:
'Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk van God en van de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen.'

Er wordt hier met geen woord over kinderen gerept.

En de redenatie is hier dat kinderen niet mannelijk of vrouwelijk zijn?

Maar hoe kijk je aan tegen het gegeven dat niemand in de vroege kerk protesteert tegen de invoering van de kinderdoop? Men wil in de vroege kerk vooral vasthouden aan de leer van de apostelen. Als zij geen kinderen hadden gedoopt, had je dan geen massaal verzet verwacht?

Als reactie krijg ik wel eens dat het niet interessant is wat de vroege kerk zegt, maar dat we (alleen) naar de bijbel moeten kijken. Maar de bijbel zelf zegt juist het volgende:
Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

Dus hoewel we hier allerlei pogingen zien om te laten zien dat de kinderdoop niet bijbels zou zijn, dan nog is het bijbels om te wijzen op de traditie die de kerk altijd heeft geleerd, namelijk dat kinderen van gelovige ouders gedoopt mogen worden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 okt 2013 16:19

learsi schreef:

"Wat mij betreft kunt gij u dus laten dopen ik zal me er niet aan ergeren. Maar ik zeg u vooruit, dat gij u van dat ogenblik aan in een peilloze zee van strijd en vijandschap stort. Zonder dat gij het wilt en voor gij er aan denkt wordt de Doop het centrum van uw leven en strijden en Christus, die alleen het centrum zijn moet geraakt op de achtergrond. Ik spreek uit ondervinding:
Learsi

Bedankt voor de aanmoediging,
Laat dit nu precies overeenstemmen met wat Jezus voorzegde:
Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook U haten.
Als strijd en vijandschap de kenmerkende reacties zijn van 'medechristenen', hebben zulken zich bij deze ''geidentificeerd''.

Kunnen we trouwens gewoon de Bijbel aanhouden voor bewijsvoering ?
Verhaaltjes uit Groningen van 2 eeuwen geleden zeggen weinig, niets eigenlijk.
Jezus werd door zijn ouders als baby ook opgedragen in de tempel.
Ik heb het idee dat dat de babydoop is geworden, en dat de persoonlijke belijdenis en getuigenis, welke in de Schrift de doop is, vervangen is door een krabbeltje op papier of een eed afleggen, waarbij men de afgemeten belijdenis van zijn richting onderschrijft.
Maar ik kan het mis hebben....

@ Antiblob> nee. alleen mannen en vrouwen.Anders had het er vast bijgestaan.
Kinderen werden de handen opgelegd en gezegend.
Dat verschil is niet voor niets.
Het geweldige van een levend geloof is, dat degene die het beleeft, er deel van is, en het symbool van de onderdompeling als begraven zijn met Hem en er weer uit opstaan volledig meemaakt, niet een arm aftreksel daarvan middels een paar druppels op een baby, die nog niets weet.
Dan had ook Philippus wel tegen de kamerling gezegd:''Geef me je veldfles maar'',
Nee, beiden daalden af in het water.
Laatst gewijzigd door mealybug op 06 okt 2013 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 okt 2013 16:31

Antiblob schreef:Dus hoewel we hier allerlei pogingen zien om te laten zien dat de kinderdoop niet bijbels zou zijn, dan nog is het bijbels om te wijzen op de traditie die de kerk altijd heeft geleerd, namelijk dat kinderen van gelovige ouders gedoopt mogen worden.

Nee, niet de traditie die de kerk heeft geleerd, maar wat de apostelen scheven.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 06 okt 2013 19:07

Antiblob schreef:Die beker hoort er zeker bij. Waar lees je in het nieuwe testament over 'de besnijdenis van het hart'? Maar de doop is net zo goed een verwijzing naar het offer van Christus. En de doop is ook de besnijdenis van Christus (Kol 2)

1. Zie Romeinen 2 "en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter"
2. Aanvullend op mijn eerdere opmerking over de doop in Christus. t.a.v. Kolossenzen 2 dan nog maar even vollediger. Kijk ook op andere plaatsen t.a.v. de doop die Christus Zelf moest ondergaan (zijn lijden en dood) en ook dat wat staat geschreven over "de doop in Zijn dood". Dan gaat het duidelijker worden. Oppassen om op de klank af iets te beweren of na te spreken.

Kolossenzen 2:11-14
11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

Er wordt hier niet gesproken over de doop in plaats van de besnijdenis. Er wordt een vergelijking gemaakt Dat is nogal wat anders. Omdat u met Hem begraven bent in de doop, bent u in Hem ook met een besnijdenis besneden, door het afleggen van het lichaam van het vlees. De doop is het teken van het met Hem begraven worden. Het is zo het teken van het afleggen van het ‘lichaam des vlezes’. Het is zo het teken van het deelhebben aan de besnijdenis van Christus en daarmee het deelhebben aan Zijn dood. De besnijdenis van het vlees wordt niet vergeleken met de doop, maar de besnijdenis van het vlees wordt vergeleken met de besnijdenis van Christus, omdat ook wij in Hem besneden zijn (vers 11).
Wat is de betekenis hiervan?
• Er is allereerst een besnijdenis die wel het werk van mensenhanden is. Vlees wordt weggesneden. Dit wijst op de lichamelijke besnijdenis die begonnen is bij Abraham. Sinds die tijd is het bloed dat vloeit teken van het Oude Verbond.
• Dan is er de besnijdenis van Christus, die duidt op het offer dat Hij bracht. Zijn bloed dat vloeide. Het afleggen van het vlees. Zijn dood. Teken van het Nieuwe Verbond.
De doop is teken van het met Hem begraven worden en ook mede opgewekt worden. Door het geloof zijn wij in alles één met Hem. Dat wijst op de besnijdenis van het hart, waardoor men deel heeft aan de besnijdenis van Christus. Deze duidt dus niet op een menselijke handeling, want, zo staat er zeer duidelijk ‘die is geen werk van mensenhanden’.
Het kan daarom dus ook niet op de doophandeling zelf slaan. Die is immers wel een werk van mensenhanden. Dit nog los van het feit dat hetgeen de doop als handeling uitbeeldt in niets lijkt op een besnijdenis, terwijl de doop door onderdompeling wel het ‘met Hem begraven’ uitbeeldt en zo daadwerkelijk een teken is, dat iets zichtbaar maakt.
Het gaat om het afleggen van het lichaam des vlezes in de besnijdenis van Christus.
Dit duidt op het één worden met Christus en de doop in Christus. Het met Hem gestorven en begraven zijn, waarmee het oordeel over de zonde geveld is.
Daarna met het opstaan dan ook mede opgewekt. We zagen dat ook al eerder in Romeinen 6:3 e.v.
Zo is de doop in Christus een daad van God op het geloof (= geestelijke gebeurtenis).
Zo is de doop in het water een daad van de mens als belijdenis en getuigenis vanwege dat geloof (= fysieke gebeurtenis).
Op deze geestelijke besnijdenis wordt in het Oude Testament al gewezen. De besnijdenis van het hart wordt daar, zoals we eerder zagen, al genoemd:

Deuteronomium 10:16
16 Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.

Deuteronomium 30:6
6 En de HERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft.

De uitdrukking ‘besnijdenis van Christus’ verwijst dus niet naar de onderdompeling in (of besprenkeling met) het water. Ook hieruit is niet op te maken dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen zou zijn. De besnijdenis van Christus duidt immers op het offer dat Hij bracht en het oordeel dat Hij onderging. Dat is wel weer een begrijpelijke uitdrukking. Vooral omdat ook in het Oude Testament de totstandkoming van het verbond met het vloeien van bloed gepaard ging en de besnijdenis hiervan een teken was. Zo dus ook bij het Nieuwe Verbond!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”