janpep schreef:Uiteindelijk moet het in de prioriteitstelling echter wijken als we trouw willen zijn aan wat God in zijn Woord van ons vraagt.
Boekenlezer schreef:De onderliggende veronderstelling die ik in zo'n zin hoor doorklinken binnen de context van een discussie over dopen, is: "ik weet hoe de waarheid in elkaar zit, en die is eenvoudig naar boven te halen als je maar de juiste teksten weet." Ik vind dat nogal makkelijk.
Je gaat er misschien even aan voorbij dat achter de geciteerde zin een vraag stond.
janpep schreef:Uiteindelijk moet het in de prioriteitstelling echter wijken als we trouw willen zijn aan wat God in zijn Woord van ons vraagt. Kan je daarmee instemmen?
Kan je er mee instemmen dat traditie etc. in zichzelf geen argument is en in elk geval ondergeschikt is aan Gods Woord. Een lang bestaan van die traditie is in mijn ogen überhaupt geen argument voor de juistheid ervan.
Ik meen dat de Reformatie toch afstand nam van zeer lang bestaande tradities in de Rooms Katholieke kerk. Daarna werd er vol afschuw over gesproken, omdat het niet Bijbels was. In de Heidelbergse Catechismus kom je er nog één en ander van tegen.
Ondanks die zeer lange tradities en de originele breed aanvaarde onderbouwing ervan, meende men in de Reformatie (aanvankelijk enkele mensen), dat bepaalde zaken moesten wijken op grond van nieuw inzicht.
Onder andere betreffende de sacramenten. Men werd verketterd! Had men het bij het verkeerde eind?
Andere zaken, waaronder de kinderdoop, bleven echter gehandhaafd. Is het
onmogelijk dat men ten tijde van de Reformatie nog een paar zaken in stand heeft gehouden, die bij nadere beschouwing toch
ook niet zo Bijbels blijken te zijn?
Wanneer men dat onmogelijk acht, dan zijn we wel uitgepraat. In het andere geval is het toch de moeite waard de argumenten te onderzoeken?
In mijn voorwoord zeg ik: "Ik heb ervaren, dat de gemoederen gemakkelijk hoog kunnen oplopen, wanneer een
overtuiging ter discussie wordt gesteld en dat is bij mijzelf niet anders."
Het is steeds weer de kunst terug te keren naar een iets rustiger op een rij zetten van de argumenten.