eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 11:01

de vraag is of ze dat doen. ze komen daar om seculiere liedjes te zingen en dat zullen ze dan wel doen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 11:13

johannes1 schreef:de vraag is of ze dat doen. ze komen daar om seculiere liedjes te zingen en dat zullen ze dan wel doen.
Misschien wel, misschien ook niet. Zo ja, is dat dan fout? Is het een zonde om op een seculier feest te zijn en muziek te maken?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 11:23

het antwoord hierop weet je al, dusssss
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 11:31

Welk antwoord bedoel je? Mijn antwoord of het jouwe? Dat eerste weet ik wel, het tweede niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2004 11:59

ik ging uit van iemand die een seculiere feest organiseert. die gaat echt geen gospel bandje vragen die alleen gospel zingt. en dezelfde bandjes treden ook op op de eojd.

De meeste bands worden hekemaal niet uitgenodigd voor seculiere feesten. Die spelen alleen op christelijke feesten, de rest wil ze niet hebben. Neem bijvoorbeeld Delerious? die hebben niet genoeg seculiere nummers om een seculier concert te verzorgen hoor... En als die op het podium staan vertellen ze gewoon dat ze in God geloven. Maar die lui doen nooit meer seculiere concerten om bovenstaande reden.

een niet-christelijke waar zal die voor naar de eojd gaan. juist voor de muziek, want hij gaat daar niet heen om over God te horen, want dat laat hem koud. (geloof me ik weet waar ik over praat).

Inderdaad, wellicht gaan ze voor de muziek. Maar ze horen daar wel van God en het zou niet de eerste keer zijn dat iemand er voor de muziek heen zou gaan maar heel anders terug komt van zo'n dag. Dacht je dat al die mensen die naar Jezus kwamen kijken dat deden omdat Hij zo verstandig was? Nee, ze wilden wonderen zien. En toch kwamen mensen daardoor tegelijk... Je hoeft niet voor God ergens heen te gaan om bekeerd te mogen worden, gelukkig niet. Anders zouden we wel kunnen stoppen met evangeliseren.

de vraag is of ze dat doen. ze komen daar om seculiere liedjes te zingen en dat zullen ze dan wel doen.

Dat doen ze ja. Maar we hebben het hier over de jongerendag en daar doen ze het ook.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 mar 2004 12:35

een niet-christelijke waar zal die voor naar de eojd gaan. juist voor de muziek, want hij gaat daar niet heen om over God te horen, want dat laat hem koud. (geloof me ik weet waar ik over praat).
Een niet christelijke zal ook niet naar de markt gaan als daar toevallig geevangeliseerd wordt om te luisteren naar de evangelist maar om booschappen te doen. So what? Intussen hoort hij het evangelie wel en daar gaat het om.

Was het paulus niet die een afgod notabene gebruikte voor evangelisatie? En jij gaat al klagen dat er neutrale dingen als muziek gebruikt worden?

(muziek is opzichzelfstaand neutraal, de betekenis wordt er ingelegd doord e maker/ boodschap/ gebeurtenissen of dingen die er mee geassocieert worden etc/)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 08 mar 2004 16:39

johannes1 schreef:een niet-christelijke waar zal die voor naar de eojd gaan. juist voor de muziek, want hij gaat daar niet heen om over God te horen, want dat laat hem koud. (geloof me ik weet waar ik over praat).

gelukkig weet je waar je over praat, dat praat meestal makkelijker :mrgreen:

maar ik weet ook waar ik over praat. vorig jaar ging ik naar de EOjd, en nam een onchristelijke vriendin mee. ze wilde per gratie met me mee, meer om mij een plezier te doen, dan voor dr zelf. ze was ook van plan in de pauze naar huis te gaan, want vond 1 morgen meer dan genoeg. zij kwam ook voor de muziek, want waar komt een onchristelijke anders voor? echt niet voor de preek, dan kan die ook naar de kerk. zij ging zelfs met de preken naar buiten.

maar ze was zo geraakt door de teksten van de muziek!! echt super was dat! ze werd er bij bepaald dat er meer is op aarde dan een leuk leventje leiden. nu, 3 kwart jaar verder, is ze nog op zoek naar wie God is. en dat komt door die ene EOjd, want dat heb ik in al die jaren dat ik haar ken, niet kunnen bereiken. dus ik zou zeggen, bid voor haar, en al die anderen bij wie het op deze manier gaat! :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 16:46

Toch fijn zo'n praktijkvoorbeeld om te onderstrepen wat we hier allemaal willen zeggen... al werd er maar 1 door gered, dan was het en alle investering en alle zgn. wereldgelijkvormigheid waard!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 mar 2004 18:08

In dat geval:

ik ken iemand die tot bekering gekomen is door de EO jongerendag en ga nou niet zeuren dat God mensen bekeert en niet de EOjd want natuurlijk is dat zo maar je snapt echt wel wat ik bedoel
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 19:55

aragon schreef:Welk antwoord bedoel je? Mijn antwoord of het jouwe? Dat eerste weet ik wel, het tweede niet.

mijn antwoord kan je wel raden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 19:58

marnix schreef:Je hoeft niet voor God ergens heen te gaan om bekeerd te mogen worden

dat dat duidelijk mogen zijn.

Dat doen ze ja. Maar we hebben het hier over de jongerendag en daar doen ze het ook.

we zijn deze richtig opgegaan doordat ik zei dat ze niet geloofwaardig zijn omdat ze zowel gospel als seculiere muziek spelen. hoe kan je op de ene moment seculiere muziek spelen, terwijl je op het andere moment weer gospel aan het zingen bent. zijn 2 verschillende dingen dat je zingt.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 20:00

johannes1 schreef:we zijn deze richtig opgegaan doordat ik zei dat ze niet geloofwaardig zijn omdat ze zowel gospel als seculiere muziek spelen. hoe kan je op de ene moment seculiere muziek spelen, terwijl je op het andere moment weer gospel aan het zingen bent. zijn 2 verschillende dingen dat je zingt.

Post jij alleen in 'Religie'?
If you want world peace, fight for justice.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 20:07

beste sweap,

iemand die een auto-ongeluk heeft gehad gaat ook over dingen nadenken net zoals jou vriendin dat er toch iets moet zijn. je geeft aan dat ze gepakt wordt door de woorden uit de muziek. ik denk eerder dat God haar greep, en daar was dat muziek niet voor nodig.

en nu word er gelijk gedacht wat amic aangeeft dat ik denk dat er niemand bekeerd word op de eojd. maar kijk eens naar vreugdenhil zelf popmuzikant geweest en die werd ook ergens gegrepen dat hij verkeerd bezig was. maar.....

we zijn nu op blz 27 volgens mij. en ik lees alleen maar eojd brengt mensen tot geloof, de muziek brengt mensen tot geloof. en dergelijke. maar men vergeet dat God mensen bekeerd en dat de eojd misschien een middel is geweest, maar uit jullie reacties maak ik op dat mensen daar alleen tot geloof kunnen komen, niet God wordt verheerlijkt maar de eojd. want daar gebeurt het.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 20:08

vj schreef:Post jij alleen in 'Religie'?

ik post overal, maar mijn reacties zijn hetzelfde hoor

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 mar 2004 20:15

@mic schreef:In dat geval:

ik ken iemand die tot bekering gekomen is door de EO jongerendag .en ga nou niet zeuren dat God mensen bekeert en niet de EOjd want natuurlijk is dat zo maar je snapt echt wel wat ik bedoel
Afbeelding

Terug naar “Archief”