Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Boaz » 30 sep 2013 05:48

Boaz schreef:
Denk je dat dat ook voor de kinderdoop geldt? Alleen omdat je ouders gelovig zijn, zijn bij jou je zonden vergeven en ben je een kind van Christus? Dàt is nog al wat!!

Antiblob schreef:
Dat is inderdaad nog al wat. Dat is groot nieuws! Dat is de blijde boodschap! :D

Iets genuanceerder modus: Wat is precies het probleem? Ik stel toch niet dat die baby later niet zal moeten groeien in geloof? Ik stel toch niet dat het kind later niet z'n zonden zal moeten belijden? Ik weet inderdaad niet of de baby een geloof zal hebben dat tot z'n dood zal blijven bestaan. Maar dat weet je ook niet bij iemand die zich als volwassene laat dopen. Dus ik ben benieuwd wat concreet je probleem is dat Gods genade al tot babies wil komen.

Edit: belangrijke typo :)

Realiseer je je wel wat je schrijft?
Buiten Christus om, is er geen heil. En jij schrijft dat het kind zijn/ haar zonden zijn vergeven? Op grond van alleen een paar druppels water? Want alleen dàt is het verschil met een niet-gedoopt kind, verder is er geen verschil.

Tja, dan begrijp ik dat ouders vroeger gauw hun kind lieten dopen voordat het overleed, als alleen die ceremonie het verschil uitmaakt tussen hel en hemel.

Ik ben erg benieuwd met van welke teksten je dit weet te onderbouwen.

Antiblob
Mineur
Mineur

Re: Antiblob in "Kinderdoop: graag jullie hulp"

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 09:31

mealybug schreef:Bij een volwassene weet je dat wel, want die wordt verteld voor de doop: Alleen indien gij van ganser harte geloofd, is het geoorloofd
hand 8:37.

Hand 8:37 hoort niet in de bijbel. Daarom heeft de Nieuwe Bijbelvertaling deze zinsnede ook naar een voetnoot verplaatst. Afgezien daarvan klopt je uitspraak niet. Een volwassene gelooft op moment van dopen wel, maar kan later ook van z'n geloof vallen. Daar zijn genoeg voorbeelden van. En hetzelfde geldt bij de kinderdoop. Dat is dus geen verschil.
ook Petrus zegt dat de doop een bede is van een GOED GEWETEN.
Er wordt dus een aanspraak gedaan op de conscientie van de persoon.
1 pet 3:21.

Heel mooi dat je 1 Petrus 3 hier aanhaalt. De baby doet inderdaad geen bewuste bede richting God. Maar dat is ook alleen nodig als je dit soort zinsnedes individualistisch leest. Dat doe ik niet. Precies hier in 1 Petrus 3 blijkt namelijk dat de doop ook in gezinsverband kan plaatsvinden. Er staat: "In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered, en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered."

Als we teruglezen in Genesis dan blijkt Noach de enige rechtvaardige op aarde te zijn (Gen 7:1). Toch krijgt hij van God de opdracht om met zijn gezin de ark in te gaan (6:18). Er staat dus niet: "Vraag ook nog of je kinderen ook mee willen..." Zij mogen delen in de genade die God Noach schenkt.
Zou je verdere theologische aanames ook willen onderbouwen met bijbelteksten, desnoods uit 3FvE, anders komen we er nooit uit en blijft het een herhalen van zetten.
;-)

Ik probeer af en toe teksten te noemen. Ik heb echter niet zo veel met 'bewijsteksten'. Het gaat om meer dan dat.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 10:14

Boaz schreef:Realiseer je je wel wat je schrijft?
Buiten Christus om, is er geen heil. En jij schrijft dat het kind zijn/ haar zonden zijn vergeven? Op grond van alleen een paar druppels water? Want alleen dàt is het verschil met een niet-gedoopt kind, verder is er geen verschil.

Tja, dan begrijp ik dat ouders vroeger gauw hun kind lieten dopen voordat het overleed, als alleen die ceremonie het verschil uitmaakt tussen hel en hemel.

Ik ben erg benieuwd met van welke teksten je dit weet te onderbouwen.

Je lijkt onderscheid te maken tussen Christus en de doop. Maar deze zijn juist nadrukkelijk met elkaar verbonden. Het hele idee van een sacrament is dat het geestelijke en het natuurlijke samengaan. Dus we zien inderdaad alleen water, maar God werkt in de doop. Er is dus wel degelijk meer verschil dan een paar druppels water.

Mocht je teksten nodig hebben voor de noodzaak van de doop: Mk 16:16, Joh 3:5, Titus 3:5, 1 Petr 3:21

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 sep 2013 10:18

Antiblob schreef:Hand 8:37 hoort niet in de bijbel.

Ik denk en hoop maar dat weinigen het daar mee eens zijn.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 10:24

mealybug schreef:
Ik denk en hoop maar dat weinigen het daar mee eens zijn.

Waarom? Je wilt toch ook een bijbel hebben die het dichtst ligt bij de originele teksten?

het Nederlands Bijbelgenootschap legt de keuze ook uit:
In moderne bijbelvertalingen volgt na Handelingen 8:36 geen 8:37, maar direct 8:38. Dit verschil heeft te maken met de brontekst die vertaald is. Toen vertalingen als de Statenvertaling gemaakt werden, waren er veel minder handschriften van het Nieuwe Testament beschikbaar dan tegenwoordig. In die handschriften stond wel een vers Handelingen 8:37. Later hebben wetenschappers ontdekt dat de tekst van het Nieuwe Testament in de loop van de eeuwen een klein beetje veranderd is, bijvoorbeeld door toevoeging van bepaalde woorden, zinnen en soms zelfs passages. In de nieuwste edities zijn die stukken tussen haken gezet of weggelaten. In De Nieuwe Bijbelvertaling zijn de belangrijkste varianten, zoals Handelingen 8:37, in voetnoten opgenomen.

http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/ ... cts.sec_19

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 10:25

Bij de eerste tekst moet ik al struikelen.
Als het waar is dat de doop in water de mens zalig maakt, dan zullen er volgens die tekst in Marcus 16 heel wat mensen verdoemd worden. In ieder geval alle mensen die besprenkeld zijn.

Johannes 3 vers 5 wordt ook gebruikt voor de doop in water, maar ik lees gewoon dat het hier gaat om "geestelijk water" Water en Geest kun je gewoon omzetten in Geestelijk Water en welk Water hier op aarde bevat Heilige GEEST? Kun je dat uitleggen.

Titus 3 vers 5 ook een bijzondere tekst, want hier gaat het om het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes. Waar is dat bad te vinden volgens jou? Dan reis ik er naar toe. Ik ken wel iemand die wil graag via dat water wedergeboren worden.
En dan staat er ook nog dat dat water uit dat bad over ons wordt uitgegoten tot rechtvaardigheid.
Waar kan ik boeken dan?

Dan 1 Petrus 3 vers 21 Hier staat dat het tegenbeeld ( het gaat om de ark van Noach) de doop ons nu ook behoudt niet een afleggin der zonde of vuiligheid des lichaams maar die een vraag is van een goed geweten tot God door de opstanding van Jezus Christus.

Let eens uit wat ik hiermee moet als Marcus 16 juist wel zegt dat we door de waterdoop zalig worden. Hier staat wat anders want het gaat slechts om een goed geweten, door de opstanding van Christus, wat heeft de opstanding er nou mee te maken dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 10:29

Hé waar zijn die teksten nu gebleven die iemand opsomde?

Haha Handelingen 8 vers 37 gaat over die man die afdaalde in het water en gedoopt werd,
ja de man was alleen met Filippus want je moet je laten dopen en ja, er was geen publiek, geen sanhedrin. niemand dus. En dat wil iemand uit de Bijbel schrappen, ja zo kun je ook te werk gaan.Triest en heel dom! Het zal wel een grapje zijn. :lol: :lol:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 10:41

In moderne bijbelvertalingen volgt na Handelingen 8:36 geen 8:37, maar direct 8:38. Dit verschil heeft te maken met de brontekst die vertaald is. Toen vertalingen als de Statenvertaling gemaakt werden, waren er veel minder handschriften van het Nieuwe Testament beschikbaar dan tegenwoordig. In die handschriften stond wel een vers Handelingen 8:37. Later hebben wetenschappers ontdekt dat de tekst van het Nieuwe Testament in de loop van de eeuwen een klein beetje veranderd is, bijvoorbeeld door toevoeging van bepaalde woorden, zinnen en soms zelfs passages. In de nieuwste edities zijn die stukken tussen haken gezet of weggelaten. In De Nieuwe Bijbelvertaling zijn de belangrijkste varianten, zoals Handelingen 8:37, in voetnoten opgenomen.

OOO wat erg, en je ontleent autoriteit aan dergelijke verkrachters van de Schrift? Hoe is het mogelijk. Het wordt tijd dat de Heer terugkomt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 10:42

Wilsophie schreef:OOO wat erg, en je ontleent autoriteit aan dergelijke verkrachters van de Schrift? Hoe is het mogelijk. Het wordt tijd dat de Heer terugkomt.

Jeetje, wat een drama....
Overdrijf je nou niet een beetje heel erg?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 sep 2013 11:47

Faramir schreef:Jeetje, wat een drama....
Overdrijf je nou niet een beetje heel erg?

Lijkt me niet,
Niets kan en mag worden weggehaald of toegevoegd aam Zijn Woord, toch?

Dat bepaalde teksten de de leer niet staven ineens nooit in de Bijbel thuishoorden is toch te gek voor woorden?

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 sep 2013 11:51

Wilsophie schreef:Bij de eerste tekst moet ik al struikelen.
Als het waar is dat de doop in water de mens zalig maakt, dan zullen er volgens die tekst in Marcus 16 heel wat mensen verdoemd worden. In ieder geval alle mensen die besprenkeld zijn.

Geef me 1 goede reden waarom besprenkelen niet als doop zou gelden....
Johannes 3 vers 5 wordt ook gebruikt voor de doop in water, maar ik lees gewoon dat het hier gaat om "geestelijk water" Water en Geest kun je gewoon omzetten in Geestelijk Water en welk Water hier op aarde bevat Heilige GEEST? Kun je dat uitleggen.

Er staat 'geboren worden uit water en geest' en dan maak jij er geestelijk water van? Als iemand de christelijk doop ontvangt, dan heet dit 'geboren worden uit water en geest'. Zo is dit altijd uitgelegd. Al door mensen die Johannes nog zo'n beetje gekend hebben. Aangezien ik wil blijven bij het apostolisch geloof, sluit ik me hier bij aan. Natuurlijk kun je nieuwe betekenissen in teksten gaan leggen, maar daar ben ik zelf niet zo in geïnteresseerd. God belooft zijn geest bij de doop. Die zit niet magisch in het water ofzo.
Titus 3 vers 5 ook een bijzondere tekst, want hier gaat het om het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes. Waar is dat bad te vinden volgens jou? Dan reis ik er naar toe. Ik ken wel iemand die wil graag via dat water wedergeboren worden.
En dan staat er ook nog dat dat water uit dat bad over ons wordt uitgegoten tot rechtvaardigheid.
Waar kan ik boeken dan?

Weest blij en verheugd! Het water kan overal gevonden worden. Zoek een christelijke gemeenschap in je buurt op en laat je dopen in de naam van de drie-enige God met dat water. Je wedergeboorte is dan een feit; er vanuit gaand dat die christelijke gemeenschap doopt na beleden geloof.
Dan 1 Petrus 3 vers 21 Hier staat dat het tegenbeeld ( het gaat om de ark van Noach) de doop ons nu ook behoudt niet een afleggin der zonde of vuiligheid des lichaams maar die een vraag is van een goed geweten tot God door de opstanding van Jezus Christus.

Let eens uit wat ik hiermee moet als Marcus 16 juist wel zegt dat we door de waterdoop zalig worden. Hier staat wat anders want het gaat slechts om een goed geweten, door de opstanding van Christus, wat heeft de opstanding er nou mee te maken dan?

De christelijke doop verleent z'n bestaansrecht uit het volbrachte werk van Christus. Daar hoort de opstanding ook bij.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 11:54

mealybug schreef:Lijkt me niet,
Niets kan en mag worden weggehaald of toegevoegd aam Zijn Woord, toch?

Je hebt geen flauw idee hoe de bijbel ontstaan is?
Bisschoppen zaten bij elkaar en hebben samen gekeken wat er allemaal in de bijbel gebundeld moest worden om zo min of meer tot een standaardbijbel te komen. Voor de rest zijn er in de loop van de tijd wel foutjes her en der ingeslopen en zijn originelen kwijt geraakt, vernietigd door brand of vergaan door tijd. En dan hebben we het nog niet gehad over de verschillende canons die de verschillende takken van het christendom erop nahouden. De protestantse indeling van de bijbel is wel de meest summiere.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 sep 2013 12:05

Al zou het later onterecht toegevoegd zijn, bij die andere teksten zie je geloof ook als voorwaarde.
Deze bijvoorbeeld:
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping.
16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
Een baby laat zich niet echt dopen trouwens, hij wordt gewoon gedoopt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2013 12:12

Wilsophie schreef:verkrachters van de Schrift

Zo - ook goede morgen - wat dacht je ?

'k Begin de maandagmorgen gelijk goed ?

Ongelooflijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 sep 2013 12:12

Antiblob schreef:Geef me 1 goede reden waarom besprenkelen niet als doop zou gelden....

Omdat het zo in het woordenboek staat. Dopen= Eénworden met....

Er staat 'geboren worden uit water en geest' en dan maak jij er geestelijk water van? Als iemand de christelijk doop ontvangt, dan heet dit 'geboren worden uit water en geest'. Zo is dit altijd uitgelegd. Al door mensen die Johannes nog zo'n beetje gekend hebben. Aangezien ik wil blijven bij het apostolisch geloof, sluit ik me hier bij aan. Natuurlijk kun je nieuwe betekenissen in teksten gaan leggen, maar daar ben ik zelf niet zo in geïnteresseerd. God belooft zijn geest bij de doop. Die zit niet magisch in het water ofzo.

Water en geest zijn in de Bijbel synoniem aan elkaar. Als een mens geboren wordt uit het water bij de moeder dan breken de vliezen en hij of zij geboren uit water, levenselixer genoemd maar als iemand uit water en geest geboren wordt dan noemt de Bijbel dat "van Boven geboren" en is dat wedergeboorte en dat gaat helemaal niet om water uit de kraan, maar om water uit Degene Die zegt: "Ik ben het levende water en wie uit mij drinkt zal nimmermeer dorsten"
God belooft Zijn geest niet bij de doop in water. Hoe kom je erbij., God belooft Zijn Heilige Geest bij de doop in Christus.

Weest blij en verheugd! Het water kan overal gevonden worden. Zoek een christelijke gemeenschap in je buurt op en laat je dopen in de naam van de drie-enige God met dat water. Je wedergeboorte is dan een feit; er vanuit gaand dat die christelijke gemeenschap doopt na beleden geloof.

Ten eerste werd men gedoopt in de Naam van de Here Jezus Christus dus ik ook want ik ben van het NIeuwe Verbond waar de Heer is opgestaan uit de dood. Dus niet in drie personen van de godheid o.i.d..
Mijn wedergeboorte is nooit iets waar ik zelf de hand in had en dat suggereer je met de doop in water pas dan is het een feit. Volkomen onbijbels. Het staat nergens. En ik hoef helemaal niet naar een christelijke gemeenschap toe, ik kan zo naar het IJsselmeer met Flip of Filippus. Meer wordt niet gevraagd.

Je draait er mooi om heen, want je suggereert met je teksten wel degelijk dat het water op zich kracht heeft tot genezing van zonden of tot het maken van een feit tot wedergeboorte en daarom vroeg ik om dat water aan te wijzen op deze aarde.

De christelijke doop verleent z'n bestaansrecht uit het volbrachte werk van Christus. Daar hoort de opstanding ook bij.

Nee, de Bijbelse doop is een symbolische handeling voor dat wat in werkelijkheid volbracht is in en door Jezus Christus. Hij was het die onvergankelijkheid aan het Licht bracht en Hij was het die NIeuw Leven tot stand bracht en de enige voorwaarde is geloof en geen doop in water, dat toont ook geen ekle door jou aangedragen tekst aan.
Johannes zegt heel mooi dat zij die gedoopt waren bewezen Gods Rechtvaardigheid en zij die niet gedoop waren bewezen dat niet. En dat gaat over de waterdoop. Als je dan een doop door onderdompeling wil verklaren dan bewijs je Zijn rechtvaardigheid. Zegt de Bijbel. Ik denk dat het ook een demonstratie is naar de overheden en de machten van de lucht.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”