Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Antiblob
Mineur
Mineur

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 14:02

Wilsophie schreef:Volgens mij zijn de baptisten ernaar vernoemd en is het het woord "Baptizo". En dat betekent toch echt éénwording met ( het water)

Geweldige bronvermelding :) Ik laat zien dat het baptizo in de bijbel een bredere betekenis heeft dan onderdompelen. Dan kun je zeggen dat het 'toch echt' alleen 'één worden' betekent, maar dat lijkt me geen inhoudelijke reactie.

1a2b3c schreef:De doop beeld uit dat de gelovige met Christus begraven en opgestaan is.
Je zegt toch ook niet dat iemand begraven is als je een paar korrels zand op zijn/haar hoofd hebt laten vallen?

Dat is een van de betekenissen van de doop. De doop betekent meer. Het betekent ook vergeving van zonden. En dat wordt juist met besprenkelen mooi weergegeven. Zie bijv Num 8:7, Ez 36:24, Hebr 9,19-22. Beide manieren hebben hun waarde en schoonheid. En nergens is een voorwaarde te vinden dat je kopje onder moet, dacht ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 14:11

Je laat helemaal niks zien en zeker geen bronvermelding. Hou het nou simpel, en zeg gewoon dat dopen in de bijbel in het Grieks een woord is als "Baptizo" en dat het niet in water is moge duidelijk zijn. Dat kan, maar mijn pen doopte ik vroeger in inkt.
En ook dat is dopen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 14:17

Dat is een van de betekenissen van de doop. De doop betekent meer. Het betekent ook vergeving van zonden. En dat wordt juist met besprenkelen mooi weergegeven. Zie bijv Num 8:7, Ez 36:24, Hebr 9,19-22. Beide manieren hebben hun waarde en schoonheid. En nergens is een voorwaarde te vinden dat je kopje onder moet, dacht ik.

Dat is dus een leugen. Los van kopje onder is onder het nieuwe verbond de doop nooit tot vergeving der zonden.
Er werden offers gebracht door de priesters en dat moest jaarlijks herhaald worden anders verviel de garantie. Tot dat er een éénmalig Offer was van de Here Jezus voor alle mensen, niet alleen de Joden, maar voor de hele wereld en dat diende tot vergeving van alle zonde en zonden.
Heeft niets met de doop te maken.
Het offer van Golgotha verzoende de wereld met God., Echter die gelooft krijgt deel aan die verzoening of opstanding , want anders blijft men dood, dus koppieonder en dood. Want Ëén is gestorven dus ...zijn allen gestorven. Maar....Gij die gelooft...ontwaakt en sta op uit de dood en Christus zal over U lichten.
Dat is pas Evangelie!! Dat is de rijkdom naar Zijn genade. En als je dat gelooft mag je afdalen in het watergraf.
En gelukkig ...ook opstaan uit dat graf, uit de dood, en...Christus zal over je lichten...ik vind dat zo mooi en zo duidelijk. Genade kocht mij vrij. Mijn ziele juicht Halleluja,, want genade kocht mij vrij.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 14:17

Wilsophie schreef:Je laat helemaal niks zien en zeker geen bronvermelding. Hou het nou simpel, en zeg gewoon dat dopen in de bijbel in het Grieks een woord is als "Baptizo" en dat het niet in water is moge duidelijk zijn. Dat kan, maar mijn pen doopte ik vroeger in inkt.
En ook dat is dopen.

Baptizo is inderdaad het Griekse woord voor dopen. Waar wil je precies een bronvermelding van zien? Hand 1:5?

ὅτι Ἰωάννης μὲν ἐβάπτισεν ὕδατι ὑμεῖς δὲ βαπτισθήσεσθε ἐν πνεύματι ἁγίῳ οὐ μετὰ πολλὰς ταύτας ἡμέρας
Van deze website: http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... nc_1019005

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 14:27

Wilsophie schreef:
Dat is dus een leugen. Los van kopje onder is onder het nieuwe verbond de doop nooit tot vergeving der zonden.

Hand 2:38: Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden.

Hand 22:16: Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.”

Ik ben wel bijna klaar met deze discussie. Ik zal nog eens een tutorial gaan lezen over hoe om te gaan met dispensationalisten... :roll:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 15:19

coby schreef:Nou hup allemaal naar de Jordaan dan.

Dat zou wel de consequentie zijn als je de redenaties van oa Wilsophie serieus neemt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 15:28

Hand 2:38: Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden.

Hand 22:16: Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.”

Ik ben wel bijna klaar met deze discussie. Ik zal nog eens een tutorial gaan lezen over hoe om te gaan met dispensationalisten... :roll:

Het is goed om te weten dat het boek Handelingen een overgangsboek is tussen het oude en het nieuwe verbond. De aangehaalde tekst bevestigt in ieder geval wat ik eerder zei, dat men zich moet laten dopen in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden en de belofte dat men de Heilige Geest zal ontvangen.
De vraag ontstaat onmiddelijk wat een babietje met de Heilige Geest moet.
Maar dan dat maar terzijde.

Het leuke van dat hoofdstuk is dat er een toespraak aan vooraf gaat over het Joodse volk en juist deze Joden werden verslagen in het hart, zie Handelingen 2 vers 37, Het was dus echt gericht tot de joden en niet tot de heidenen, dat is heel belangrijk voor de toepassing, dispensatie of niet. Het is gewoon Bijbels. Lees ook alsjeblieft het hele hoofdstuk en pas het toe op hen op wie het van toepassing is.

Dan Handelingen22 vers 16 , waar het hele hoofdstuk gaat over Paulus die als Joods man en leraar van Gamaliël sprak.
HIJ vertelt gewoon van zijn bekering en daar wordt gezegd, laat u dopen en uw zonden afwassen.
OOk dit is echt symboliek, immers Saulus werd een Paulus.

Later pas lezen we in zijn brieven nadat God hem de geheimenissen had geopenbaard, dat de doop met handen geschied geen afwassing der zonden was. Dat wist hij toen helemaal nog niet. Dat is hem later pas geopenbaard. Daarom is het goed om tekst met tekst te vergelijken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 15:30

coby schreef:Nou hup allemaal naar de Jordaan dan.

Heb je dat vieze slootje wel eens gezien?
Geef mij het IJsselmaar dan maar!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 15:46

Ik zie in de bijbel geen enkele vermelding staan van het IJsselmeer. Daarin gedoopt worden is dus geen echte doop.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 18:55

Nee ik ook niet. Dus de badkuip kan ook. =D> er staat helemaal niet in welk water het was, misschien gewoon de Jordaan?

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 19:04

Wilsophie schreef:
Het is goed om te weten dat het boek Handelingen een overgangsboek is tussen het oude en het nieuwe verbond. De aangehaalde tekst bevestigt in ieder geval wat ik eerder zei, dat men zich moet laten dopen in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden en de belofte dat men de Heilige Geest zal ontvangen.
De vraag ontstaat onmiddelijk wat een babietje met de Heilige Geest moet.
Maar dan dat maar terzijde.

Het leuke van dat hoofdstuk is dat er een toespraak aan vooraf gaat over het Joodse volk en juist deze Joden werden verslagen in het hart, zie Handelingen 2 vers 37, Het was dus echt gericht tot de joden en niet tot de heidenen, dat is heel belangrijk voor de toepassing, dispensatie of niet. Het is gewoon Bijbels. Lees ook alsjeblieft het hele hoofdstuk en pas het toe op hen op wie het van toepassing is.

Dan Handelingen22 vers 16 , waar het hele hoofdstuk gaat over Paulus die als Joods man en leraar van Gamaliël sprak.
HIJ vertelt gewoon van zijn bekering en daar wordt gezegd, laat u dopen en uw zonden afwassen.
OOk dit is echt symboliek, immers Saulus werd een Paulus.

Later pas lezen we in zijn brieven nadat God hem de geheimenissen had geopenbaard, dat de doop met handen geschied geen afwassing der zonden was. Dat wist hij toen helemaal nog niet. Dat is hem later pas geopenbaard. Daarom is het goed om tekst met tekst te vergelijken.

QED: Ik heb echt geen zin om nu dispensationalisme te gaan bediscussiëren. Laat ik me inhouden en het hier bij laten: Wat men zo'n 200 jaar geleden in de bijbel is gaan teruglezen interesseert me niet zo veel. Zaken als een 'geheime opname', NT-brieven negeren omdat ze niet voor de heidenen zouden zijn, etc is voor het jaar 1800 onbekend. Aangezien ik het apostolisch geloof wil vasthouden, valt dispensationalisme dus af. Ik voel meer voor iets als de paleo-orthodoxie: trouw zijn aan wat is overgeleverd. Niet zelf van alles gaan verzinnen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 19:04

Wilsophie schreef:Nee ik ook niet. Dus de badkuip kan ook. =D>

Nee, de badkuip kan niet. Dat staat namelijk niet in de bijbel en kan aldus je eigen beredenering niet als doop gezien worden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 sep 2013 19:35

Ach als het maar water is.
En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word?
Ik ken trouwens een stel dat in een badkuip is gedoopt bij gebrek aan zo'n mooi kerkzwembadje. Zelf ben ik in het zwembad gedoopt. Ik ken een jongen, die was bekeerd en later teruggevallen en toen weer bekeerd. Die heeft zich 2 keer als volwassene laten dopen. Dat is wel erg uniek denk ik.
Toch is het raar, want die kinderdoop zou dan niet gelden volgens de volwassendoop-logica als iemand zich pas op latere leeftijd bekeert, maar als je je als volwassene laat dopen, van je geloof afvalt en weer terugkomt, hoeft het ook niet nog een keer over.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 19:58

Alle situaties die je noemt herken ik ook! Zelfs het 2 keer dopen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 sep 2013 20:26

1a2b3c schreef:De doop beeld uit dat de gelovige met Christus begraven en opgestaan is.
Je zegt toch ook niet dat iemand begraven is als je een paar korrels zand op zijn/haar hoofd hebt laten vallen?
Daarom ben ik ook tegen het woord 'wederdopen' wanneer iemand -die als baby besprenkelt is- zich laat dopen.

Precies, het is een drogreden, waarvan het woord de lading totaal niet dekt,
Een besprenkeling is een oud testamentisch ritueel waarbij het dierenbloed in het rond gesprenkeld werd.
de herhalende voorafschaduwing is verwezenlijkt door het bloed van Cristus wat iey meer herhaald kan worden want het was voor eens en altijd voldoende.
Ook de doop was/is een OT gebruik, de mikweh.
Dus antiblob, net as bij de vermeende plaatsvervanging van de besnijdenis door de doop, is ook dit niet mogelijk want alle 3 deze verschillende gebruiken bestonden altijd al naast elkaar!
Laatst gewijzigd door mealybug op 30 sep 2013 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”