En na de pillen ging hij dood…

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Re: En na de pillen ging hij dood…

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 sep 2013 21:26

Mortlach schreef:
Je 'kent' je ongeboren kind ook niet.

Wel eens met een zwangere vrouw gepraat? Die zullen heel anders beweren. Al in de baarmoeder bouwt een moeder een emotionele connectie op met haar kindje.
En verder, Henk is toch je naaste? Het is wat cru van een christen om te zeggen dat je niks met hem te maken hebt.

Dat klopt, daarom heb ik persoonlijk ook JA ingevuld op mijn donorformulier. Maar dat betekent niet dat ik moreel verplicht ben om aan iedereen mijn nier te geven, en al helemaal niet dat ik schuldig ben aan moord als ik besloten heb om geen nier te geven. Anders zou zo'n beetje iedereen schuldig zijn aan moord.
En het enige wat de moeder doet is het stoppen van het haar lichaam laten gebruiken om iemand anders in leven te houden.

Oftewel ze laat haar kind vermoorden . Al is jouw manier van zeggen natuurlijk veel 'zachter'. Zoiets noemen we een eufemisme...

Ja, en hoe dat dan zit met het exacte moment blijft schimmig, maar goed.

het moment van de conceptie is júist niet schimmig, maar een éénduidig, plotsklapse verandering. Lees het maar eens na op internet. Juist het criterium 'levensvatbaar buiten de baarmoeder' is schimmig; sommige kinderen zijn eerder 'levensvatbaar' dan andere.

Niet dat er in de tekst 'moorden' staat, maar doden, maar goed, dat is een detail. Een detail wat in Bijbelse tijden trouwens ook aan de laars wordt gelapt. Er staat ook 'Heb uw naaste lief als uzelf'. Als ik in die situatie zou verkeren, zou ik ook willen dat er iemand is die mijn leed beperkt. Dus vind ik dat ik die keuze anderen ook moet geven. Hardstikke Bijbels!

Leed beperken kan ook d.m.v. palliatieve zorg. Het zelf in handen nemen van het leven om leed te beperken is geen Bijbelse weg.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 30 sep 2013 08:48

Voor iedereen die denkt dat euthanasie een gemakkelijke keuze is voor patiënten en artsen, en dat er 'zomaar' een spuitje gegeven wordt waarmee 'het leven in eigen handen genomen wordt', en eigenlijk ook voor de rest, nogmaals de tip om eens naar deze docu te kijken: http://www.thisistheend.nl/kijk-online/dood-op-verzoek/.
En nee, ik heb er geen aandelen in, maar ik vind het wel belangrijk dat je het verhaal rondom een keuze voor euthanasie eens ziet. Ik proef bij een aantal mensen een beetje de gedachte dat euthanasie onder alle voorwaarden 100% fout is.
Ik dacht vroeger behoorlijk zwartwit, zelfs stoppen van beademing was voor mij al euthanasie. Zelfs deze docu heeft daar toen niet heel veel in veranderd hoor, maar het heeft me wel milder in m'n denken gemaakt tav euthanasie, en vooral tav de mensen die kiezen voor euthanasie.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 sep 2013 08:55

Miepje90 schreef:Voor iedereen die denkt dat euthanasie een gemakkelijke keuze is voor patiënten en artsen, en dat er 'zomaar' een spuitje gegeven wordt waarmee 'het leven in eigen handen genomen wordt', en eigenlijk ook voor de rest, nogmaals de tip om eens naar deze docu te kijken: http://www.thisistheend.nl/kijk-online/dood-op-verzoek/.
En nee, ik heb er geen aandelen in, maar ik vind het wel belangrijk dat je het verhaal rondom een keuze voor euthanasie eens ziet. Ik proef bij een aantal mensen een beetje de gedachte dat euthanasie onder alle voorwaarden 100% fout is.
Ik dacht vroeger behoorlijk zwartwit, zelfs stoppen van beademing was voor mij al euthanasie. Zelfs deze docu heeft daar toen niet heel veel in veranderd hoor, maar het heeft me wel milder in m'n denken gemaakt tav euthanasie, en vooral tav de mensen die kiezen voor euthanasie.

Ik heb juist eergisteren een weduwe gesproken, wier man euthanasie had aangevraagd, omdat hij aan een ernstige ziekte leed, die moeilijk behandeld zou kunnen worden. De huisarts verleende zijn medewerking en de aanvraag werd ingediend. H.a. waarschuwde nog dat het best wel lang kon gaan duren. Het moet door verschillende commissies beoordeeld worden. Dus vragenlijst werd ingevuld en op de bus gedaan.
Meneer is intussen overleden en de toestemming is er nog (lang) niet!
Ik had ook geen idee. Ik dacht dat het een kwestie van vraag en slechts een second opinion van een 2e arts nodig was.
Het is zo'n moeilijke discussie omdat het zo dichtbij je eigen levenseinde ook komt. Je wordt daar ook bij bepaald. En het is onomkeerbaar. Definitief.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 sep 2013 11:39

Leed beperken kan ook d.m.v. palliatieve zorg. Het zelf in handen nemen van het leven om leed te beperken is geen Bijbelse weg.

Maar wel een humane weg. Ik ken (nog) geen Bijbelse noties die euthanasie bij christenen in de weg staan. Volgens het christelijk geloof is het door God gegeven leven eeuwigdurend. Het maakt m.i. niet zoveel uit op welk precies moment en op welke wijze de 'knip' er komt waarop wij de huidige aardse periode beëindigen en overgaan in de (astrale) wereld waar God Alles In Allen is. Wij zouden ons veel meer moeten verheugen op de uiteindelijke verlossing van het aardse lichaam! Paulus wist het wel!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 sep 2013 16:45

Er was afgelopen week een tweeluik op tv over dementie en één 1 stel krijgt de dominee op visite en die heeft uiteindelijk, met veel schroom, gezegd: "Je hebt een mooi leven van God gekregen en soms mag je dat leven ook terug geven".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 sep 2013 16:50

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 30 sep 2013 17:48

JeeWee schreef:Er was afgelopen week een tweeluik op tv over dementie en één 1 stel krijgt de dominee op visite en die heeft uiteindelijk, met veel schroom, gezegd: "Je hebt een mooi leven van God gekregen en soms mag je dat leven ook terug geven".

Weet je nog hoe het heette en waar die uitgezonden is?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 sep 2013 17:50

Miepje90 schreef:Voor iedereen die denkt dat euthanasie een gemakkelijke keuze is voor patiënten en artsen, en dat er 'zomaar' een spuitje gegeven wordt waarmee 'het leven in eigen handen genomen wordt', en eigenlijk ook voor de rest, nogmaals de tip om eens naar deze docu te kijken: http://www.thisistheend.nl/kijk-online/dood-op-verzoek/.

@Bamib, bovenstaand dus.

Ik vraag niet aan je om je mening over euthenasie of abortus bij te stellen. Zelf ben ik voor mij persoonlijk er ook op tegen.
Echter het stoort me gewoon als mensen heel makkelijk zeggen; abortus is moord punt.
Maar als je dan het verhaal van iemand kent. Die niet gelooft. Maar die te horen kreeg dat haar kindje zou sterven , een waarschijnlijk pijnlijke dood en voor of net na de geboorte. En die kiest uit liefde voor haar kindje, want dat doet iemand!, dan het leven van haar kindje eerder te beeindigen voordat die leert wat pijn is. Dan kan je niet als christen van de zijlijn keihard gaan roepen; JIJ BENT EEN MOORDENAAR.
ja, dat is echt veel te kort door de bocht.

En hetzelde geldt bij euthenasie. Echt, via mijn werk ben ik het meermalen tegengekomen, maar die beslissing wordt nooit of te nimmer lichtvaardig genomen als in ;pompiedompiedom, ik ben het zat ik vraag een spuitje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 sep 2013 17:53

[quote="Miepje90"

Weet je nog hoe het heette en waar die uitgezonden is?[/quote]

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1366958

Heel indrukwekkend, beide delen!
Het was bij de Avro, Dementie en dan...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 sep 2013 18:00

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 30 sep 2013 18:44

''Waarom mag je het stervensuur wel uitstellen - maar niet dichterbij halen?'''
mooi gezegd!

soms leven mensen alleen aan apparatuur. dat is in leven houden, als je daarmee stopt wordt dat dan ook euthanasie genoemd weet iemand dit?

ik moet er niet aan denken dat ik alleen maar adem door een apparaat en vind ook dat als je er geen eind aan mag maken ook niet moet gaan ''verlengen''

maar om een afscheid te organiseren, we drinken wat en daarna het goedje erin. dat vind ik een eng idee. zou het heel erg vinden als naasten het zouden doen.

andere kant mensen zeggen vaak: God moet beslissen, ook met vaccinaties bijv.
maar God heeft de mens ook verantwoordelijkheid gegeven en een goed brein waardoor we gelukkig zieke mensen steeds beter kunnen genezen. Dit zou je toch ook als werk van God kunnen zien??

Met de natuur valt het me ook op zelfde idee: .. een honger onder dieren: nee daar mogen we niet mee bemoeien want zo gaat het in de natuur. Als je dit uitspreekt zou een mens er dus volledig boven staan? ik denk het niet!.. als wij een mens of dier zien lijden is het juist natuurlijk om behulpzaam te zijn dat inleven is een gave van God die we moeten gebruiken, dan mogen we ingrijpen want we maken ook deel uit van de natuur ....van oorsprong..

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 30 sep 2013 18:53

tegendraadje schreef: soms leven mensen alleen aan apparatuur. dat is in leven houden, als je daarmee stopt wordt dat dan ook euthanasie genoemd weet iemand dit?

Door sommige mensen wordt dat 'passieve euthanasie' genoemd, het is echter géén euthanasie..
Het is het stoppen van een op dat moment medisch zinloze handeling, een beslissing die artsen nemen (maar meestal wel na uitgebreide gesprekken met patiënt en familie, als dat mogelijk is). Je stopt dus een behandeling, je beëindigt niet actief een leven; daarmee valt het onder 'normaal medisch handelen'.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 30 sep 2013 20:39

Bambi schreef:En bij euthenasie stuur je iemand de eeuwigheid in.
Als gelovige weet je toch, dat ongelovigen dan eeuwig zonder God moeten, wat die helse pijnen zijn.
Is het dan menslievend om te zeggen: "We stoppen je lichamelijke pijn en sturen je die eeuwigheid in?"

Maar dat hoef jij toch niet in de plaats van die ongelovige te beslissen?
Trouwens, die ongelovige wéét wanneer hij of zij om euthanasie vraagt dat je hem of haar niet de eeuwigheid in stuurt, want dat het bij de dood gewoon ophoudt, zowel het leven als de pijn. Dus vanuit zijn/haar standpunt is het wel degelijk een daad van menslievendheid en mededogen.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 30 sep 2013 21:01

Wim2600 schreef:Maar dat hoef jij toch niet in de plaats van die ongelovige te beslissen?
Trouwens, die ongelovige wéét wanneer hij of zij om euthanasie vraagt dat je hem of haar niet de eeuwigheid in stuurt, want dat het bij de dood gewoon ophoudt, zowel het leven als de pijn. Dus vanuit zijn/haar standpunt is het wel degelijk een daad van menslievendheid en mededogen.

Mwah, weten, weten.. Niemand weet wat er na de dood is. Ook als je niet gelooft, weet je dat niet. Je kan er hooguit wat van denken of vinden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 sep 2013 21:10

Wim2600 schreef:Maar dat hoef jij toch niet in de plaats van die ongelovige te beslissen?

We hebben ook niks te beslissen. Je kunt maar het beste gewoon bidden als iemand dat wil doen of een kaartje sturen, weleens gedaan toen ik niet welkom was: Hé vergeet je ticket naar de hemel niet te regelen: Heer vergeef mijn zonden en kom in m'n hart. Hij vroeg er nog naar, zei m'n zus die erbij zat.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “Archief”