Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor coby » 24 sep 2013 12:24

mealybug schreef:Enfin, het hele rijtje oudvaders is weer voorbij gekomen, zelfs Origenes mocht zijn zegje doen.
(Leerde hij niet alverzoening, zelfs satan kan nog gered worden)

Even offtopic:
Serieus? Die joden leerden overigens hetzelfde, dat het vuur uiteindelijk tot reiniging was, maar niet voor satan volgens mij. Eeuwig staat nergens voor mensen, alleen als ze gelasterd hadden tegen de Geest.
http://www.chabad.org/library/article_c ... n-Hell.htm:
To all the many people I have heard compare this to Catholics "purgatory" please know that "purgatory" may have similarities but if and what they are, are because the New Testament scholars used Jewish ideas and concepts to formulate it.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 sep 2013 12:29

mealybug schreef:Enfin, het hele rijtje oudvaders is weer voorbij gekomen, zelfs Origenes mocht zijn zegje doen.
Hoe vaak zegt Paulus niet dat tijdens zijn leven de wolven al op de loer lagen en zeker zouden inkomen na zijn heengaan!?
Wel, dat is geschied.
Zelfs nog tijdens zijn leven en een paar jaar afwezigheid nemen zijn volgelingen al even makkelijk een ander evangelie aan, en dat ''verdraagt gij zeer wel ''

De Didact leert trouwens dat men moets vasten voor de doop. Dat kan alleen een volwassene gevraagd worden, niet?

Jouw inbreng doet er niet toe, want daarin is alle objectiviteit compleet zoek. Al leg je aan jou de beste argumenten voor die anders zijn dan jouw voorkeur, dat maakt niet uit, je zal er nooit mee instemmen. Je verdraait alles naar jouw eigen voorkeuren toe. En wat jou niet aanstaat, daar loop je gewoon in een boog omheen. Jij weet zelfs een groene lantaarnpaal rood te praten als jij dat wil. De enige intentie die je hebt, is jouw gedachten overeind houden. Met dergelijke lui valt niet te praten.

Het ging in de bijdrage van JvanSlooten om getuigen voor de geloofsdoop of de kinderdoop. Nu, die getuigen heeft hij doorgegeven, en daar valt iets uit te concluderen.
Vervolgens haal jij er m.b.t. Origenes andere zaken bij, om hem in een kwaad daglicht te stellen.
Ik begrijp, dat als jij op straat de weg aan iemand vraagt, dat je eerst nagaat of hij wel precies dezelfde geloofsovertuigingen hebt als jij, omdat die persoon anders niet betrouwbaar kan zijn?

En dat er problemen waren met dwaalleer, ja, dat is duidelijk. De brief aan de Galaten is een mooi voorbeeld van een kwestie die speelde. Maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat dat dan betrekking zou hebben op de kinderdoop. Daar weet ik geen enkel concreet voorbeeld van, zo op dit moment. In Hebreeën 6:2 wordt de leer over het dopen even in het voorbijgaan genoemd, maar niet in die zin alsof daar specifiek een probleem mee zou zijn. Ook hier lijk je weer een associatie/suggestie te maken die vooral ingegeven is vanuit je eigen voorkeur.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 24 sep 2013 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2013 12:38

mealybug schreef:De Didact leert trouwens dat men moets vasten voor de doop. Dat kan alleen een volwassene gevraagd worden, niet?

Kinderen tot 12 jaar hoeven niet te vasten.
Net zo min als zieke en zwangere vrouwen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bambi op 24 sep 2013 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 sep 2013 12:39

Enfin, het hele rijtje oudvaders is weer voorbij gekomen, zelfs Origenes mocht zijn zegje doen.

Yep dat leerde hij...ik kreeg alweer de kriebels. Wat een schade wordt er aangericht met deze leer. Maar nee hoor wij heffen het vaandel en roepen Hoezee!!! Wir haben es.... =D>

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 sep 2013 12:42

Jouw inbreng doet er niet toe, want daarin is alle objectiviteit compleet zoek. Al leg je aan jou de beste argumenten voor die anders zijn dan jouw voorkeur, dat maakt niet uit, je zal er nooit mee instemmen. Je verdraait alles naar jouw eigen voorkeuren toe. En wat jou niet aanstaat, daar loop je gewoon in een boog omheen. Jij weet zelfs een groene lantaarnpaal rood te praten als jij dat wil. De enige intentie die je hebt, is jouw gedachten overeind houden. Met dergelijke lui valt niet te praten.

Het ging in de bijdrage van JvanSlooten om getuigen voor de geloofsdoop of de kinderdoop. Nu, die getuigen heeft hij doorgegeven, en daar valt iets uit te concluderen.
Vervolgens haal jij er m.b.t. Origenes andere zaken bij, om hem in een kwaad daglicht te stellen.
Ik begrijp, dat als jij op straat de weg aan iemand vraagt, dat je eerst nagaat of hij wel precies dezelfde geloofsovertuigingen hebt als jij, omdat die persoon anders niet betrouwbaar kan zijn?

Wat een aanmatiging Boekenlezer! Er wordt helemaal niets verdraaid. En als je dat zegt moet je dat onderbouwen met voorbeelden. Jaja Origenes was de man van de alverzoening ,een duivelse leer die hij promootte, en jij noemt je een Boekenlezer, man je weet niet half wat er gaande is.
En je laatste voorbeeld is buitengewoon flauw en ook erg dom.
Ga de Bijbel lezen man!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 sep 2013 12:44

Wie haalde Origenes erbij beste Boekenlezer, lees eens terug, en daar werd op gereageerd, op die batterij kerkvaders. Alsof dat allen gelovigen waren.... kom op zeg! Doe je huiswerk beter.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 sep 2013 12:46

De Didact leert trouwens dat men moets vasten voor de doop. Dat kan alleen een volwassene gevraagd worden, niet?

Is de Didact een bijbelboek? Dan heb ik wat gemist. Nergens leert de Bijbel dat je onder het nieuwe verbond moet vasten. Geen kind en geen volwassene. De Bijbel leert dat je je moet voeden.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 24 sep 2013 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 sep 2013 12:58

Naar ik meen zegt de kerkvader Ireneaus dit rond 180 n.C. dit ook: "zuigelingen, kleine kinderen, jongelingen en ouderen worden door Christus wedergeboren tot God". En daarmee doelt hij op hun doop. Bron

Bedankt voor de link!!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2013 13:07

@Wilsophie:
Dat was niet mijn opmerking, maar die van mealybug.
Wil je die quote veranderen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 sep 2013 13:08

Hoe vaak zegt Paulus niet dat tijdens zijn leven de wolven al op de loer lagen en zeker zouden inkomen na zijn heengaan!?
Wel, dat is geschied.
Zelfs nog tijdens zijn leven en een paar jaar afwezigheid nemen zijn volgelingen al even makkelijk een ander evangelie aan, en dat ''verdraagt gij zeer wel ''

Enfin, het hele rijtje reageerders is weer voorbij gekomen, zelfs mealybug mocht zijn zegje doen.
Wel, dat is geschied.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 24 sep 2013 13:38

Wilsophie schreef:Yep dat leerde hij...ik kreeg alweer de kriebels. Wat een schade wordt er aangericht met deze leer. Maar nee hoor wij heffen het vaandel en roepen Hoezee!!! Wir haben es.... =D>

Het maakt niks uit wat iemand hierover leert, dat maakt 'm nog geen valse profeet en hoeveel schade is er niet met die eeuwige verdoemenisleer aangericht, hoeveel gelovigen zijn er niet atheist door geworden? Een hele hoop. Wat er waar is, geen idee, in ieder geval staat er nergens duidelijk dat mensen die niet de onvergevelijke zonde hebben begaan tot in alle eeuwigheden gepijnigd worden in een vuurpoel. Als uiteindelijk universalisme niet klopt en iemand dit toch gelooft en valt daardoor niet van z'n geloof af, dan is het toch beter dan dat ie er wel vanaf valt, eeuwige verdoemenis mocht eens blijken toch niet te kloppen. We zien het wel.
Ontopic: Ik zie goede argumenten voor de babydoop, maar laat toch m'n kinderen pas vanaf 13 dopen, tenzij de kerk anders beslist. Ieder zij in z'n gemoed ten volle overtuigd en ik ga niemand die als baby is gedoopt de volwassen doop proberen op te dringen. God kan het iedereen wel laten zien hoe het zit en zo niet, de moordenaar aan het kruis is ook gered en was niet eens gedoopt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 sep 2013 13:58

Hoe láát jij je kinderen vanaf dertien dopen?
Is dat dan hun keuze of jouw keuze?

Ik vraag het niet voor discussie hoor maar gewoon uit interesse omdat het een tussenoptie is die weer nieuw is voor me,

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 24 sep 2013 14:03

meribel schreef:Hoe láát jij je kinderen vanaf dertien dopen?
Is dat dan hun keuze of jouw keuze?

Ik vraag het niet voor discussie hoor maar gewoon uit interesse omdat het een tussenoptie is die weer nieuw is voor me,

Hun keuze natuurlijk, maar ik had zoiets van het zou nu ook kunnen volgens mij nu ze 4, 5 en 7 zijn. Als ze dan ook willen, kan het. Ze hebben de Heer aangenomen. Maar als ze dat bij ons in de kerk niet doen, om er dan een punt van te maken heb ik geen zin in en hun vader heeft ook nog wat te zeggen haha, misschien heb ik het wel fout en is vanaf 13 beter. Ik zei het wat stom, ik dwing ze niet nee.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 sep 2013 14:13

Wilsophie schreef:Wat een aanmatiging Boekenlezer! Er wordt helemaal niets verdraaid. En als je dat zegt moet je dat onderbouwen met voorbeelden.

Jezus zei zelf ook: wie het vatten kan, vatte het. (Mattheüs 19:12) Dus die voldoet daarmee dan ook niet aan jouw eisen.
Tegenover onwilligen kun je onderbouwen tot je een ons weegt, het is toch allemaal voor niets.

Wilsophie schreef:Jaja Origenes was de man van de alverzoening ,een duivelse leer die hij promootte, en jij noemt je een Boekenlezer, man je weet niet half wat er gaande is.

Ik weet heus wel dat Origenes nogal merkwaardige leringen had. Maar waarom maakt hem dat terstond onbetrouwbaar, als hij een historische uitspraak doet?
Bovendien wordt zijn historische bewering aangaande de kinderdoop ondersteund door de andere genoemde kerkvaders. Terwijl er voor het idee van de volwassendoop geen getuigen zijn. Als we daar nu eens de bijbelse regel op toepassen van "op de verklaring van twee of drie getuigen zal een zaak vaststaan" (Deuteronomium 17:6, 19:5, Mattheüs 18:16, 2 Korinthiërs 13:1, 1 Timotheüs 5:19), wat komt daar dan uit, denk je?

Wilsophie schreef:En je laatste voorbeeld is buitengewoon flauw en ook erg dom.

Nee hoor. Als mealybug het historisch getuigenis van Origenes niet vertrouwt omdat die op andere punten, die er niet mee te maken hebben, opvattingen had die niet in de haak waren, dan is het niet onlogisch als ik die lijn even doortrek naar een alledaags praktisch voorbeeld. Als hij dan ineens zo inconsequent is om het antwoord van een infidel wèl te vertrouwen, klopt dat dan?

Wilsophie schreef:Ga de Bijbel lezen man!

Wat is dat nou weer voor een onzinnige oproep. Dat klinkt ook alsof je daarmee wil zeggen: als je dat doet, kom je op de zelfde conclusies uit als ik.
Denk je dat ik de Bijbel niet lees?
Bovendien, ik haal toch regelmatig bijbelcitaten aan in discussies? Daarbij doe ik dan zelfs nog de moeite om er links van te maken. Hoe zou ik dat kunnen als ik de Bijbel nooit lees?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 24 sep 2013 14:25

elbert schreef:De leer over hoe God handelt met de gelovige in zijn context (nl. gezin) is overduidelijk, dus is het helemaal geen probleem om een voluit Bijbelse lijn door te trekken in de christelijke gemeente.
kan je aangeven waar deze theologie op berust? voor jou is het overduidelijk omdat je vanuit een theologisch kader denkt. maar is het zonder die theologie ook duidelijk? Jezus zegt dat mensen familie moet opgeven om hem te volgen. dat is een ander kader :)
vervolgens zie je geen probleem om die lijn door te trekken. waarom is het geen probleem? mag je ook niet met je zuster in de Heer trouwen net zoal je dat niet mag met je bloed zuster?
God handelt met iedereen in zijn context, hoe kan Hij anders. buiten de context om handelen? ](*,) de vraag is of een babie al een discipel van Christus is. dat is de context waarin de vraag beantwoord moet worden.

en verder maar weer:
elbert schreef:Waarom is dat een onzinnige vraag? Het is een vraag naar de positie van kinderen in de christelijke gemeente en de bedoeling van God met hen. En laat de Bijbel eens spreken in plaats van je te verbazen over een toch voor de hand liggende vraag. Je komt met "een voorsprong", maar dat is geen verklaring maar een constatering.
het is inderdaad een constatering dat opgroeien in een omgeving waar christus gekend wordt een voorsprong geeft in het leren kennen van God.
kan je ajb antwoorden wat de bedoeling van God is om een baby in een zwaar atheistisch gezin te laten geboren? want als God een bedoeling met een kind heeft, dan toch ook met de anderen!
voor mij heeft God geen speciale bedoeling met het geboren laten worden in bepaalde gezinnen.
elbert schreef:1 Kor. 7:14 zegt niet dat de kinderen in hun ouders geheiligd zijn, maar dat ze heilig zijn. De conclusie dat ze geheiligd zijn in hun ouders is een product van je theologie, niet van de Bijbel. Degene die geheiligd is in de gelovige, is de ongelovige echtgenoot.
de partner is in de gelovige geheiligend.. .. anders zouden de kinder onrijn zijn, nu zijn ze heilig. er is dus een causaal verband!
even een vraag eraan koppelen, wat betekend geheiligd voor jou? voor mij is het apart zetten voor God, en dat kan op verschillende manieren (b.v. wijden van objecten (tempeldienst), vasten, etc)
elbert schreef:Misschien is dit een eyeopener voor je, maar de Heilige Geest is geen rijbewijs waarmee je een auto kunt besturen. De Heilige Geest is God die heerschappij over ons leven heeft. Hij bestuurt ons, niet wij Hem. Welaan dan, als de ouders de Heilige Geest hebben, dan hebben de kinderen Hem ook ontvangen, want Hij voedt hen dan op door de ouders. Wie zou dan nog het water kunnen weren dat die kinderen, die net als wij de Heilige Geest hebben ontvangen, niet gedoopt zouden worden?
Elbert, als de Heilige Geest ons leven bestuurt, en kinderen hebben de heilige Geest, hoe komt het dan dat zovelen van die kinderen de kerk verlaten? bestuurd de Heilige Geest hen de kerk uit? je maakt twee denkfouten. eerst dat de Heilige geest ons 'overneemt' en vervolgens dat kinderen van gelovige ouders de Geest hebben. ook al is iemand vol van Geest, hij blijft zelf beslissen wat hij doet.
elbert schreef:Discipelschap blijkt uit het leerling zijn. Dat kun je aan je peuter misschien niet zien als je ze naar de basisschool brengt, maar leerling zijn ze. Er is niemand zo ontvankelijk voor het Evangelie (dus zo geschikt voor het discipelschap) als een kind. Hoe jonger hoe beter.
ja, en dasarom mag je de volgorde die Jezus aangeeft omdraaien? eerst dopen en daarna tot discipel maken???? waarom dan alleen van kinderen van gelovige ouders? zijn andere kleine kinderen minder ontvankelijk? (de geloofsdoop wordt vaak volwassendoop genoemd, maar het gaat niet om de leeftijd, het gaat om geloof!!! en geloof uit zich in discipelschap )
elbert schreef:De doop is een zichtbare verkondiging van Gods Woord. Kortom: de reformatorische opvatting van de sacramenten: ze beelden het Evangelie uit. Dat die verkondiging plaatsvindt in de christelijke gemeente, betekent dat zowel Woord en Geest aanwezig zijn.
en weer redeneer je vanuit jouw theologie en doe een uitspraak die tegen de bijbel ingaat. de doop is geen zichtbare verkondiging van Gods woord, het is een getuigenis van aanwezig geloof bij de dopeling; het is een bevesting van de dopeling dat het evangelie gelooft wordt.
elbert schreef:Ja, inderdaad!! Zo vrijgevig is God dus. Want Hij heeft alles al voldaan! Het enige dat er voor ons opzit, is dat diploma en dat bewijs van aflossing ontvangen, er mee leven in geloof en dus niet in ongeloof weggooien, want anders hebben we de genade te grabbel gegooid.
Het alternatief dat je lijkt te suggereren is dat van geloof en genade als verdienste: je moet het maar verdienen door een goede discipel of gelovige te zijn. Dan zijn we weer helemaal terug bij Rome: doe goed je best en misschien is God je dan genadig.
Nee dank je, dit is refoweb, niet rorate.
!
je gaat voorbij aan de praktijk van de dag, het niet aanwezige geloof van de als babie gedoopte wordt massaal weggegooid. nergens in de bijbel zal je vinden dat het bewijs van geloof ontvangen wordt voor de aanwezigheid van geloof.
en probeer geen angst voor remonstrantisme te zaaien door mijn woorden te verdraaien!! ik citeer Christus (maak discipelen en doop hen) en jij verdaait dat, dat is een slechte zaak, bah!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “[Religie] - Algemeen”