Helft leden Ger. Gem. persoonlijk weinig met Bijbel bezig

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Helft leden Ger. Gem. persoonlijk weinig met Bijbel bezig

Berichtdoor JeeWee » 30 sep 2013 10:34

Het was een opmerkelijk bericht in de christelijke pers: Bij bijna de helft van de belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten neemt het persoonlijk met de Bijbel bezig zijn geen prominente plaats in hun leven in. De helft van de Bijbellezers kan niet "volmondig" verklaren dat het lezen hen het achterliggende jaar "geestelijk verrijkt" heeft.
Dit zijn de resultaten van een onderzoek ”Bijbellezen in de Gereformeerde Gemeenten”, door een aantal studenten van de CGO.

Ik ben daar wel van geschrokken. Te meer daar de synode de jongerenbijbel van de HSV nog een 'bedreiging' noemde, terwijl dara juist wordt geprobeerd om mensen actiever aan het bijbellezen te krijgen.

Ook andere bevindingen uit het onderzoek zijn best heftig:
:arrow: Zes op de tien belijdende leden leest dagelijks uit de Bijbel.
:arrow: Bij zo'n 42,7% neemt het Bijbel lezen dus geen prominente plek in aldus de onderzoekers.
:arrow: Van de respondenten uit de Ger.Gem. die dagelijks uit de Bijbel lezen, blijkt men zes keer vaker de HSV te gebruiken ten opzichte van de mensen die niet dagelijks uit de Bijbel leest.
:arrow: De Statenvertaling is onder de respondenten de meest populaire Bijbelvertaling. Meer dan 95% leest uit die vertaling. Men leest (in meer dan 25% van de gevallen) daarnaast ook uit de Herziene Staten Vertaling.
:arrow: Gemeente­leden tussen de 25 en 50 jaar lezen vaker uit de Bijbel dan ouderen.

Als je dit leest, denk ik dat mensen zich kennelijk drukker maken om de uiterlijke vormen en de regeltjes, dan om het echte Evangelie.
Wat denken jullie: hoe komt dit gebrek aan bijbellezen en zoeken naar de heilsboodschap?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Helft leden Ger. Gem. persoonlijk weinig met Bijbel bezi

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 10:37

Ik vind er eigenlijk helemaal niets schokkend aan.

Een groot percentage leest dagelijks uit de bijbel, en dat is prima.

Maar sinds wanneer staat uit de bijbel lezen gelijk aan geloven, aan het christen zijn in de dagelijkse praktijk?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 sep 2013 10:43

Faramir schreef:Ik vind er eigenlijk helemaal niets schokkend aan.

Een groot percentage leest dagelijks uit de bijbel, en dat is prima.

Triest dat je het niet schokkend vindt.
Als je bijbellezen reduceert tot dagelijks het verplichte stukje aan tafel, kan ik dat nauwelijks bijbellezen noemen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 10:47

JeeWee schreef:
Triest dat je het niet schokkend vindt.

Wat is daar precies triest aan?
Als je bijbellezen reduceert tot dagelijks het verplichte stukje aan tafel, kan ik dat nauwelijks bijbellezen noemen.

Dan kan je het beter overslaan en doen wanneer je er wel zin in hebt. Lijkt mij effectiever.
Ik reduceer overigens niets, het zal mij niet zo heel veel kunnen interesseren hoe mede christenen hun tijd indelen. Ik hoop dat ze hun christen zijn in de dagelijkse praktijk een plaats kunnen geven. En of ze dat nou doen door een stukje bijbel te lezen of door te bidden of door vrijwilligerswerk te doen of door in hun beroep mensen te helpen, dat is aan de persoon zelf.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2013 11:08

Ik ben er niet van geschrokken maar ik vond het wel opmerkelijk dat de helft van de Ger.Gem.ers de Bijbel geen prominente plaats inneemt. Het komt omdat iets ander deze prominente plaats in neemt namelijk: ‘drieformulieren van enigheid’, doop- en avondmaal formulier en als je jong bent uitleggers van o.a. vragen boekje van Hellebroek enz. enz. en…….. niet te vergeten ‘de dominee zegt het dus……’ zonder zelf te onderzoeken in de Bijbel of het waar is.

Allemaal niet direct verkeerd natuurlijk maar deze mensen geloven niet rechtstreeks uit de Bijbel maar toevoegingen / verklaringen die iets over de Bijbel zeggen. Ik spreek uit ervaring want ik heb het zelf helaas veel jaren zo gedaan totdat………

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 30 sep 2013 11:45

Helaas al jaren de praktijk, bijbelkennis is bij velen zeer ondermaats!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2013 11:57

benefietdiner schreef:Ik ben er niet van geschrokken maar ik vond het wel opmerkelijk dat de helft van de Ger.Gem.ers de Bijbel geen prominente plaats inneemt. Het komt omdat iets ander deze prominente plaats in neemt namelijk: ‘drieformulieren van enigheid’, doop- en avondmaal formulier en als je jong bent uitleggers van o.a. vragen boekje van Hellebroek enz. enz. en…….. niet te vergeten ‘de dominee zegt het dus……’ zonder zelf te onderzoeken in de Bijbel of het waar is.

Waar baseer je dit op? Ik ben namelijk bang dat ook de door jou genoemde documenten helemaal geen prominente plaats hebben, maar dat de Bijbel voor de zondag is en door de week niet veel meer zegt.

Onderzoek onder jongeren, door dr. Fieret wijst uit dat zo'n 65% van de jongeren moeiteloos switcht tussen enerzijds de Bijbel (als die bij de godsdienstles opengaat, dan doe je serieus) en anderzijds de wereld om zich heen (o, zou de Bijbel echt te maken hebben met wat ik doe en laat?).
Schakelaars, noemt hij hen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 sep 2013 12:13

Voor mij laat dit vooral zien dat geloof een traditie is voor velen.
Een persoonlijke relatie met God vind je door Zijn Woord.
Dus als je dat dicht laat en alleen op zondag open doet, is het wel erg armoedig.
"Tja, het moet je gegeven worden" zeggen ze dan.
Wat een lijdelijkheid.

En als evangelischen dan vol enthousiasme op een uitbundige wijze hun geloof uiten, wordt daar met een schuin oog naar gekeken: veel te wild. Mar daar gaat de bijbel wel open. Ook 'gewoon' om een stukje te lezen om God tegen te komen...

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 30 sep 2013 12:26

Ik ken veel ogg'ers waar de bijbel nooit open gaat thuis, bij sommigen alleen op zondagmiddag na de maaltijd, bij velen nooit, laat staan dat er hardop word voorgegaan in gebed :cry:
Toen ik daar in het verleden verschillende keren mee werd geconfronteerd vielen, wat in mijn ogen heilige huisjes waren, om! :shock:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 sep 2013 12:34

Je kunt bijbel lezen en je kunt bijbel lezen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 sep 2013 12:40

Evelien schreef:Je kunt bijbel lezen en je kunt bijbel lezen.

Dat lijkt me duidelijk, maar wat bedoel je er mee te zeggen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 sep 2013 12:47

Heel simpel. Je kunt op twee manieren de bijbel lezen :wink:
Ik kan hem lezen zonder de kennis tot me te nemen.
Ik kan hem lezen om te studeren.

Het was meer een reactie op Ruth2. :wink:

Het was eigenlijk een flauwe opmerking.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 13:08

Het aardige is dat de Here Jezus altijd zei: "Onderzoekt de Schriften" en misschien heeft HIj met de kindertjes gezongen: "Lees je Bijbel, bid elke dag"...maar dat denk ik eigenlijk niet.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2013 14:19

Rozijn schreef:Waar baseer je dit op?
Ik schreef het er bij namelijk:
benefietdiner schreef:Ik spreek uit ervaring want ik heb het zelf helaas veel jaren zo gedaan totdat………
Rozijn schreef: Ik ben namelijk bang dat ook de door jou genoemde documenten helemaal geen prominente plaats hebben, maar dat de Bijbel voor de zondag is en door de week niet veel meer zegt.
Uw bangheid is gebaseerd op een vooroordeel en die is onjuist.
Rozijn schreef:Onderzoek onder jongeren, door dr. Fieret wijst uit dat zo'n 65% van de jongeren moeiteloos switcht tussen enerzijds de Bijbel (als die bij de godsdienstles opengaat, dan doe je serieus) en anderzijds de wereld om zich heen (o, zou de Bijbel echt te maken hebben met wat ik doe en laat?).
Schakelaars, noemt hij hen.
dr. Fieret heeft gelijk als hij het heeft over Ger.Gem. jongeren. In de Ger.Gem wordt doorgaans lijdelijkheid gepreekt op grond van geschriften boven de Bijbel en dan zoeken deze jongeren het in de wereld om hen heen want ieder mens heeft geborgenheid nodig. Als dat in de kerk niet gepreekt / gegeven wordt wat verwacht je dan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 sep 2013 14:34

Wilsophie schreef:"Lees je Bijbel, bid elke dag"...
...of je groeien mag. Een gebrek aan (persoonlijk) bijbellezen en gebed is funest voor je geestelijke groei!

Terug naar “[Religie] - Open forum”