Zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 mar 2004 14:20

Het keihard ontkennen van het bestaan van God is nog niet per definitie de zonde tegen de HG.

Ook het aanbidden van satan is niet per definitie de zonde tegen de HG.

Ook mensen die zich 'schuldig' maken aan bovenstaande (indirect doet IEDEREEN dat) kunnen behouden worden door het bloed van Christus. (Zegt het chr. geloof).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 15:32

Gandalf schreef:Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat zonde tegen God door Jezus Christus vergeven kan worden en zonde tegen Jezus Christus door de Heilige Geest (steeds door de volgende persoon), maar zonde tegen de Heilige Geest niet. Weet alleen neit echt wat ik over die uitspraak moet denken. Kunnen alledrie Godspersonen de zonde vergeven, of kan alleen God de Vader dat doen door het werk van de Zoon?

Ik vind het ook een beetje een spastische uitspraak. God is toch 1, dus lijkt me het een beetje raar als de HG (die ook God is) niet kan vergeven en de Vader en de Zoon wel. Toevallig heeft de zoon ervoor geleden, maar ik denk dat je op dit vlak God wel als 1 moet zien.

ja inderdaad, keihard ontkennen van Gods bestaan.
Wij ontkennen dat toch niet? We geloven het met ons verstand, omdat het in de bijbel staat, tenminste daar begint het denk mee, of niet?

Ik denk eerder dat je met je verstand gelooft omdat je dat altijd verteld is, niet omdat het in de bijbel staat. Maar als alleen het ontkennen van Gods bestaan al zonde tegen de HG is zouden alle atheisten nooit meer zalig kunnen worden. En volgens mij zijn er genoeg mensen die eerst God keihard ontkent hebben en later tot geloof zijn gekomen..

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 05 mar 2004 15:58

Ik denk dat als je bang bent om zonde tegen de Heilige Geest te doen, dat je die dan ook niet doet. Zonde tegen de Heilige Geest doe je heel bewust.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 15:59

Christa schreef:Ik denk dat als je bang bent om zonde tegen de Heilige Geest te doen, dat je die dan ook niet doet. Zonde tegen de Heilige Geest doe je heel bewust.

Ja, dat heb ik ook weleens gehoord. Het gaat me er hier echter niet om om erachter te komen of ik dat nu wel of niet gedaan heb oid, maar om uit te kristalliseren wat het nu precies inhoudt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 mar 2004 17:05

Aragorn schreef:
Christa schreef:Ik denk dat als je bang bent om zonde tegen de Heilige Geest te doen, dat je die dan ook niet doet. Zonde tegen de Heilige Geest doe je heel bewust.

Ja, dat heb ik ook weleens gehoord. Het gaat me er hier echter niet om om erachter te komen of ik dat nu wel of niet gedaan heb oid, maar om uit te kristalliseren wat het nu precies inhoudt.
Volgens mij moet je sowieso eerst God gekent hebben als ik het goed begrepen heb
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 17:12

Maar dat impliceert dan weer afval der heiligen...

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 mar 2004 18:16

De Bijbel zegt nergens dat de "zonde" tegen de Heilige Geest niet vergeven kan worden. Als dat zo zou zijn, denk ik dat iedereen een groot probleem heeft. Of gehoorzamen we ons hele leven bijv. altijd (al) de roepstem en leiding van de Heilige Geest?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 18:41

Het lig er dan natuurlijk aan wat je als definitie van zonde tegen de HG neemt. Als het het weerstaan vd HG al is (zoals jij het lijkt te definieren) kan ik me idd moeilijk voorstellen dat dat onvergeeflijk is, want dat doet iedereen van nature.
Dus als het echt onvergeeflijk is, wat is het dan precies?

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 06 mar 2004 10:04

Het weerstaan van de Heilige Geest, is toch een zonde tegen de Heilige Geest. Je mist tenslotte je doel; rebellie; = zonde.

Er wordt gesproken in de Bijbel over het lasteren tegen de Heilige Geest. Vele mensen zijn bang dat ze de zgn. "zonde tegen de Heilige Geest" gedaan hebben, terwijl ze niet eens weten wat het is en waar het over gaat. Dat is een gebrek aan Bijbelse kennis en napraten van mensen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 mar 2004 15:17

Aragorn schreef:Maar dat impliceert dan weer afval der heiligen...
Yep. Daarom snap ik er ook helemaal niets van. En aangezien dat voor de meeste mensen geldt loop ik me ernogal aan te ergeren dat er wel af en toe mee gedreid wordt.
Afbeelding

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 mar 2004 19:57

Zonde tegen de heilige geest is je bekering weigeren, als Jezus je hele leven op de deur van je hart heeft geklopt en je hebt niet opengedaan.
Zo wordt de heilige geest beledigt, door niet op zijn uitnodiging in te gaan en in de zonde voort te leven. Deze uitverkorenen zijn dus uiteindelijk niet de echte uitverkorenen.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 mar 2004 21:03

Harold schreef:Zonde tegen de heilige geest is je bekering weigeren, als Jezus je hele leven op de deur van je hart heeft geklopt en je hebt niet opengedaan.
Zo wordt de heilige geest beledigt, door niet op zijn uitnodiging in te gaan en in de zonde voort te leven. Deze uitverkorenen zijn dus uiteindelijk niet de echte uitverkorenen.

Dit klopt niet, want dan zou het dus zo zijn, dat de mensen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan, deze pas begaan als ze sterven. Daarvoor hebben ze namelijk nog de kans om toch nog naar God te luisteren. Dan klopt het ook niet wat er in 1 johannes 5 vers 16b staat namelijk:
16 Er is een zonde tot den dood; voor dezelve zonde zeg ik niet, dat hij zal bidden.
Het betekent dus dat dit in dit leven plaatsvindt.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 mar 2004 21:04

Zonde tegen de Heilige Geest betekent, dat je bewust zondigt tegen God. Je lastert Hem bewust. Ook weet degene die dit doet, dat er voor hem geen vergeving meer mogelijk is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 08:47

Harold schreef:Zonde tegen de heilige geest is je bekering weigeren, als Jezus je hele leven op de deur van je hart heeft geklopt en je hebt niet opengedaan.

De Heilige Geest (of: God) wordt constant beledigd en genegeerd, maar als Hij dat op zou vatten als reden om Zijn werk maar te stoppen zou deze aarde allang een hel zijn.
En uitverkorenen die eigenlijk geen echte uitverkorenen zijn?? Het wordt steeds ingewikkelder... :|

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 mar 2004 12:36

Als dat zo is heeft de term "zonde tegen de heilige geest" dus geen enkele betekenis omdat het gewoon betekent dat iemand zich niet bekeerd? (ik zeg niet dat het geen plausibele verklaring is, maar dit is dan gewooon een vraag die bij mij opkomt)
Afbeelding

Terug naar “Archief”