Besnijdenis ... van het hart ... voor de heidenen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Besnijdenis ... van het hart ... voor de heidenen.

Berichtdoor schaapje » 20 sep 2013 10:27

Ik las in het topic over de doop dat voor de heidenen de doop in plaats van de besnijdenis (voor de Joden) is gekomen.

Zonder verder in de Bijbel wat op te zoeken, verbaas mij dat, want ik heb geleerd dat de besnijdenis van het hart het Werk van God is, n.l. dat Hij persoonlijk zijn Wet in ons hart legt en dat uit zich in het ontvangen van de Heilige Geest van God.

Ik zou graag willen weten hoe anderen dat zien.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Besnijdenis ... van het hart ... voor de heidenen.

Berichtdoor schaapje » 20 sep 2013 10:33

Elbert:

Nu naar de argumenten voor. Voor heidenen is het inderdaad zo dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Wanneer in het Oude Testament een heiden tot het volk van God (Israel) wilde behoren, dan diende hij zich, samen met alle mannelijke leden van zijn gezin (dus zowel volwassenen als kinderen), te laten besnijden (Ex. 12:48).

:?:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2013 10:42

schaapje schreef:Zonder verder in de Bijbel wat op te zoeken, verbaas mij dat, want ik heb geleerd dat de besnijdenis van het hart het Werk van God is, n.l. dat Hij persoonlijk zijn Wet in ons hart legt en dat uit zich in het ontvangen van de Heilige Geest van God.
De besnijdenis van het hart is het werk van God, inderdaad. In het andere topic had ik het trouwens in dit verband met name over de besnijdenis als teken, dus de besnijdenis van de voorhuid.
schaapje schreef:Wanneer in het Oude Testament een heiden tot het volk van God (Israel) wilde behoren, dan diende hij zich, samen met alle mannelijke leden van zijn gezin (dus zowel volwassenen als kinderen), te laten besnijden (Ex. 12:48).
Tja, dit staat er:
48 Als er nu een vreemdeling bij u verblijft en als die voor de HEERE het Pascha wil houden, laat dan al wie mannelijk is bij hem, besneden worden. Dan mag hij naar voren komen om het Pascha te houden, en zal hij zijn als een ingezetene van het land. Niemand echter die onbesneden is, mag ervan eten.

En dat hoeft nu niet meer.

Ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoelt met dit topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 20 sep 2013 10:46

schaapje schreef:Ik las in het topic over de doop dat voor de heidenen de doop in plaats van de besnijdenis (voor de Joden) is gekomen.

Zonder verder in de Bijbel wat op te zoeken, verbaas mij dat, want ik heb geleerd dat de besnijdenis van het hart het Werk van God is, n.l. dat Hij persoonlijk zijn Wet in ons hart legt en dat uit zich in het ontvangen van de Heilige Geest van God.

Ik zou graag willen weten hoe anderen dat zien.

Besnijdenis van het hart, bekering i.p.v. besnijdenis van het vlees inderdaad.
Wel apart, ik hoorde een baptist zeggen dat we begraven en opgestaan zijn met Hem echt door de doop. Volgens mij is dat alleen een laten zien dat je je al bekeerd hebt en dan ben je al met Hem gestorven en opgewekt. Anders klopt het ook niet als iemand zich op zijn sterfbed bekeert en geen tijd meer heeft om zich te laten dopen. In feite zeggen die baptisten dus ook dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 sep 2013 10:50

coby schreef:
Besnijdenis van het hart, bekering i.p.v. besnijdenis van het vlees inderdaad.
Wel apart, ik hoorde een baptist zeggen dat we begraven en opgestaan zijn met Hem echt door de doop. Volgens mij is dat alleen een laten zien dat je je al bekeerd hebt en dan ben je al met Hem gestorven en opgewekt. Anders klopt het ook niet als iemand zich op zijn sterfbed bekeert en geen tijd meer heeft om zich te laten dopen. In feite zeggen die baptisten dus ook dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

Goed voorbeeld. Ook bij de volwassendoop is het zo dat de handeling een soort van zegel of bevestiging is van de bekering en het geloof. Op dat moment ontstaat het geloof niet, want iemand die niet gelooft en toch zichzelf laat dopen, zal niet per se tot geloof komen dan.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 sep 2013 11:12

alexander91 schreef:
Goed voorbeeld. Ook bij de volwassendoop is het zo dat de handeling een soort van zegel of bevestiging is van de bekering en het geloof. Op dat moment ontstaat het geloof niet, want iemand die niet gelooft en toch zichzelf laat dopen, zal niet per se tot geloof komen dan.

Voor de volwassenddoop is het een teken van de dood (ondergaan in jet water) en het afwassen van zonden, en een soort "zegel" daar heb ik nooit van gehoord.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 sep 2013 11:16

Ef.1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 20 sep 2013 11:24

1 Petrus 3:21
Hier had ie het volgens mij van, die baptist:

Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus

Best wel belangrijk eigenlijk. Ik denk dat het gewoon bij elkaar hoort.
Laatst gewijzigd door coby op 20 sep 2013 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 sep 2013 11:25

elbert schreef:Tja, dit staat er:
48 Als er nu een vreemdeling bij u verblijft en als die voor de HEERE het Pascha wil houden, laat dan al wie mannelijk is bij hem, besneden worden. Dan mag hij naar voren komen om het Pascha te houden, en zal hij zijn als een ingezetene van het land. Niemand echter die onbesneden is, mag ervan eten.

En dat hoeft nu niet
meer.
Al wie mannelijk is ...en de vrouwen dan?

Onbesnedenen van hart mogen nog steeds niet mee doen met het avondmaal.
Mijn bedoeling met het topic is dat ik, ondanks dat ik kinderdoop respecteer, het totaal niet begrijp de redenering die er achter zit, is dat het lijkt dat wij heidenen in plaats van de Joden zijn gekomen, en bepaalde wetten over zijn genomen en heel veel andere wetten weer niet.

Maar eigenlijk heb ik dit topic in een opwelling geopend.
Je mag het wel weer sluiten Elbert, ik wordt er niet beter van, van al die discussies, alleen maar MOE. Ik blijf maar bij wat ik geleerd heb, tja en dat is geen kerkleer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 sep 2013 11:27

1a2b3c schreef:Ef.1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

Precies dat is het zegel!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 sep 2013 11:37

interessant:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -mila.html

Onbegrijpelijk bijna, dat de joden zelf de betekenis niet kunen overzetten op het geestelijke, terwijl ze nota bene weten dat de 8ste dag staat voor het ontstijgen van de 7 ervoor en de bijpassende ''beslommeringen''.

@Elbert:

Deut 10:16 Besnijdt dan de voorhuid uws harten, en verhardt uw nek niet meer.
Dat moesten de joden dus doen voor God, God doet dat Zelf niet, (zoals jij lijkt te stellen.
(of liever gezegd, nog niet, in het geval vd joden, dat zou later komen)
Deut 30:6 En de HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, enz, maar dat is pas nadat er een keer zal komen in het lot van hen, zie vers 2, en daar zzijn voorwaarden aan verbonen!)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2013 12:28

schaapje schreef:Je mag het wel weer sluiten Elbert, ik wordt er niet beter van, van al die discussies, alleen maar MOE. Ik blijf maar bij wat ik geleerd heb, tja en dat is geen kerkleer.
Oke.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”