Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor EenVasteBurcht » 02 okt 2013 11:46

Ik vond het RD artikel erg interessant.

Ik denk inderdaad dat de taaie reformatorische zuil niet snel zal verdwijnen. Ik denk wel dat hij steeds kleiner zal worden, maar de echte kern zal denk ik altijd wel standvastig blijven. Hopelijk leidt deze ontwikkeling ook tot meer eenheid binnen die zuil. Elke 'modernisering' (hoe klein ook) levert namelijk een tegenreactie op. Gaat een deel over naar de HSV? Dan krijg je geheid een deel dat standvastig bij de SV blijft en die nog meer zal koesteren. Gaat er een deel over op een nieuwe psalmberijming? Dan heb je een tegenreactie die standvastig bij de oude berijming blijft. Vrouwen in het ambt? Dan krijg je een aantal gemeenten die een 'hersteld verband' oprichten. Enzovoorts, enzovoorts.

Ik zou een ontwikkeling van combinaties van evangelisch en gereformeerd (en ja zelfs reformatorisch) erg toejuichen. Veel mensen voelen zich thuis bij een evangelische 'liturgie' en een gereformeerde prediking, bijvoorbeeld. Je ziet dit nu al in sommige NGK's die bijna evangelisch lijken.

Ik zelf heb me juist een beetje afgekeerd van de evangelische liturgie... ik houd ervan om rust te ervaren in de dienst, en mooie, meer op klassieke leest geschoeide muziek. Dat betekent echter niet dat ik een inhoudsloze dienst wil met alleen een praatje over kleuren of zoiets vaags en verder mooie muziek. Waarom zou ik moeten kiezen tussen mooie muziek en een goede preek? Allebei zou ook moeten kunnen in Gods eredienst.

Als antwoord op de poll zou ik dus willen kiezen: een beetje van alle drie !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 okt 2013 11:50

Hij is al kleiner geworden. De opkomende generatie heeft niet zoveel meer met afgescheiden winkeltjes, marktjes en vakantieparken.
Ik denk ook niet dat het goed is, wij hebben er i.i.g. nooit aan meegedaan. Eén keer op zo'n herfstbeurs geweest, meteen genezen.
Zelden zulke dure dingetjes gezien! I.p.v. beurskorting, was het m.i. beursverhoging. :-&
Vroeger met mijn ouders naar een refovakantieoord geweest, wat een toestand zeg.
De campingbeheerder bepaalde dat wij, jonge meisjes, niet in een lange broek de camping af mochten, om een vroege duinwandeling te maken. :shock:
Het was zelfs voor mijn pa te machtig.
En helaas ook wat minder goede ervaring met kopen "in eigen kring". :x

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 okt 2013 12:07

mealybug schreef:Naar aanleiding van dit stukje:
http://www.refdag.nl/opinie/prof_van_de ... g_1_772627
Het lijkt erop alsof de toekomstige mens zal gaan kiezen tussen evangelisch of rkk.
Wat zou de gemiddelde refowebber kiezen? rooms, evangelisch, (of een huisgemeente) ?

Er bestaat ook nog een protestants evangelische kerk. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2013 12:57

mealybug schreef:Naar aanleiding van dit stukje:
http://www.refdag.nl/opinie/prof_van_de ... g_1_772627
Het lijkt erop alsof de toekomstige mens zal gaan kiezen tussen evangelisch of rkk.
Wat zou de gemiddelde refowebber kiezen? rooms, evangelisch, (of een huisgemeente) ?

Ik denk dat het wel wat kort door de bocht is geschetst. Sowieso is de grote vraag wat het protestantisme kenmerkt. Als het de vormen zijn, een orgel, psalmen en eventueel oude gezangen, twee diensten enz. kan het zijn dat het verdwijnt en of dat zo'n ramp is vraag ik me af. Als het de inhoud is vraag ik me af of die verdwijnt. Je ziet dat sommige tradities worden losgelaten en dat lijkt me niet zo'n probleem. Dat leidt misschien tot het eind van de protestantse kerk zoals die er vroeger was.... maar niet tot het einde van de kerk. Of je binnenkort niet meer kan kiezen tussen evangelisch en gereformeerd weet ik niet, je kan nog steeds wel een keuze maken op basis van inhoud, leer en leven. Dat vind ik veel belangrijker. Op basis daarvan kies ik sowieso al mijn kerk uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 okt 2013 15:50

@ faramir,
als ik een karikatuur maak dan is het omdat dat uit de rd teks naarvoren komt, daar staat de toekomsy=tige rkk variant beschreven en waarom sommige mensen dat aantrekkelijk vinden; dat vat ik samen.
@ rotterdam
als ik variant schrijf dan is dat dus niet 'gelijk aan' maar min of meer lijkend op. en daar vallen de orthodoxe kerken etc onder. ze zijn niet totaal gelijk, hebben redelijk veel verschillen maar ook heel veelovereenkomsten. Grath duidt de zaken die overeenkomen en verwijst daarnaar als RKK variant.
lezen blijft moeilijk.

overigens betwijfel ik het of er ondanks het qua vorm en inhoud naar elkaar toe groeien (hetzij richting evangelisch hetzij richting rkk variant) denomiaties zichzelf vrijwillig gaan opheffen. misschuien worden ze gedwongen door vergrijzing, of teruglopend ledental, maar anders zie ik het somber in.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2013 15:57

Janvanverweg schreef:@ faramir,
als ik een karikatuur maak dan is het omdat dat uit de rd teks naarvoren komt, daar staat de toekomsy=tige rkk variant beschreven en waarom sommige mensen dat aantrekkelijk vinden; dat vat ik samen.

Ik heb het artikel inmiddels 3 keer gelezen. De karikatuur is meer van jou dan van het artikel.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 okt 2013 16:32

McGrath lag de toekomst van de kerk in twee richtingen, die ik nu maar even grofweg aanduid als de evangelicaal-laagkerkelijke en de katholiek-liturgische
zoals de traditionele rooms-katholieke eucharistieviering. Daarom spreken we in dit verband wel van katholisering, de andere tendens die McGrath noemde naast de evangelicalisering. De preek is vooral niet appellerend, stel je voor, de autonomie van de hoorder moet immers gerespecteerd worden. Hij draagt dus meer het karakter van een overweging, enkele mooie gedachten die aangereikt worden, al of niet vanuit de persoonlijke ervaring van de pastor, en waar ieder dan een eigen toepassing aan kan verbinden.
de uitbundigheid van een evangelische dienst en de grote nadruk op het woord (in preek en muziek) drijft velen –misschien met name hoger opgeleiden, en/of mensen met een sterker ontwikkeld esthetisch besef– in tegenovergestelde richting. Het is ook hier, in deze sfeer, dat de werelden van kerk en kunst elkaar ontmoeten.

Janvanverweg schreef:de RKK is hoog liturgisch, weinig inhoudelijk en vrijblijvend, maar wel mooi vormgegeven en ingekleed met kunst en kultuur.
vat ik het nu samen of maak ik er een karikatuur van?
kan jij het op een andere manier samen vatten?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2013 16:37

Janvanverweg schreef:
lezen blijft moeilijk.

overigens betwijfel ik het of er ondanks het qua vorm en inhoud naar elkaar toe groeien (hetzij richting evangelisch hetzij richting rkk variant) denomiaties zichzelf vrijwillig gaan opheffen. misschuien worden ze gedwongen door vergrijzing, of teruglopend ledental, maar anders zie ik het somber in.

lezen blijft moeilijk ; Het was uitsluitend een aanvulling - bedoel er verder niets mee - geen reden om narrig te reageren.

denomiaties zichzelf vrijwillig gaan opheffen. misschuien worden ze gedwongen door vergrijzing, of teruglopend ledental, maar anders zie ik het somber in.

Ik geloof in het beeld wat prof. v.d Brink schetst : te weten die van een toenemend katholiciteitsbesef of oecumenisering. Daarmee bedoel ik dat tot steeds meer leden van de verschillende kerken het absurde zal doordringen van de haast eindeloze versplintering waarin het klassieke protestantisme is terechtgekomen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 okt 2013 16:43

rotterdam schreef:Ik geloof in het beeld wat prof. v.d Brink schetst : te weten die van een toenemend katholiciteitsbesef of oecumenisering. Daarmee bedoel ik dat tot steeds meer leden van de verschillende kerken het absurde zal doordringen van de haast eindeloze versplintering waarin het klassieke protestantisme is terechtgekomen.
Grath fundeert zijn prognose op tendenzen die hij nu reeds waarneemt.
waar baseer jij jouw hoop (geloof) in het samengaan van denominaties op? zie je de synodes elkaar al omarmen?
de tedens is dat het voor de man met de pet niet zoveel meer uitmaakt, maar voor de bewaarders van de leer helaas onverwrikbaar wel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2013 16:56

Janvanverweg schreef:vat ik het nu samen of maak ik er een karikatuur van?
kan jij het op een andere manier samen vatten?

Jij maakt er een karikatuur van. Er wordt namelijk slechts een uitspraak gedaan over het type viering wat het kan zijn en een klein beetje van de inhoud ervan. Jij betrekt dat op de katholieke Kerk. De katholieke Kerk is echter meer dan enkel dat uurtje op zondag.

Ik merk in de praktijk overigens weinig van enig verschil in diepgang tussen katholieke en protestantse vieringen/diensten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2013 17:06

De grote splijtzwam zijn natuurlijk de gereformeerde kanttekeningen.
Die leggen de Bijbel volgens de vervangingsleer uit, en daar staat en valt alles mee. De doop, het ''verbond'', de uitverkiezing, ''geestelijk Israel.''
Nu die kanttekeningen niet meer in de HSV staan, zie je onrust ontstaan.
Mensen gaan door de HSV te lezen de Schrift eindelijk begrijpen, en alle tradties die niet uit de Bijbel stammen, worden gewogen.
Het bidden met gevouwen handen ipv met opgeheven handen, de zondag als joodse rustdag, de babybesprenkeling in plaats van de joodse besnijdenis, het jezelf niet kunnen bekeren, verklaard vanuit 1 vergeestelijkte tekst in Jeremia versus meer dan 140 oproepen tot aktieve bekering elders,, etc
Of we het nu leuk vinden of niet, het gaat om.
De SV mag dan de betrouwbaarste vertaling zijn, hij is te slecht te begrijpen omdat hij in deftig oud nederlands is geschreven, want de mode destijds had de godsdienst tot een klasse-symbool gemaakt.
Oordeel zelf.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 okt 2013 18:32

mealybug schreef:De grote splijtzwam zijn natuurlijk de gereformeerde kanttekeningen.
Die leggen de Bijbel volgens de vervangingsleer uit, en daar staat en valt alles mee. De doop, het ''verbond'', de uitverkiezing, ''geestelijk Israel.''
Nu die kanttekeningen niet meer in de HSV staan, zie je onrust ontstaan.
Mensen gaan door de HSV te lezen de Schrift eindelijk begrijpen, en alle tradties die niet uit de Bijbel stammen, worden gewogen.
Het bidden met gevouwen handen ipv met opgeheven handen, de zondag als joodse rustdag, de babybesprenkeling in plaats van de joodse besnijdenis, het jezelf niet kunnen bekeren, verklaard vanuit 1 vergeestelijkte tekst in Jeremia versus meer dan 140 oproepen tot aktieve bekering elders,, etc
Of we het nu leuk vinden of niet, het gaat om.
De SV mag dan de betrouwbaarste vertaling zijn, hij is te slecht te begrijpen omdat hij in deftig oud nederlands is geschreven, want de mode destijds had de godsdienst tot een klasse-symbool gemaakt.
Oordeel zelf.

Oh...? De gereformeerde leer is al veel ouder dan de kanttekeningen en door te stellen dat de kanttekeningen nog zo duchtig worden gelezen ken je ze wel erg veel eer toe, eerlijk gezegd. Verder haal je een rijtje tradities aan waar ik ook niet echt van onder de indruk raak, sorry. Bewegingen als het zevendedagsadventisme zijn al veel ouder dan de HSV en zijn nooit doorgebroken binnen de reformatorische kerken. Ik vind het bovendien erg wettisch.. Volgensmij heb je dan echt iets niet goed begrepen. Ook de 'bidhouding', om het maar even zo te noemen, is niet noemenswaardig. Denk je dat het God ècht iets uitmaakt of je je handen vouwt of in de lucht houd? En denk je ècht dat er ook maar een volbloed gereformeerde hier een splijtzwam van zal maken? Je denigrerende 'babybesprenkeling' hoort in een ander topic en ook je bekeringsperiklen snijden geen hout. Je haalt hypercalvinistische standpunten aan als stok om de gereformeerde leer mee te slaan, jammer. Dat je het niet begrijpt is geen reden om iets af te kraken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2013 19:01

[quote="Janvanverweg"
waar baseer jij jouw hoop (geloof) in het samengaan van denominaties op? zie je de synodes elkaar al omarmen?
[/quote]

Ik baseer mijn veronderstelling op het feit dat ik niet geloof dat onze kinderen absoluut geen interesse meer zullen hebben voor de dogmatische nuances waarvoor hun ouders en grootouders afscheidingen veroorzaakten.
Ik sprak onlangs een paar tieners uit de GKV, ze hebben geen idee meer waar het over ging 1944.
Schilder ? Kuyper ? Vrijmaking ? Geen belangstelling.

Ik baseer mijn hoop op mijn droom dat wij eens "de waanzin" ervan zullen inzien.
Ook baseer ik mijn geloof dat er in de komende tijd, belangrijker zaken zullen zijn dan dit gebeuzel op de vierkante centimeter. B.v. de ontkerkelijking van ons land en vervolging van de zusters en broeders wereldwijd.
Alleen gezamenlijk kunnen iets doen.

De synodes en onze weleerwaarde heren zie ik inderdaad elkaar nog niet omarmen.
Het zal een beweging worden van onderaf.
Jij zegt "Jan met de pet" heeft geen interesse - ik zeg "Jan met de pet" zal de reden zijn dat de synodes niet anders meer kunnen. Je kunt niet eindeloos tegen de stroom inzwemmen.

Door de veranderende standpunten van de kerken (nu b.v. vrouwen standpunt van G.K.V.) zijn er geen zwaarwegende redenen meer om gescheiden op te trekken.
Hetzelfde hebben we gezien bij de synodaal gereformeerden - tientallen jaren hebben ze de hervormde kerk "te vuur en te zwaard" bevochten en zie nu - de P.K.N. is een feit.

Ja, je hebt gelijk er zullen een paar splintergroepjes overblijven, fundamentalistische stromingen die hun bestaansrecht ontleden aan extreme standpunten.
Eigenlijk is dat nu al het geval, alle afgescheiden gereformeerde kerken bij elkaar is nog geen 3% van ons land.

Kortom als wij als christenen wereldwijd (meer dan 2 miljard) gezamenlijk optrekken dan zal de stem van het evangelie beter en indringender kunnen klinken.
Dan zal de wereld zeggen "kijk eens hoe lief ze elkander hebben".
Want alleen de liefde zal overblijven.

Galaten 5 zegt ; Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwars zetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2013 19:05

mealybug schreef:De grote splijtzwam zijn natuurlijk de gereformeerde kanttekeningen.
.

De grote splijtzwam tussen wie en wie ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2013 19:29

rotterdam schreef:De grote splijtzwam tussen wie en wie ?

Tussen denkers en volgers.

Terug naar “Archief”