@Jvslooten
Je leest erg selectief.
Voor Paulus en zijn cultuur was het vanzelfsprekend dat de man boven de vrouw stond. Binnen dit paradigma schrijft Paulus dat de man het hoofd van de vrouw is, net als Christus het hoofd van de man. 'Hoofd' betekent hier dat wat zichtbaar en vertegenwoordigend is. Dus wat een vrouw doet, heeft consequenties voor hoe er tegen de man aangekeken wordt, enz. Dit werkt alleen als de man in hiërarchie boven de vrouw staat, net als Christus in hiërarchie boven de man staat.
Verderop schrijft Paulus dat de man het beeld en de trots van God is, en de vrouw de trots van de man. Hier ook ongelijkheid. Want dat onderbouwt hij met het feit dat de vrouw uit de man geschapen is en dat de vrouw omwille van de man geschapen is.
En in 1 Kor. 14:34 staat: "maar zij (vrouwen) moeten ondergeschikt blijven."
Vrouwen zijn dus volgens Paulus ondergeschikt aan de man. Tweederangs dus. Of in feite vierderangs, want achter God en Christus is de man derderangs.
In de Grieks-Romeinse wereld was dit heel gewoon. Thans willen veel Bijbellezers dit liever niet onder ogen zien.
Als je ter discussie gaat stellen wat God een
Merkwaardig. Ik stel Paulus niet ter discussie, ik geef alleen weer wat Paulus bedoelt. Wat je daar verder mee doet is jouw zaak.
Dan heb jij een andere 1 Korinthe 7 als mij.. ik lees alleen dat de heilige apostel Paulus in 1 Korinthe 25-40 zijn mening geeft over het ongehuwd zijn, overigs op basis van hele Bijbelse uitgangspunten.
Dan maakt hij toch onderscheid tussen een expliciet gebod van de Heer en zijn eigen mening? Die hebben verschillend gezag, anders zou hij dat niet aangeven. Dus ik begrijp niet waar je in mijn standpunt nou zo op tegen bent.