Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 12:14

rotterdam schreef:
Zo - ook goede morgen - wat dacht je ?

'k Begin de maandagmorgen gelijk goed ?

Ongelooflijk.

Nou ja dan zeg ik "ontkrachters" ook goed. BLijkbaar heb jij een dirty mind?

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 12:37

coby schreef:Al zou het later onterecht toegevoegd zijn, bij die andere teksten zie je geloof ook als voorwaarde.
Deze bijvoorbeeld:
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping.
16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
Een baby laat zich niet echt dopen trouwens, hij wordt gewoon gedoopt.

Je hebt helemaal gelijk. Daarom blijft het belangrijk om te noemen dat zo'n tekst alsnog niks zegt over het dopen van baby's, tenzij je een individualistische benadering kiest. Een benadering die de bijbel vreemd is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 12:44

De Bijbel spreekt nooit over het besprenkelen van babies. En ook niet van besprenkelen van volwassenen die geloven.
Het is een miskenning van de dood en opstanding van de Here Jezus, Die daardoor eeuwig leven voortbracht.
Dat is de essentie. En de Bijbel met name Paulus spreekt herhaaldelijk van de doop in Christus. Dat is gewoon het
één worden met Hem als het Hoofd en wij het Lichaam en daar kom je dus met de vervangingsleer in de knoop, wij zijn geen bruid, maar Zijn Lichaam samen met de Bruidegom. Wij zijn het Lichaam van de Man en daarom in Hem gedoopt. Eén plant met Hem, niet één vlees zoals Adam en Eva. Maar Eén Geest!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2013 12:46

Wilsophie schreef:
Zo - ook goede morgen - wat dacht je ?

'k Begin de maandagmorgen gelijk goed ?

Ongelooflijk.

Nou ja dan zeg ik "ontkrachters" ook goed. BLijkbaar heb jij een dirty mind?

Goed zo ga nog even door.

Ik had je kwalificatie "verkrachter" ook al begrepen zonder dirty mind

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 12:46

Coby, je post is onduidelijk, maar als je zegt dat een baby wordt gedoopt dan is dat echt niet juist, een baby wordt besprenkeld.
Dat is goed Nederlands of besproeid. Maar de Bijbelse opdracht is: "Laat U met God verzoenen en Laat U dopen", anders kan iedereen op eigen gezag in het water springen en dat is onbijbels.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2013 12:48

Wilsophie schreef:Het is een miskenning van de dood en opstanding van de Here Jezus,

En het gaat maar door

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2013 12:50

Wilsophie schreef:Coby, je post is onduidelijk, maar als je zegt dat een baby wordt gedoopt dan is dat echt niet juist, een baby wordt besprenkeld.
Dat is goed Nederlands of besproeid. Maar de Bijbelse opdracht is: "Laat U met God verzoenen en Laat U dopen", anders kan iedereen op eigen gezag in het water springen en dat is onbijbels.

Wederom onjuist of onvolledig - er zijn ook kerken de baby's dopen door onderdompeling

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 sep 2013 12:50

Wilsophie schreef:Coby, je post is onduidelijk, maar als je zegt dat een baby wordt gedoopt dan is dat echt niet juist, een baby wordt besprenkeld.

In de orthodoxe kerk worden ze echt gedoopt, maar ik wilde zeggen: ze kiezen er niet voor om zich te laten dopen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 12:54

De inhoudelijke betekenis is hetzelfde. Overigens worden in de orthodoxe tradities baby's ondergedompeld.
Maar om het besprekenkelen van mensen geen dopen te noemen moet je wel heel ver gaan om je puntjes te scoren. In dezelfde categorie: Ik heb overigens ook nergens in de bijbel gelezen dat het dopen gebeurde in door mensen gefabriceerde badjes/badkuipjes die naast een podium stonden. Ik heb ook nergens in de bijbel gelezen dat dopen buiten het Middellandse Zeegebied gebeurde.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 sep 2013 13:05

Faramir schreef:Maar om het besprekenkelen van mensen geen dopen te noemen moet je wel heel ver gaan om je puntjes te scoren. In dezelfde categorie: Ik heb overigens ook nergens in de bijbel gelezen dat het dopen gebeurde in door mensen gefabriceerde badjes/badkuipjes die naast een podium stonden. Ik heb ook nergens in de bijbel gelezen dat dopen buiten het Middellandse Zeegebied gebeurde.

Nou hup allemaal naar de Jordaan dan.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 13:06

Ok dat wist ik niet dat dat bestond. Arm kindje.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 13:11

Antiblob schreef:Geef me 1 goede reden waarom besprenkelen niet als doop zou gelden....

Wilsophie schreef:Omdat het zo in het woordenboek staat. Dopen= Eénworden met....

Ik reageer (vanwege tijd) alleen op dit punt. Welk woordenboek is dat? Het griekse woord voor dopen betekent meerdere zaken. Oa onderdompelen. Maar de betekenis is breder. Voorbeeldje:

Hand 1:5 spreekt over de doop met de Heilige Geest. Het is hetzelfde Griekse woord. In Handelingen 2 gaat dit in vervulling. Werden de discipelen ondergedompeld in de geest? Kijk hoe het staat verwoord: "Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten. "

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 13:29

Volgens mij zijn de baptisten ernaar vernoemd en is het het woord "Baptizo". En dat betekent toch echt éénwording met ( het water)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 sep 2013 13:32

Antiblob schreef:Geef me 1 goede reden waarom besprenkelen niet als doop zou gelden....
De doop beeld uit dat de gelovige met Christus begraven en opgestaan is.
Je zegt toch ook niet dat iemand begraven is als je een paar korrels zand op zijn/haar hoofd hebt laten vallen?
Daarom ben ik ook tegen het woord 'wederdopen' wanneer iemand -die als baby besprenkelt is- zich laat dopen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 13:42

1a2b3c schreef:De doop beeld uit dat de gelovige met Christus begraven en opgestaan is.
Je zegt toch ook niet dat iemand begraven is als je een paar korrels zand op zijn/haar hoofd hebt laten vallen?
Daarom ben ik ook tegen het woord 'wederdopen' wanneer iemand -die als baby besprenkelt is- zich laat dopen.

Amen!!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”