stucom.nl schreef:Als we
het Nieuwe Testament juist willen interpreter
en, moeten we kennis hebben van het joodse denken.
Het Nieuwe Testament kan pas goed begrepen worden vanuit de joodse wijze van denken.
We moeten dus de joodse achtergrond van bijbelse uitspraken kennen. Dit moet worden gezegd omdat wij als moderne westerlingen geneigd zijn de Bijbel vanuit eigen denkmodellen te interpreteren. We zijn ons daarvan vaak niet bewust. Zo baseren de tegenstanders van de kinderdoop hun visie op een individualistisch denkmodel.
We hebben ons af te vragen of de bijbelschrijvers zelf wel zo individualistisch dachten. We moeten dus de
eigen bijbelse denkmodellen op het spoor zien te komen
wat hier gesteld wordt is dat je niet onbevangen de bijbel mag lezen, maar dat je eerst een interpretatie (het Joodse leven ten tijde van Jezus was zus en zo) als bril moet opzettwen om dan pas naar de bijbel te kijken.
en daar moet ik mealybug gelijk in geven, dat is een interpretatie of een theologie op en boven de bijbel leggen.
kijk maar hoe dat verder uitwerkt...
Ten tijde van het Oude Testament was je als mens deel van een geheel, van een heel volk. Er was een heel groot solidariteitsgevoel. Daarom hoef de in het O.T. het geloof, vereist om besneden te worden, niet per se van jezelf te zijn. De ouders konden voor hun kinderen geloven.
helaas gaat het verbond niet om 'geloven'! het gaat om deel zijn van een volk! wat moest Abraham of Izaak geloven voor hun behoud?? ze moesten de wet houden.
en hier gaat het dus al mis. er wordt simplistisch gesteld dat een samenleving (b.v. een dorp als lutjebroek of een stadswijk als 'de pijp' in a'dam) gelijk is aan de nieuwtestamentische 'gemeente'.
dit heeft niets met 'kijkwen naar de context'te maken zoals stucom stelt maar is de bijbel naar je hand zetten!
en hiermee vervalt de basis van dat artikel.
de andere argumenten (punten 2 en 3) de historie is geen onfijlbare bron. hoe betrouwbaar zijn die geschriften? hoe weten we dat ze niet van later datum zijn om 'als bewijslast' zaken goed te praten? sommige van die oude schrijvers hebben zoveel geschreven dat ze bijna elke dag wel een epistel geschreven moeten hebben.
ALS kinderdoop gemeengoed geweest zou zijn, dan werdt er uberhaupt niet over geschreven! nee, de kinderdoop moest goed gepraat worden en daarom werd er over geschreven.
punt drie is helemaal leuk; de katolieke leer wordt aan gehaald "geloof wordt veronderstelt" ...
plaatsvervangend geloof behoort tot het bijbels denken... wow. de vrienden van de verlamde hadden geloof en daardoor werd de verlamde genzes als bewiijs voor plaatsvervangend geloof. ECHT NEEM JE DAT SERIEUS??? KAN EEN VRIEND VOOR EEN ONGELOVIGE PLAATSVERVANGEND GELOVEN EN DAAROM DIE VRIEND DUS LATEN DOPEN????
de erfzonde. door de zonde is de dood in de wereld gekomen, maar erfzonde is iets anders dan dat we moeten sterven. anders zouden de gelovigen geen natuurlijke dood meer zien. ben jij Paulus onlangs nog tegen gekomen?
stucom schreef:Vanwege de erfzonde achtten de oude christenen het noodzakelijk om ook kinderen te dopen.
aaHH De oude christenen hadden dus eerst een theologie (erfzonde, nergens in de bijbel rechtstreeksterug te vinden) en gaan daar vervolgens een handeling (babydoop) bij maken vanwege de gemoedsrust van de gelovigen (grote kindersterfte, erfzonde= ook babies zijn als door zonde belast vanweege adam, babies gaan naar de hel --> doop = afwassing van zonde, doop babies en ze zijn van de vermeende erfzonde vrij) )
bambi ik ben je dankbaar voor dit artikel, het geeft dudelijk aan waarom de babie doop is ontstaan en daarmee ontkracht het meteen haar bestaans recht.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"