Gandalf schreef:Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat zonde tegen God door Jezus Christus vergeven kan worden en zonde tegen Jezus Christus door de Heilige Geest (steeds door de volgende persoon), maar zonde tegen de Heilige Geest niet. Weet alleen neit echt wat ik over die uitspraak moet denken. Kunnen alledrie Godspersonen de zonde vergeven, of kan alleen God de Vader dat doen door het werk van de Zoon?
Ik vind het ook een beetje een spastische uitspraak. God is toch 1, dus lijkt me het een beetje raar als de HG (die ook God is) niet kan vergeven en de Vader en de Zoon wel. Toevallig heeft de zoon ervoor geleden, maar ik denk dat je op dit vlak God wel als 1 moet zien.
ja inderdaad, keihard ontkennen van Gods bestaan.
Wij ontkennen dat toch niet? We geloven het met ons verstand, omdat het in de bijbel staat, tenminste daar begint het denk mee, of niet?
Ik denk eerder dat je met je verstand gelooft omdat je dat altijd verteld is, niet omdat het in de bijbel staat. Maar als alleen het ontkennen van Gods bestaan al zonde tegen de HG is zouden alle atheisten nooit meer zalig kunnen worden. En volgens mij zijn er genoeg mensen die eerst God keihard ontkent hebben en later tot geloof zijn gekomen..