Antiblob schreef:Geef me 1 goede reden waarom besprenkelen niet als doop zou gelden....
Omdat het zo in het woordenboek staat. Dopen= Eénworden met....
Er staat 'geboren worden uit water en geest' en dan maak jij er geestelijk water van? Als iemand de christelijk doop ontvangt, dan heet dit 'geboren worden uit water en geest'. Zo is dit altijd uitgelegd. Al door mensen die Johannes nog zo'n beetje gekend hebben. Aangezien ik wil blijven bij het apostolisch geloof, sluit ik me hier bij aan. Natuurlijk kun je nieuwe betekenissen in teksten gaan leggen, maar daar ben ik zelf niet zo in geïnteresseerd. God belooft zijn geest bij de doop. Die zit niet magisch in het water ofzo.
Water en geest zijn in de Bijbel synoniem aan elkaar. Als een mens geboren wordt uit het water bij de moeder dan breken de vliezen en hij of zij geboren uit water, levenselixer genoemd maar als iemand uit water en geest geboren wordt dan noemt de Bijbel dat "van Boven geboren" en is dat wedergeboorte en dat gaat helemaal niet om water uit de kraan, maar om water uit Degene Die zegt: "Ik ben het levende water en wie uit mij drinkt zal nimmermeer dorsten"
God belooft Zijn geest niet bij de doop in water. Hoe kom je erbij., God belooft Zijn Heilige Geest bij de doop in Christus.
Weest blij en verheugd! Het water kan overal gevonden worden. Zoek een christelijke gemeenschap in je buurt op en laat je dopen in de naam van de drie-enige God met dat water. Je wedergeboorte is dan een feit; er vanuit gaand dat die christelijke gemeenschap doopt na beleden geloof.
Ten eerste werd men gedoopt in de Naam van de Here Jezus Christus dus ik ook want ik ben van het NIeuwe Verbond waar de Heer is opgestaan uit de dood. Dus niet in drie personen van de godheid o.i.d..
Mijn wedergeboorte is nooit iets waar ik zelf de hand in had en dat suggereer je met de doop in water pas dan is het een feit. Volkomen onbijbels. Het staat nergens. En ik hoef helemaal niet naar een christelijke gemeenschap toe, ik kan zo naar het IJsselmeer met Flip of Filippus. Meer wordt niet gevraagd.
Je draait er mooi om heen, want je suggereert met je teksten wel degelijk dat het water op zich kracht heeft tot genezing van zonden of tot het maken van een feit tot wedergeboorte en daarom vroeg ik om dat water aan te wijzen op deze aarde.
De christelijke doop verleent z'n bestaansrecht uit het volbrachte werk van Christus. Daar hoort de opstanding ook bij.
Nee, de Bijbelse doop is een symbolische handeling voor dat wat in werkelijkheid volbracht is in en door Jezus Christus. Hij was het die onvergankelijkheid aan het Licht bracht en Hij was het die NIeuw Leven tot stand bracht en de enige voorwaarde is geloof en geen doop in water, dat toont ook geen ekle door jou aangedragen tekst aan.
Johannes zegt heel mooi dat zij die gedoopt waren bewezen Gods Rechtvaardigheid en zij die niet gedoop waren bewezen dat niet. En dat gaat over de waterdoop. Als je dan een doop door onderdompeling wil verklaren dan bewijs je Zijn rechtvaardigheid. Zegt de Bijbel. Ik denk dat het ook een demonstratie is naar de overheden en de machten van de lucht.