janpep schreef:Ik volg het allemaal niet op de voet. Ik weet niet wie wat is begonnen. Wat mij betreft niet om verder op in te gaan, maar ik krijg nu de indruk dat degenen die niet mee wilden naar het nieuwe de naam krijgen iets nieuws te zijn begonnen.
Los daarvan. Het lijkt me dat er inmiddels toch wel heel veel "smaken" zijn, dat je je in de één of andere richting zou moeten kunnen vinden en daarbij aansluiten. Klaarblijkelijk werkt het zo niet.
Nog een gedachte die opkomt en waar ik mede op doelde met de "eenheidsworst".
Is de norm dat er een wereldkerk moet zijn? Zij bepaald de norm. Alles wat niet mee wil doen scheurt? Zit zij fout, dan zit je ook met zijn allen fout. De hiërarchie is onontkoombaar om het geheel voor het oog op één lijn te houden. De Paus heeft het hoogste gezag?
Of is de norm dat er een nationale landelijke kerk moet zijn? Zij bepaald in haar synode wat de waarheid is. De bijbel is onvoldoende? "Onze uitleg", de leer, moet duidelijk maken hoe één en ander door een ieder verstaan moet worden. Maar....... naarmate er meer op schrift wordt gesteld, wordt ook duidelijker dat niet iedereen er zo over denkt. Alles wat er echter anders over denkt en niet in alles mee wil doen, krijgt de naam te scheuren? De "vertrekkers" krijgen de schuld. De "blijvers" menen alle wijsheid in pacht te hebben.
Of bestaat het lichaam van Christus, de algemene christelijke kerk, uit een veelkleurige schakering van mensen en groepen die Hem willen dienen? Die niet noodzakelijkerwijs allemaal exact in het zelfde jasje hoeven rond te lopen, maar wel over en weer betrokkenheid hebben.
Met andere woorden, zit een deel van het probleem ook niet in het feit dat van de kerk een instituut gemaakt is?
Dat laatste is inderdaad een probleem maar als je wilt spreken "tot heil van de wereld" zie ik geen andere oplossing.
De problemen zijn grensoverschrijdend dus een nationale kerk is geen oplossing.
Je zult het met me eens zijn dat de kerk moet "spreken met gezag".
Er zijn inderdaad zaken waar we het niet over eens zijn maar over de hoofdlijnen zijn dat wel.
Het overgrote deel van de kerken in de wereld vinden elkaar in de woorden van de geloofsbelijdenis.
De oude hervormde kerk (voor de P.K.N. scheuring) is een goed voorbeeld dat het wel mogelijk is.
Een "gekrookte riet" dominee en zijn (vrouwelijke) vrijzinnige collega samen onder 1 dak.
En dat is honderden jaren goed gegaan.
De plaatselijke gemeentes hebben hun eigen accenten - soeverein in eigen kring.