Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hubert schreef:Als je nu eens kijkt naar de discussie rond vrouwelijke ambtsdragers. Er zijn toch heel goede serieuze stukken geschreven contra en pro.
hubert schreef:Dezelfde Bijbel. Hetzelfde type theologen (reformatorisch). Toch diametrale conclusies.
hubert schreef:Wie moet ik geloven? Wij hebben zelf ervaring met vrouwelijke predikanten die geweldig kunnen preken.
Waarom zou ik daar niet naar mogen luisteren?
hubert schreef:@Jaapo
Het is in de Protestantse kerk, hier en wereldwijd, al sinds zo'n 50 jaar mogelijk vrouwelijke predikanten en andere ambtsdragers te hebben. En gelukkig maar, want zij voegen veel veel positiefs toe.
Het rapport van de GKV komt nu ook tot de conclusie dat er geen zwaarwegende Bijbelse noties zijn om vrouwen te weren uit de ambten. Ze hadden natuurlijk gewoon ook de oude rapporten van 50 jaar geleden op kunnen vragen bij de PKN, want die hebben dat al uitgebreid theologisch getoetst.
Maar goed, in refoland moet ieder steeds opnieuw het wiel uitvinden. Dat geldt voor dit onderwerp, maar ook voor vele andere: homohuwelijk, koopzondagen, kleding, computers/tv, euthanasie, abortus etc etc. De kerk als tobbend ding ipv een stad op een berg. Een hoopvol teken!
Wat zou men een hoop energie kunnen besparen door eens wat van anderen aan te nemen.
De uitgespaarde tijd zou men dan kunnen benutten voor het liefdeswerk waar Christus toe oproept.
Maar, beter laat dan nooit!
Is het geen retorische vraag die je hier stelt? Als het goed is zou je dan geen antwoord hoeven hebben, want jij weet al welk antwoord je wilt horen.jaapo schreef:Ik bedoel een antwoord op de vraag naar de al of niet aanwezigheid van de Heilige Geest in kerkdiensten door vrouwen geleid. Lastige vraag?
Misschien had Paulus dit op het oog
Cicero schreef:Welnee.
Volgens Paulus zijn vrouwen tweederangs ten opzichte van de man. Het zou de wereld op zijn kop zijn als vrouwen zich opeens gaan gedragen alsof ze mannen zijn. Dat is voor Paulus een gruwel.
mealybug schreef:
Ga je nu een wig drijven tussen wat Paulus leert en wat God zou leren?
Cicero schreef:Welnee.
Volgens Paulus zijn vrouwen tweederangs ten opzichte van de man.
de heilige apostel Paulus schreef:Evenwel is de man niet zonder de vrouw, en de vrouw niet zonder de man, in de Heere.
Want zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is ook de man er door de vrouw, maar alle dingen zijn uit God.
Cicero schreef:Ik heb geen idee wat God zou leren
Cicero schreef:...maar jij hebt een lijntje naar boven kennelijk.
Cicero schreef:Trouwens Paulus zelf maakt ook onderscheid tussen zijn leer en de leer van God, zie 1 Kor. 7.
Merkwaardig. Ik stel Paulus niet ter discussie, ik geef alleen weer wat Paulus bedoelt. Wat je daar verder mee doet is jouw zaak.Als je ter discussie gaat stellen wat God een
Dan maakt hij toch onderscheid tussen een expliciet gebod van de Heer en zijn eigen mening? Die hebben verschillend gezag, anders zou hij dat niet aangeven. Dus ik begrijp niet waar je in mijn standpunt nou zo op tegen bent.Dan heb jij een andere 1 Korinthe 7 als mij.. ik lees alleen dat de heilige apostel Paulus in 1 Korinthe 25-40 zijn mening geeft over het ongehuwd zijn, overigs op basis van hele Bijbelse uitgangspunten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 406 gasten