NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Boekenlezer » 20 sep 2013 08:28

Janvanverweg schreef:@ boeken lezer,

ik heb nog een vraag aan je die je niet beantwoord hebt.
"worden de gelovigen op geroepen om een te zijn of de kerken?"

Beiden. Als gelovigen vorm je toch de kerk? Dan lijkt het me moeilijk om aan het een of het ander te denken. Tenzij je erg individualistische bent ingesteld, maar dat is volgens mij niet bijbels.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 sep 2013 08:55

janpep schreef:Uiteindelijk moet het in de prioriteitstelling echter wijken als we trouw willen zijn aan wat God in zijn Woord van ons vraagt.

De onderliggende veronderstelling die ik in zo'n zin hoor doorklinken binnen de context van een discussie over dopen, is: "ik weet hoe de waarheid in elkaar zit, en die is eenvoudig naar boven te halen als je maar de juiste teksten weet." Ik vind dat nogal makkelijk. Gezien de verdeeldheid onder mensen is er eerder reden om daar zwaar aan te twijfelen. Om je eens af te vragen: lees ik wel op de juiste wijze? Of heb ik onbewust een 'bril' op die mij een bepaalde benaderingswijze geeft en een manier van lezen? Maar ja, sommige gelovigen en filosofische bezinning...? #-o
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 sep 2013 11:31

Boaz schreef: Ja, dat is het zeker:
* Hand 10:44 'Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden'
En Hand 10: 47 'Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest
ontvangen hebben
, niet gedoopt zouden worden?'
* Hand 18: 32 'En zij spraken het Woord van de Here tot hem en tot allen die in zijn huis waren.'
Hand 18:34 'En hij verheugde zich dat hij met al zijn huisgenoten tot geloof in God gekomen was.'

Nee dus, het is minder absoluut;

Handelingen 16 ;

14 En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd.
15 En toen zij gedoopt was, en haar huisgenoten, drong zij er bij ons op aan: Als u van oordeel bent dat ik trouw ben aan de Heere, kom dan in mijn huis en blijf er.

De Here opende HAAR hart en ze werd gedoopt tezamen met de huisgenoten.

29 En toen hij om licht gevraagd had, sprong hij naar binnen en begon erg te beven, en hij viel voor Paulus en Silas neer;
30 en hij bracht hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?
31 En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.
32 En zij spraken het Woord van de Heere tot hem en tot allen die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen in dat nachtelijke uur met zich mee en waste hun striemen, en hij werd onmiddellijk gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis en richtte voor hen de tafel aan. En hij verheugde zich dat hij met al zijn huisgenoten tot geloof in God gekomen was.

Ik heb uiteraard geen bewijs maar is het niet een beetje "flauw" om aan te nemen dat onder "de huisgenoten en al de zijnen" geen kinderen waren.
Waarom uitgaan van het abnormale ?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 20 sep 2013 12:03

Ik heb uiteraard geen bewijs maar is het niet een beetje "flauw" om aan te nemen dat onder "de huisgenoten en al de zijnen" geen kinderen waren.
Waarom uitgaan van het abnormale ?

Waarom uitgaan van de aparte situatie dat hier sprake was van heel kleine kinderen?
Lydia was overigens waarschijnlijk niet getrouwd, en had geen kinderen. Maar stel, dat er onder haar personeel (waar die huyisgenoten wrs. mee bedoeld zijn) kinderen waren, hoe groot is de kans dat dat onmondige, kleine baby's waren? Bij mij in de hele straat zijn geen baby's!

Kinderen kunnen er best bij geweest zijn. Neem een tiener, die is op een leeftijd dat hij het geloof kan horen, en antwoorden kan aan de oproep tot bekering. Ja, die kunnen er best tussen gezeten hebben. Maar waarom daarover speculeren? Je kan je beter houden bij teksten die duidelijkheid geven.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 20 sep 2013 12:14

Geef dan maar een duidelijke tekst die aangeeft dat er GEEN kinderen gedoopt werden.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 20 sep 2013 12:53

Geef dan maar een duidelijke tekst die aangeeft dat er GEEN kinderen gedoopt werden.

Ga de Bijbel eerst eens onderzoeken WAT de doop betekent, dan kan je zelf je conclusies trekken of dat van toepassing kan zijn op een baby. Ik ben in een ander topic over de doop, hier al op ingegaan. (Kinderdoop: graag jullie hulp)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 20 sep 2013 13:04

Dit was mijn vraag niet. Ik heb genoeg doopdiscussies hier gelezen en dat wilde ik maar niet over gaan doen. Ik wil puur aantonen dat je opmerking geen hout sneed.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 sep 2013 13:37

Rozijn schreef:Ik heb genoeg doopdiscussies hier gelezen en dat wilde ik maar niet over gaan doen.

Doopdiscussies? Hier? :-oo
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 sep 2013 13:48

JeeWee schreef:Doopdiscussies? Hier? :-oo

Speciale aanbieding van ons reisbureau.

Gezamenlijke reizen naar België voor Baptisten en Gereformeerden.

Drie dagen Knokke.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 20 sep 2013 16:45

Janvanverweg schreef:@ boeken lezer,

ik heb nog een vraag aan je die je niet beantwoord hebt.
"worden de gelovigen op geroepen om een te zijn of de kerken?"
Boekenlezer schreef:Beiden. Als gelovigen vorm je toch de kerk? Dan lijkt het me moeilijk om aan het een of het ander te denken. Tenzij je erg individualistische bent ingesteld, maar dat is volgens mij niet bijbels.

ik begrijp dat jij het op beide wilt laten slaan, maar toen Jezus het had over eenheid bestond 'de kerk' nog niet :0

en verwar je niet te gemakkelijk het brede begrip kerk (wereldwijd alle eeuwen) met de plaatstelijke kerkgemeenschap al dan niet in denominaties georganiseerd?

slaat de oproep tot eenheid volgens jouj echt op de toen nog niet bestaande plaatselijke kerken in hun organisatorische vorm?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 sep 2013 16:57

JeeWee schreef:Doopdiscussies? Hier? :-oo

het vloeit voort uit de kerk die erbij gekomen is, dat is nl een refobaptistenkerk.
Dus ja, dan hoor je wel een beetje te snappen wat de crux wordt, natuurlijk.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 sep 2013 20:54

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2013 22:24

Gelukkig is die tijd in ieder geval in mijn kerk inmiddels wel voorbij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 21 sep 2013 10:53

rotterdam schreef:De traditie van de kinderdoop is heel oud.

Dat klopt. Men heeft kennelijk reden gezien af te wijken van de nog oudere Joodse traditie.

rotterdam schreef:Traditie wordt ook niet gehandhaafd om andere "dwars te zitten".
Het is ook de leer van mijn, reeds overleden, ouders en grootouders.

Daar stip je iets aan waarmee ik ook behoorlijk geworsteld heb. De betekenis van het als volwassene laten dopen is echter niet een implicite veroordeling van ouders en grootouders. Naar mijn idee moet hier de zaak en de persoon toch worden gescheiden. Ik eer mijn ouders in hoge mate voor de christelijke opvoeding die ik heb genoten. Zij lieten hun kinderen dopen, zoals ik ook mijn kinderen heb laten dopen: Niet uit gewoonte of bijgelovigheid, maar vanuit een overtuiging dat dit juist was. In de politiek zou men tegenwoordig zeggen: "Met de kennis en het inzicht van toen." Kom ik daarna tot de overtuiging dat het anders zit, dan veroordeel ik niet mijn ouders, maar moet ik WEL gehoor geven aan het nieuwe inzicht, wat in mijn ogen wel Bijbels is.

rotterdam schreef:Ik stem, in dit verband, van harte in met de beschrijving van Paus Fransiscus.
De kerk moet een huis zijn voor en van iedereen, niet een kapelletje voor beperkte opvattingen en doctrines.

Zolang je "zijn" doctrines maar blijft volgen denk ik. :-) Want die zullen ondanks die uitspraak vast niet veranderen. (overigens staat op mijn website een foto waar hij, de paus, mijn boek zegent. (ook een grapje.)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 sep 2013 11:21

janpep schreef:Daar stip je iets aan waarmee ik ook behoorlijk geworsteld heb. De betekenis van het als volwassene laten dopen is echter niet een implicite veroordeling van ouders en grootouders. Naar mijn idee moet hier de zaak en de persoon toch worden gescheiden. Ik eer mijn ouders in hoge mate voor de christelijke opvoeding die ik heb genoten. Zij lieten hun kinderen dopen, zoals ik ook mijn kinderen heb laten dopen: Niet uit gewoonte of bijgelovigheid, maar vanuit een overtuiging dat dit juist was. In de politiek zou men tegenwoordig zeggen: "Met de kennis en het inzicht van toen." Kom ik daarna tot de overtuiging dat het anders zit, dan veroordeel ik niet mijn ouders, maar moet ik WEL gehoor geven aan het nieuwe inzicht, wat in mijn ogen wel Bijbels is.

@Janpep ; ik heb op generlei wijze willen beweren dat het overstappen naar een ander inzicht, een tekort zou zijn aan "het eren van vader en moeder". Ik denk dat je dat wel begrijpt maar ik wil hier geen enkel misverstand over hebben. Ik respecteer jouw mening.
Bij mij zit het dieper dan dat, meer zoals de psalmist Asaf in Psalm 73 ; vers 8

Zo ik dit zeggen staven zou,
Gewis, dan waar' ik niet getrouw
Aan 't waard geslacht van Uwe kind'ren,
En zou hun hoop en moed vermind'ren.
Nochtans heb ik met al mijn kracht
De Godsregering overdacht;
Maar 't was een stuk, dat in mijn oog,
Mij moeilijk viel en veel te hoog.

Nogmaals, laten we toch streven naar een kerk die ruimte biedt voor beide opvattingen.
De geloofsbelijdenis geeft ons deze ruimte ;

Ik belijd één doop tot vergeving van de zonden.

Terug naar “Archief”