schelpje3 schreef:Meneer was nog niet dermate uitgeput en ziek, dat het sterven nabij was. Hij wilde die aftakeling (voor zijn nabestaanden) niet.
Bedoel je nu de man uit de situatie van Jeewee? Uit het verhaal maak ik op dat hij acht weken ziek is geweest en er vervolgens een "razendsnelle sloop" zou volgen. Dan ga ik er niet vanuit dat het nog eens een maand zou duren voordat deze man zou gaan sterven. Die man was al terminaal.
schelpje3 schreef:Maar een mens heeft ook recht om te sterven. Wanneer alles gedaan is, alles geprobeerd, de dokter niets meer voor je kunt doen, dan zie je vaak een soort "overgave" in iemand. Mensen die gevochten hebben om in leven te blijven, tegen hun kwaal, komen in een andere fase terecht.
Zoals de man in Jeewee's verhaal?
schelpje3 schreef:Ik weet niet of je die verhalen wel eens hebt gelezen van de martelaren? Ze werden levend verbrand of voor de leeuwen gegooid. Hun lichaam zag er nog levend uit, maar ze "waren er niet meer bij". Althans, ze voelden de hitte van de vlammen niet of de tanden van de leeuwen.
Ik heb die verhalen ook wel eens gelezen, ja. Maar hoe weet jij dan dat ze de hitte van de vlammen niet voelden of de tanden van de leeuwen? Hoe weet jij dat die mensen "er niet meer bij waren"?
schelpje3 schreef:Is dat dan een soort tussenfase?
Bij ernstige trauma's kan het lichaam in een soort 'doofheidsstand' gaan. Het líjkt een soort tussenfase waarbij de ziel het lichaam verlaat, maar wanneer je iemand toch in leven kan houden blijkt dat de ziel nog steeds in het lichaam zit. Kortom, wanneer je wilt spreken van een tussenfase is dat een fase van 'lagere staat van bewustzijn' die z'n oorzaak vindt in de biologische processen die zich in het lichaam van die persoon plaatsvinden.
schelpje3 schreef:In hoeverre kan het stervensuur dan uitgesteld worden?
Ik bedoelde mijn vraag van net eigenlijk anders. Stel, je echtgenoot krijgt een ernstig auto-ongeluk en ligt voor 99% dood op de SEH. Mag je die persoon proberen te redden of moet je hem laten sterven?
Kijk: als je consequent wilt zijn in de bewering dat God bepaalt wanneer iemands stervensuur is zou je je echtgenoot dus niet mogen laten reanimeren/behandelen. Want God heeft bepaald dat je echtgenoot nu zou moeten sterven, toch? Als je nu zou gaan behandelen en zijn leven zou proberen te redden dan verleng je dus zijn leven en sta je misschien wel 'Gods bepaalde stervensuur' in de weg!
Ik ga ervan uit dat je nu zult antwoorden dat behandelen in deze situatie geoorloofd is.
Dus vandaar mijn vraag: waarom zou je het stervensuur wel uitstellen (door je echtgenoot op de SEH te laten behandelen) maar niet dichterbij halen (opa een paar weken voor zijn, door dokters voorspelde overlijden euthanasie laten plegen)?