Hand 2:38: Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden.
Hand 22:16: Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.”
Ik ben wel bijna klaar met deze discussie. Ik zal nog eens een tutorial gaan lezen over hoe om te gaan met dispensationalisten...

Het is goed om te weten dat het boek Handelingen een overgangsboek is tussen het oude en het nieuwe verbond. De aangehaalde tekst bevestigt in ieder geval wat ik eerder zei, dat men zich moet laten dopen in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden en de belofte dat men de Heilige Geest zal ontvangen.
De vraag ontstaat onmiddelijk wat een babietje met de Heilige Geest moet.
Maar dan dat maar terzijde.
Het leuke van dat hoofdstuk is dat er een toespraak aan vooraf gaat over het Joodse volk en juist deze Joden werden verslagen in het hart, zie Handelingen 2 vers 37, Het was dus echt gericht tot de joden en niet tot de heidenen, dat is heel belangrijk voor de toepassing, dispensatie of niet. Het is gewoon Bijbels. Lees ook alsjeblieft het hele hoofdstuk en pas het toe op hen op wie het van toepassing is.
Dan Handelingen22 vers 16 , waar het hele hoofdstuk gaat over Paulus die als Joods man en leraar van Gamaliël sprak.
HIJ vertelt gewoon van zijn bekering en daar wordt gezegd, laat u dopen en uw zonden afwassen.
OOk dit is echt symboliek, immers Saulus werd een Paulus.
Later pas lezen we in zijn brieven nadat God hem de geheimenissen had geopenbaard, dat de doop met handen geschied geen afwassing der zonden was. Dat wist hij toen helemaal nog niet. Dat is hem later pas geopenbaard. Daarom is het goed om tekst met tekst te vergelijken.