mealybug schreef:De grote splijtzwam tussen wie en wie ?
Tussen denkers en volgers.
Of tussen fantasten en volgelingen ?
Moderator: Moderafo's
mealybug schreef:De grote splijtzwam tussen wie en wie ?
Tussen denkers en volgers.
rotterdam schreef:Of tussen fantasten en volgelingen ?
mealybug schreef:Waarschijnlijk nog het meeste tussen HSV lezers en SV lezers.
Marnix schreef:Precies. Vaak was de houding: Eerst eenheid, dan samenwerken.... Maar vaak werkt het andersom. Ik was en stereotype GKV'er, heb vroeger hele discussies gehad met een vriendin die baptist was, waar het mis ging in haar kerk, waarom de doopvisie daar niet goed was enz. Op een gegeven moment ging ik samenwerken met mensen uit allerlei kerken en toen ik echt met ze aan de slag ging, samen over dingen nadenken, samenwerken en vooral samen Hem dienen, ontdekte ik de talloze overeenkomsten, wat ons bindt en dat dat veel belangrijker is dan kleine verschillen in de leer.
Als je enkel theoretisch met elkaar praat en dan op 1 lijn wil komen voor er eenheid mogelijk is wordt het heel lastig, ga je struikelen over de meest kleine en onbelangrijke dingen. Als je samenwerkt ga je meer van de intentie van de ander zien, van het hart, dat ze net zo goed oprecht Hem liefhebben en willen volgen. Dat Jezus Christus ook bij hen centraal staat en ze net zo goed afhankelijk zijn van Hem als jij. En Hij is groter dan onze onderlinge verschillen.
En dan is het denk ik een geluk bij een ongeluk van de kleiner wordende kerk. Op een gegeven moment moeten we wel meer gaan samenwerken om kerken overeind te houden, om in deze maatschappij een stem te hebben. Ik denk dat de kerkelijke verdeeldheid daardoor uiteindelijk minder groot zal worden.
Janvanverweg schreef:maakt het uit welk label er op een kerk of christen rust?
helemaal niets in mijn optiek. ik ken aardige, serieuze christenen uit de gergem en uit charismatische kerken en ik ken engerds uit dezlefde kerken. (om maar twee dwarsstraten te noemen. hetzelfde geld ws ook voor kerken uit de verschillende bloedgroepen. van 2 gergemmers (buiten dit forum) weet ik dat ze bepaalde kerken uit hun denominatie ontwijken en moeite hebben hoe het er daar aan toe gaat. als ik lees over bepaalde tyoestanden binnen de evangelische hoek, of charismatische hoek, dan bekriebelt mij dat ook. daarom kijk ik liever naar de vruchten van de kerken en en individuele gelovigen.
marin schreef:De Bijbel wordt door Rome uitgelegd overeenkomstig de traditie en het leergezag der kerk.
Faramir schreef: De bijbel wordt door de katholieke Kerk uitgelegd overeenkomstig de traditie en het leergezag van de Kerk. Dat lijk me logisch aangezien de bijbel daaruit ook ontstaan is.
Spreeuw schreef:
De bijbel wordt door de katholieke Kerk uitgelegd overeenkomstig de traditie en het leergezag van de Kerk. Dat lijk me logisch aangezien de bijbel daaruit ook ontstaan is.
Maar dan is het gevaar denk ik wel groot dat de Bijbel uitgelegd wordt m.b.v. eigen inzichten, in plaats van dat je de Bijbel zelf laat spreken. Met als gevolg dat het maar sterk afhangt van wie er aan het roer komt en de personen die de traditie bepalen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten