Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bambi schreef:Las gisteren op het Refoforum deze link, is wel interessant.:
http://www.stucom.nl/document/0021.pdf
mealybug schreef:''Jezus kende dus het joodse gezinsdenken''....
Hij was een rabbi,de joodse wet in het vlees, meneer Stucom.
Daar ben ik opgehouden met lezen
Dit vind ik een heel interessant argument. Welke Joden bedoel je nu precies?mealybug schreef:Vind je het trouwens niet hoogstverwonderlijk dat de kleine minderheid joden die Christus wel hebben aangenomen, de kinderdoop niet erkennen?
Pcrtje schreef: Dit vind ik een heel interessant argument. Welke Joden bedoel je nu precies?
Bambi schreef:Was jij even blij, dat je voor jezelf een reden had, om nu nèt dat stuk waar aangetoond wordt, dat kinderen ook gedoopt werden, over kon slaan.
Er staat ook in de Bijbel, dat God ons kent.
Stop je vanaf daar ook altijd?
mealybug schreef:Alle messiasbelijdende groeperingen, ''jews4jesus'', etc.
Overal ter wereld!
Mede n.a.v Boaz' bevindingen.
Bambi schreef:Las gisteren op het Refoforum deze link, is wel interessant.:
http://www.stucom.nl/document/0021.pdf
wat hier gesteld wordt is dat je niet onbevangen de bijbel mag lezen, maar dat je eerst een interpretatie (het Joodse leven ten tijde van Jezus was zus en zo) als bril moet opzettwen om dan pas naar de bijbel te kijken.stucom.nl schreef:Als we
het Nieuwe Testament juist willen interpreter
en, moeten we kennis hebben van het joodse denken.
Het Nieuwe Testament kan pas goed begrepen worden vanuit de joodse wijze van denken.
We moeten dus de joodse achtergrond van bijbelse uitspraken kennen. Dit moet worden gezegd omdat wij als moderne westerlingen geneigd zijn de Bijbel vanuit eigen denkmodellen te interpreteren. We zijn ons daarvan vaak niet bewust. Zo baseren de tegenstanders van de kinderdoop hun visie op een individualistisch denkmodel.
We hebben ons af te vragen of de bijbelschrijvers zelf wel zo individualistisch dachten. We moeten dus de
eigen bijbelse denkmodellen op het spoor zien te komen
helaas gaat het verbond niet om 'geloven'! het gaat om deel zijn van een volk! wat moest Abraham of Izaak geloven voor hun behoud?? ze moesten de wet houden.Ten tijde van het Oude Testament was je als mens deel van een geheel, van een heel volk. Er was een heel groot solidariteitsgevoel. Daarom hoef de in het O.T. het geloof, vereist om besneden te worden, niet per se van jezelf te zijn. De ouders konden voor hun kinderen geloven.
aaHH De oude christenen hadden dus eerst een theologie (erfzonde, nergens in de bijbel rechtstreeksterug te vinden) en gaan daar vervolgens een handeling (babydoop) bij maken vanwege de gemoedsrust van de gelovigen (grote kindersterfte, erfzonde= ook babies zijn als door zonde belast vanweege adam, babies gaan naar de hel --> doop = afwassing van zonde, doop babies en ze zijn van de vermeende erfzonde vrij) )stucom schreef:Vanwege de erfzonde achtten de oude christenen het noodzakelijk om ook kinderen te dopen.
Janvanverweg schreef:helaas gaat het verbond niet om 'geloven'! het gaat om deel zijn van een volk! wat moest Abraham of Izaak geloven voor hun behoud?? ze moesten de wet houden.
Wat heeft mijn Godsbeeld nu te maken met deze discussie. Ik geef al meerdere keren aan dat we hier stellingen aan het toetsen zijn op argumenten. Laten we alsjeblieft niet de discussie naar het persoonlijke trekken. Als je niet wilt reageren of meegaan, reageer er dan niet op of geef je mening over het argument, maar ga niet suggestief mijn christen-zijn of Godsbeeld aanvallen. Als je goede argumenten hebt, dan moet dat genoeg zijn, en dan hoef je de discussie helemaal niet persoonlijk te maken. Ik kan me niet voorstellen dat jij goede ervaringen hebt met een dergelijke manier van discussieren. Ik in elk geval niet. Zeg het dan rechtuit als je zo graag mijn mening invult, maar niet zo stiekem indirect...1a2b3c schreef:Misbruik van teksten sluit het goede gebruik niet uit.
De tekstverwijzingen die ik gaf leren anders, en er zijn er nog véééél meer.
Bedenk daarbij dat God niet wil dat er iemand verloren gaat maar dat alle mensen zalig worden, dat Hij liefde is, rechtvaardig, barmhartig, genadig, en groot van goedertierenheid.
En dan vind jij het nog onaannemelijk dat Hij gestorven baby's tot Zich neemt? Dan vraag ik me af wat voor Godsbeeld je hebt!
Jij bent stellingen aan het toetsen op argumenten/conclusies, ik wil het op grond van de Bijbel doen. Jouw conclusie is namelijk geheel onbijbels.alexander91 schreef: Ik geef al meerdere keren aan dat we hier stellingen aan het toetsen zijn op argumenten.
Ik heb er al een paar Bijbelse argumenten tegenover gesteld, maar die blijken niet te landen bij je.alexander91 schreef: Als je niet wilt reageren of meegaan, reageer er dan niet op of geef je mening over het argument,
Goed, dan zeg ik het anders: ik vraag me af wat voor Godsbeeld iemand heeft die, na de argumenten die ik uit de Bijbel aanhaalde, nog steeds denkt dat het aannemelijk is dat God baby's in de hel gooit.alexander91 schreef:maar ga niet suggestief mijn christen-zijn of Godsbeeld aanvallen. Als je goede argumenten hebt, dan moet dat genoeg zijn, en dan hoef je de discussie helemaal niet persoonlijk te maken. Ik kan me niet voorstellen dat jij goede ervaringen hebt met een dergelijke manier van discussieren. Ik in elk geval niet. Zeg het dan rechtuit als je zo graag mijn mening invult, maar niet zo stiekem indirect...
Janvanverweg schreef:helaas gaat het verbond niet om 'geloven'! het gaat om deel zijn van een volk! wat moest Abraham of Izaak geloven voor hun behoud?? ze moesten de wet houden.
Antiblob schreef:Abraham en Izaak moesten we wet houden? Welke wet hebben we het dan over? Het ging in het verbond niet om 'geloven'? Dan vraag ik me toch af hoe je 'onbevangen' Rom 4:3 wilt lezen: "Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend." Maar goed, dit is misschien wat offtopic.
Wat ik doe, is de consequenties overzien van een dergelijke stelling, en die zijn nogal vreemd.1a2b3c schreef:Jij bent stellingen aan het toetsen op argumenten/conclusies, ik wil het op grond van de Bijbel doen. Jouw conclusie is namelijk geheel onbijbels.
Die landen wel, maar jouw interpretatie ervan hoeft niet Bijbels te zijn. Die interpretatie zijn we aan het toetsen. Er staat nergens letterlijk dat kinderen behouden worden, dus uiteindelijk gaat het om een menselijke interpretatie. Die interpretatie heeft gevolgen, en die moeten ook Bijbels zijn, maar dat zijn ze niet, want het suggereert dat kindermoord dan beter is voor het behoud van meer mensen. En God wil niets liever dan dat alle mensen behouden worden. Dus de beginstelling klopt niet.1a2b3c schreef:Ik heb er al een paar Bijbelse argumenten tegenover gesteld, maar die blijken niet te landen bij je.
De vraag stellen is hem invullen. Wees direct met het beeld van een dergelijk Godsbeeld die je invult, en niet zo suggestief. Misschien moet je ook duidelijker hier zijn en aangeven wat jouw interpretatie is (en er komt behoorlijk wat interpretatie bij kijken die je bijne evengoed kunt gebruiken voor de alverzoening). Die is niet letterlijk in de Bijbel te vinden. En waarom moeten we per se deze stelling aannemen omdat jij het zegt? God wil ieder mens redden, maar dan moet ieder mens wel geloven. Dat staat er ook in de Bijbel, maar blijkbaar moet het in dit geval negatief geformuleerd worden (ongeloof doet ons te gronde gaan). Geen geloof is ook ongeloof in mijn ogen.1a2b3c schreef:Goed, dan zeg ik het anders: ik vraag me af wat voor Godsbeeld iemand heeft die, na de argumenten die ik uit de Bijbel aanhaalde, nog steeds denkt dat het aannemelijk is dat God baby's in de hel gooit.
Eerlijk gezegd is dat niet mijn mening. Ik ga hier in op een discussie en wil deze van alle kanten bekijken voor ik een beslissing neem. Maar jij weet de uitkomst al blijkbaar en vult dus hier mijn mening in. Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet...1a2b3c schreef:Dat je dat persoonlijk opvat komt natuurlijk omdat dat jouw mening is.
Antiblob schreef:Ik ben benieuwd naar een link waar dit hard wordt gemaakt.Het lijkt me eigenlijk sterk dat bijvoorbeeld joden die zich tot het katholicisme hebben bekeerd (pWiki(en)), tegen de kinderdoop zijn.
Antiblob schreef:Abraham en Izaak moesten we wet houden? Welke wet hebben we het dan over? Het ging in het verbond niet om 'geloven'? Dan vraag ik me toch af hoe je 'onbevangen' Rom 4:3 wilt lezen: "Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend." Maar goed, dit is misschien wat offtopic.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten