Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 16:53

Markie... ik hoop niet dat je 's middags door een verkeersongeluk om eht leven komt terwijl je je had voorgenomen 's avonds vergeving te vragen voor wat je die dag fout had gedaan.

Ja, als dat wel gebeurd is het ook voor mij te laat Marnix.Ik ben namelijk niets beter dan een ander ofzo.

Maar een ieder die in mij gelooft zal behouden worden
Die gelooft heeft het eeuwige leven
Maar die niet gelooft is reeds veroordeeld.

@mic, das juist.Iemand die écht in God geloofd pleegt geen zelfmoord.
Bij zelfmoord geeft God de duivel de vrije hand.
Hij probeerde ook Jezus naar beneden te laten springen toch?Die deed het niet.Kan ook niet, omdat Hij machtiger is nog dan de duivel.

Zover laat God het niet komen bij zijn kinderen.Zelfde bij Job, de duivel mocht alles van hem afnemen behálve zijn leven.Job was ook een kind van God, en er is zelf al enkele keren aangehaald hoezeer die man in de put zat.
Denk dat er geen mens is geweest die zoveel door heeft moeten maken, maar hij nam niet zijn eigen leven.Omdat dat ook niet kán als kind van God zijnde.

Ik ga toch niet iets zeggen en maar hopen dat ik eerlijk ben?

Vin,

dat weet alleen de Heere of je eerlijk bent of niet, en of je het wérkelijk meent.Hoop er maar op!

Je mag hem wel terugspelen maar het ging er juist om dat je eerdere opmerking een beetje weerspreekt. Ik doe dingen fout ja.

En nu is de mens plots ook nog geniegd tot alle kwaad? Nou dan kun je het me al helemaaaaal niet kwalijk nemen als ik zelfmoord pleeg. Ik begin een beetje de indruk te krijgen dat de discussie met jou tot weinig leid; je ziet niet in hoezeer je jezelf steeds tegenspreekt en volgens mij gaat het me niet lukken om het je uit te leggen, als je 'vragen terugspeelt' puur omdat ik dat deed.. dan begrijp je niet waar het om ging.

Een mens is idd geneigd tot alle kwaad ja.Of jij niet?
Ik neem je ook niks kwalijk, want ik ben zelf ook zo.Verklaar waar ik mezelf tegenspreek.
Als je dat uit kan leggen lukt het je misschien ook me te overtuigen.

Je van het leven beroven omdat het leven klote is, is van een heel andere orde dan een meisje van 14 verkrachten omdat je dat lekker vind, chips te stelen omdat je honger hebt, enz enz. Hoe dan ook, ik ontken niet dat het een zonde is, dus je punt is me onduidelijk.

Dat is het idd.Niet egoistisch dus?Mij lijkt het wel.Je doet het toch omdat je het beter denkt te krijgen in het hiernamaals, maar zal bedrogen uitkomen.waaróm heb ik al genoeg uitgelegd ook.

Natuurlijk beweer ik dat. Jezus is namelijk al gestorven. Al onze zonden zijn vergeven. Bovendien, ga er nou eens op in, vergeving na elke zonde, en na berouw, is niet reeel

Dus je stelt hiermee, dat jij het niet reeel vind?
Je wilt hier dus de plaats van God mee innemen?Lijkt me toch echt een verkeerde gedachtengang.Het gaat er echt niet om wat wij vinden dacht ik zo.Dan kun je alles wel naar je eigen hand zetten en interpreteerd iedereen de bijbel maar zoals het hem uitkomt.
Helaas werkt het niet zo.Zou wel handig zijn!ddan gingen er weinig christenen verloren denk ik.

Vind je dat nou leuk om dat zo te zeggen? Dat het egoistisch is? Snap je wel wat iemand in zo'n positie voelt? Je begrijpt er echt helemaal niets van heh? Vind je het leuk om al die mensen zo te veroordelen? Het is echt net alsof je er van geniet dat ze dan naar de hel gaan in jouw optiekt, terwijl jij nog steeds lekker vergeving kan vragen. Begin maar met vergeving vragen voor het op deze manier veroordelen van mensen; mensen waar Jezus ook voor gestorven is! Voor alle zonden!

Nee, integendeel, ik vind het helemaal niet leuk om het zo te zeggen!
Maar het gaat hier ook niet om mijn menig, maar om hoe het werkelijk is.
Ook veroordeel ik hier niemand mee, want dat is mijn taak niet.
Ik gun het overigens niemand ook.
Je doet hier alof ik ér behagen in schep dat iemand anders verloren gaat, maar slaat de plank echt volledig mis.Ik geef hier alleen mijn mening, en overtuiging, dus nogmaals, ik gun dit niemand, en wet ook hoever mensen kunnen komen om zoiets te doen.
Zie hierboven over wat ik zei over Job.

Dus je hoeft niet voor elke zonde apart vergeving te vragen? Als je het maar wel doet nadat je de zonde begaan hebt? En je moet berouw hebben over iets wat je dan misschien niet eens weet? Als je je maar globaal gezien zondaar voelt? Nou dat zal wel lukken bij mensen die zelfmoord plegen. Zeker als ze een nog veel groter schuldgevoel word aangepraat door mensen die ze uitmaken voor egoist.

Maar dan kan ik ook berouw hebben net als ik van de flat af spring toch? En waarom is het allemaal noodzakelijk? Zou je voor de grap bijbelteksten erbij willen pakken?

Dit is wel een beetje krom allemaal.Hoe kan ik iemand die zelfmoord gepleegd heeft uitmaken voor egoist.Dat kan, maar niet meer zo dat die persoon het zelf hoort of dat ik hem dat aangepraat zou hebben.Moeilijk ook, want de meesten zeggen het niet van tevoren.Degenen die het wel doen kun je met een korreltje zout nemen.
Je vraagt me ook bijbelteksten erbij te halen, maar die weet ik zo niet te staan.
Heb jij ze wel die het tegendeel bewijzen van wat ik hier beweer, plaats ze maar.

Misschien moet je je dan eens afvragen wat daar nog rechtvaardig aan is. En of dat wel klopt, als zogenaamd voor God de zonden gelijk zijn. Of jij dan niet naar de hel gaat als je nu van de trap valt en je nek breekt, zonder gebeden te hebben voor vergeving voor vanochtend. Je zegt eigenlijk dat God Zijn rechtvaardigheid ziekelijk is, maar dat accepteer je vervolgens ook nog! God's ondoorgrondelijkheid zeker . Misschien heb je wel een heel verkeerd beeld van God dan, want mijn God walgt net als wij van die redenering.

Dan is er nog het menselijke aspect. Dat ik er echt treurig van word om te zien met hoe weinig medeleven er zo makkelijk word neergekeken op mensen die zo ver in de put zijn gevallen (en er in worden getrapt!). Wat een onbegrip. Zou je niet liever ongelijk hebben in dit gesprek? Ja toch? Zo klinkt het niet, zo klinkt het jammergenoeg nooit als discussier gaan over het oordelen over mensen. Ik zou liever niet oordelen, misschien ben ik wel raar dan.

Ik kan niet beoordelen wat rechtvaardig is.Dat doet God.
Dat onze meningen daarover verdeeld zijn doet daar niets aan toe of af.
Als ik van de trap val en ik breek mijn nek, en ik ben onbekeerd kom ik ook niet in de hemel, net zomin als iemand die zelfmoord pleegt.Zo hard is het ja.
Ik zeg niet dat God's rechtvaardigheid ziekelijk is.Als het wel zo is, laat maar zien waar ik dat neergezet heb.
Je zegt mijn God.
Volgens mij hebben we het toch wel over dezelfde?Jij wilt hier dus zeggen dat je weet wat God denkt, want je beweert dat Hij dezelfde mening deelt dan jou.Je durft nogal wat te zeggen!

Medeleven heb ik zeker wel met de naasten etc. van mensen die zelfmoord plegen, en nógmaals, ik gun het ook niemand, en weet ook dat zoiets niet zomaar gebeurd en dat er veel aan vooraf gaat aan ellende en pijn.

Maar is dat de reden om dan maar te zeggen dat zelfmoordenaars in de hemel kunnen komen?
Dat is jezelf voor de gek houden, en recht proberen te praten wat krom is.

Ik oor of veroordeel ook niemand.Dat kan en mág ik niet eens.Dit is gewoon hoe ik erover denk.

Zou graag willen dat het zo was zoals jij het stelt.Je moest eens weten.
Maar dan zou ik tegen mijn geweten in praten, en dat kan niet.

joris

Berichtdoor joris » 07 mar 2004 17:07

we hebben twee woorden voor het jezelf naar de andere kant helpen. de ene noemen we euthanasie, de andere zelfmoord.
Zelfmoord wordt over het algemeen alleen beoefend door mensen die depressief zijn of door mensen die geleid worden door stemmen in hun hoofd (discussie apart: waar komen die stemmen vandaan?).
HEt kenmerk van mensen die depressief zijn, is dat ze hun gedachten niet meer in de hand hebben. Ze hebben geen controle meer over zichzelf. VOer de oorzaken kanje ook heel lang discusieren, maar sommige depressies komen heel 'normaal' door lichamelijke oorzaken.
Zelfmoord is nooit een bewuste keuze, maar een noodsprong.

Is ziekte zonde? Jezus is heel duidelijk: ziekte komt niet door de zonde van de persoon die er aan lijdt. Stel dat depressie een ziekte/stoornis is? Dan ligt het dus net aan de persoon zelf. De wereld is gewoon verrot en we krijgen het zonder Go dneit voor elkaar om gelukkig te zijn.
Eigenlijk een goed teken dat we nog depressief worden van e situatie op deze aardkloot. Stel je voor dat we ons teveel thuis zouden gaan voelen in ons aardse tentje.

is zelfmoord een grotere zonde dan andere zonden? lijkt mij niet, de gevolgen zijn alleen zo definitief.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 17:22

joris schreef:we hebben twee woorden voor het jezelf naar de andere kant helpen. de ene noemen we euthanasie, de andere zelfmoord.
Zelfmoord wordt over het algemeen alleen beoefend door mensen die depressief zijn of door mensen die geleid worden door stemmen in hun hoofd (discussie apart: waar komen die stemmen vandaan?).
HEt kenmerk van mensen die depressief zijn, is dat ze hun gedachten niet meer in de hand hebben. Ze hebben geen controle meer over zichzelf. VOer de oorzaken kanje ook heel lang discusieren, maar sommige depressies komen heel 'normaal' door lichamelijke oorzaken.
Zelfmoord is nooit een bewuste keuze, maar een noodsprong.

Is ziekte zonde? Jezus is heel duidelijk: ziekte komt niet door de zonde van de persoon die er aan lijdt. Stel dat depressie een ziekte/stoornis is? Dan ligt het dus net aan de persoon zelf. De wereld is gewoon verrot en we krijgen het zonder Go dneit voor elkaar om gelukkig te zijn.
Eigenlijk een goed teken dat we nog depressief worden van e situatie op deze aardkloot. Stel je voor dat we ons teveel thuis zouden gaan voelen in ons aardse tentje.

is zelfmoord een grotere zonde dan andere zonden? lijkt mij niet, de gevolgen zijn alleen zo definitief.

Dat is ook zo!

Ik kan ook niet zeggen dat het een grotere zonden is dan anderen.Maar zoals je zegt:De gevolgen zijn inderdaad definitief ja!

Overigens is er wel verschil tussen zonden ook.Alleen weet ik niet wát.Maar als je gezondigd hebt tegen de Heilige Geest schijnt er geen vergeving meer mogelijk te zijn, dus ik zou zeggen misschien is dit er wel één van.

Ik weet ook niet of er één bepaalde zonde tegen de HG bestaat óf dat er meerdere zijn.

joris

Berichtdoor joris » 07 mar 2004 17:26

de zonde tegen de heilige Geest is volgens mij het moment dat je het werk van de Geest heel expres negeert en het zelfs van de duivel noemt. Volgens mij komt er in de bijbel maar ene keer zo'n expliciet geval voor, namelijk als JEzus de term zonde tegen de Geest introduceert. Dat is op het moment dat er uit iemand boze geesten worden uitgedreven. Tegenstanders zeiden dat de duivel zichzelf uitdreven, volgens Jezus moet het duidelijk zijn dat de duivel zichzelf niet gaat uitdrijven, dat dit dus van God moet komen.
Dus duidelijk werk van de Geest wat tegengesproken wordt.

Dus daarom ben ik rustig met het oordelen van een Joshua, een Jan Zijlstra en ga zo maar door.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 17:36

Misschien is het ook beter om het niet te weten.Hoorde vanmiddag van iemand, die kende iemand die pas zelfmmord heeft gepleegd omdat hij dacht dat hij tegen de HG gezondigd had.Hij zag het dus niet meer zitten.

Triest dus.Iemand van 26 was het.

Het schijnt zo te zijn dat mensen die die zonde begaan hebben het zelf ook goed beseffen.

Heb welles gehoord dat mensen die vrezen die zonde begaan te hebben het juist niet gedaan hebben.

Bij degene die t wel gedaan hebben schijnt hun cosiëntie volledig dichtgeschroeid te zijn, en die doet het dus niks meer.

joris

Berichtdoor joris » 07 mar 2004 17:42

tja, maar je denkt niet zomaar dat je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Er worden zoveel negatieve gevoelens aangepraat binnen de kerken. Dat vind ik echt een gevaar, serieus. Evangelischen net zo goed als gereformeerden denken : ben ik er al/ Ben ik goed genoeg voor God? Terwijl God heel duidelijk is: ik houd van je ook al ben je zondaar. Als we maar willen geloven dat het offr op Golgotha genoeg was, dan zouden we zo'n fijner leven kunnen hebben met elkaar. Het gordijn in de tempel is doorgescheurd toen JEzus stierf!!!! HOe vaak heb je daar ene preek over gehoord met Goede Vrijdag? De weg is open naar de vader via het kruis van Christus. Er staat geen bordje met verboden toegang voor zondaren. NEe juist, zondaren mogen komen. Mensen die het goed metzichzelf getroffen hebben hoeven niet binnen te komen (die halen dat ook niet in hun hoofd)

Dus die jongen is echt niet alleen zo verdrietig geworden van zijn zonde, daar geloof ik geen barst van. En als het wel zo is, dan reken ik dat zijn christelijke gemeente zeer zeker aan. Want die hebben Hem niet de liefde van God laten zien en Hem er niet eens over verteld.

Laten we gewoon doen wat God wel fijn vindt: leven met HEm. Zit je snel goed!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 17:53

Ik weet ook niet of je het de gemeente waar hij naar de kerk ging zoiets aan kan rekenen.Misschien heeft hij er ook nooit over gepraat ofzo, en wist dus niemand ervan af.

Het kan zo zijn dat hij een afscheidbrief of iets achter heeft gelaten met de reden voor zijn daad.

Als het zo is dat ze het bij hem in de gemeente wel van zijn probleem wisten hadden ze inderdaad wel een helpende hand mogen bieden, maar misschien is dat ook wel gebeurd.

Overigens vind ik wel dat men ambtsdragers van zijn kerk niet verantwoordelijk kan stellen voor zijn daad.

Wel kunnen ze een negatieve bijdrage hebben geleverd aan zijn besluit ook natuurlijk.

Ik ben voorderest totaal niet bekend met de situatie dus kan er moeilijk over oordelen.

Er staat idd ook geen bordje met verboden voor zondaren.Daarvoor is Jezus juist gestorven.

Voor mensen die hun zonden beleden hebben.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2004 18:28

ik wil de focus eens even iets anders leggen:

sommige mensen worden zo benauwd door hun 'lieve broeders & zusters medemens', dat ze geen andere uitweg zien dan hun eigen leven te nemen.

Ik zie de schuldvraag toch wel even anders liggen, nl. voor een belangrijk deel bij diegenen die een ander zover drijven, hetzij door actief iemand onrecht aan te doen, of passief door de andere kant uit te kijken en geen steun te bieden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mar 2004 18:42

surfer schreef:ik wil de focus eens even iets anders leggen:

sommige mensen worden zo benauwd door hun 'lieve broeders & zusters medemens', dat ze geen andere uitweg zien dan hun eigen leven te nemen.

Ik zie de schuldvraag toch wel even anders liggen, nl. voor een belangrijk deel bij diegenen die een ander zover drijven, hetzij door actief iemand onrecht aan te doen, of passief door de andere kant uit te kijken en geen steun te bieden.

Jha goeie vraag.
En wat kunnen wij er aan doen, om mensen weer de zin van het leven te laten zien?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 19:29

Dat is idd een goede vraag ja, maar ik denk dat het ontzettend moeilijk, misschien wel onmogelijk (bij sommigen) is om zulke mensen de zin van het leven weer te laten zien.

Hen is vaak ook groot onrecht aangedaan en ze zijn hun vertrouwen in mensen (en God, misschien het de belangrijkste reden wel voor hun daad)ook volledig kwijt.

(Iemand die zijn vertrouwen stelt op God pleegt mijns inziens ook geen zelfmoord)

Erg moeilijk om te zorgen dat ze dat weer terug krijgen denk ik.

Er hoeft maar iéts te gebeuren of het is weer mis ook.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 mar 2004 20:53

Markie schreef:Dat is idd een goede vraag ja, maar ik denk dat het ontzettend moeilijk, misschien wel onmogelijk (bij sommigen) is om zulke mensen de zin van het leven weer te laten zien.

Hen is vaak ook groot onrecht aangedaan en ze zijn hun vertrouwen in mensen (en God, misschien het de belangrijkste reden wel voor hun daad)ook volledig kwijt.

(Iemand die zijn vertrouwen stelt op God pleegt mijns inziens ook geen zelfmoord)

Erg moeilijk om te zorgen dat ze dat weer terug krijgen denk ik.

Er hoeft maar iéts te gebeuren of het is weer mis ook.

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens Markie.
Ik ben ook heel depressief geweest. Af en toe ging het beter, maar als het dan weer fout ging, dan kwam ik steeds dieper in de put. Nu ben ik er (dankzij voor een gedeelte professionele hulp en voor het grootste gedeelte vrienden) helemaal bovenop gekomen. Het heeft vijf jaar geduurd, maar ik kan nu zeggen dat mijn depressiviteit voor 100% verdwenen is. Het vertrouwen in mensen en God groeit ook steeds meer.
Maar je hebt er gelijk in, als je zegt dat het moeilijk is (onmogelijk weet ik niet) om depressieve mensen de zin van het leven weer in te laten zien. Ik heb heel erg gemerkt dat God mensen in mijn leven plaatste die mij hielpen. En dat terwijl ik God los gelaten had. Gelukkig heeft Hij mij niet los gelaten! En nu ik dicht bij God leef, voel ik dat ik helemaal van de depressie af ben. Als God niet meer voor mij zou willen zorgen, dan was ik nu denk ik niet uit mijn depressie gekomen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 mar 2004 20:55

hijwel schreef:En wat kunnen wij er aan doen, om mensen weer de zin van het leven te laten zien?

Bidden. Ook met diegene die depressief is. (als diegene het toestaat)

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fernando » 07 mar 2004 21:11

Ik heb sterk de indruk dat Markie zelfmoord ziet als een zogenaamde 'doodzonde', dat wil zeggen: als een zonde waarvoor geen vergeving mogelijk is. Ik leid dit ook af uit je redenering dat je voor deze zonde geen vergeving meer kunt vragen omdat je genadetijd dan voorbij is. Deze gedachte is meegekomen vanuit de rooms-katholieke kerk van voor de reformatie. Daar werd onderscheid gemaakt tussen zonden en doodzonden. Voor zonden is vergeving mogelijk (i.c.m. de biecht, sacramenten enz), voor doodzonden niet. Deze gedachte is echter totaal onbijbels. In de Bijbel vind je nergens dat de zaligheid afhankelijk is van het belijden van je laatste zonde. Zaligheid is afhankelijk van het zijn in Christus. Wie in Christus Jezus is heeft het eeuwige leven.
De redenering dat God Zijn kinderen behoedt van zelfmoord komt voort uit dezelfde bron. Als zelfmoord namelijk een doodzonde is, is het inderdaad onmogelijk dat een kind van God zelfmoord pleegt, want zelfmoord kan niet vergeven worden.. Een circelredenering dus, zonder enige bijbelse grond. Als een kind van God om het leven komt bij bijvoorbeeld een auto ongeluk kan hij ook geen vergeving meer vragen voor zijn laatste zonden. Laat we maar snel stoppen met onze oordelen. De waarheid is hard, schrijft Markie ergens, maar de Waarheid is vol liefde en genade.
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 21:31

Idd zelfmoord is een doodzonde ja.

Dat is geen Katholieke gedachte ook.Dat is juist de gedachte dat zonden vergeven kunnen wordenvoordat ze gepleegd zijn.

Ook is het volkomen juist dat God zijn kinderen behoed voor zelfmoord.

Het bekende voorbeeld, en dat heb ik al vaker aangehaald, is dat van Job.De duivel mocht alles van hem afnemen behalve zijn leven.

De duivel mag geen levens nemen van Gods kinderen.Dat zal dan ook nooit gebeuren.

Ik weet niet hoe je erbij komt dat wat ik hier schrijf onbijbels is?Zelfmoord is juist onbijbels.

Wat je beweert over dat een kind van God dat omkomt bij een autoongeluk en daardoor zijn laatste zonden niet kan belijden is een totáál ander iets.

Een kind van God kan op ieder moment voor de troon verschijnen want zijn zonden zijn vergeven.En nógmaals, een autoongeluk is geen zelfmoord.
Dan berooft iemand zich niet bewust van het leven.

Bloempie, gelukkig dat je er weer bovenop bent gekomen,.Ik begrijp dat je een erge moeilijke tijd gehad hebt en gun dit ook niemand.

Sommige mensen proberen het ook zo te draaien dat het lijkt alsof ik er behagen in schep dat iemand het moeilijk heeft en zelfmoord pleeg.
Dat is echter niet zo want ik geef gewoon mijn mening en gun voorderest iedereen het beste.
God heeft je gelukkig niet losgelaten want anders was je misschien ook in die vreselijke fout vervallen.

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fernando » 07 mar 2004 21:46

De doodzondegedachte is wel degelijk een erfenis uit de roomskatholieke kerk. De Bijbel kent maar 1 zonde die niet vergeven kan worden en dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Het voorbeeld van Job ondersteunt jouw stelling niet. Het laat alleen zien dat satan het leven van Job niet mag nemen. Iedere moord is laat zien dat het minder eenvoudig ligt dan jij doet voorkomen. Een bijbels voorbeeld wat je redenering al heel wat ingewikkelder maakt is de zelf gekozen dood van Simson.
Zoals lichamelijke ziekte tot de dood kan leiden, zo kan ook geestelijke ziekte tot de dood lijden.
Wat de vergeving van zonden betreft wijs ik er nog een keer op dat die niet afhankelijk is van het feit of ik om vergeving hebt gevraagd, maar van het gegeven dat Jezus voor mijn zonden (ook voor de zonden die ik in mijn leven nog zal doen) heeft betaald op Golgotha. Daarin ligt de rechtvaardigmaking. Niet in mij maar in Hem. Lees bijvoorbeeld vr en antwoord 21 van de HC eens na. Daar wordt niet gesproken over eeuwige gerechtigheid en zaligheid die geschonken wordt, maar die geschonken is!! Hele serie teksten staan er onder.
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

Terug naar “Archief”