Hemelvaart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Hemelvaart

Berichtdoor Byte » 15 sep 2013 14:50

Een vraag van onze bijbelstudie.:
- Welke betekenis heeft Zijn Hemelvaart voor het geloofsleven?

Met deze vraag zit ik een beetje zoeken, waar in de bijbel benoemen ze de Hemelvaart behalve de eigenlijk korte stukjes in Handelingen en Lukas....

En wat is de concrete betekenis gebaseerd op Zijn Woord?

- moest Hij ons daar ook in voorgaan? Zo ja waar staat beschreven in zijn Woord.
- welke betekenis is er nog meer?

Hoor jullie graag.

Met gr. Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Hemelvaart

Berichtdoor Byte » 15 sep 2013 21:15

Byte schreef:Een vraag van onze bijbelstudie.:
- Welke betekenis heeft Zijn Hemelvaart voor het geloofsleven?

Met deze vraag zit ik een beetje zoeken, waar in de bijbel benoemen ze de Hemelvaart behalve de eigenlijk korte stukjes in Handelingen en Lukas....

En wat is de concrete betekenis gebaseerd op Zijn Woord?

- moest Hij ons daar ook in voorgaan? Zo ja waar staat beschreven in zijn Woord.
- welke betekenis is er nog meer?

Hoor jullie graag.

Met gr. Byte

Hebbes :D bovenstaande heb ik gevonden.
hemelvaart

Nu nog de volgende vraag :wink:
Wat is de reden dat er geen andere manier is om verzoening te bewerken dan door bloedstorting?
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 01:27

Byte schreef:Nu nog de volgende vraag :wink:
Wat is de reden dat er geen andere manier is om verzoening te bewerken dan door bloedstorting?

Hemelvaart:
Dat was noodzakelijk voor de uitstorting van de Heilige Geest.
Johannes 16
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Bloedstorting:
Adam had geen zondeloze natuur meer, hij had de zonde binnengelaten en was zo een slaaf van de zonde geworden.
Ezechiel 18:20
De ziel die zondigt, die zal sterven.
Leviticus 17:11
Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Als de ziel van het vlees (wil) blijft leven terwijl er gezondigd is dan is het net als van de levensboom eten na de boom der kennis van goed en kwaad. Dan zouden ze eeuwig geleefd hebben zonder ooit nog zondeloos te kunnen worden.
Bloedstorting van Jezus is de enige manier om van de vleselijke zondenatuur af te komen. Het bloed van dieren bedekte het alleen, maar kon het niet wegnemen. De mens moest eigenlijk elke keer sterven na een zonde, maar in plaats daarvan stierf een onschuldig dier. Adam stierf niet gelijk, maar hij werd wel direct met vellen bekleed. Die waren afkomstig van een dier.

Romeinen 6
dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, 9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem.

Onze oude zondenatuur die onderdeel is van je ziel moest sterven met Christus, zodat we met Hem opgewekt konden worden en Zijn nieuwe geestelijke natuur konden krijgen.
Galaten 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.
De oudtestamentische heiligen zaten voor de kruisiging niet in de hemel bij God, maar in de schoot van Abraham. Hij had ze wel vergeven, maar ze hadden geen nieuwe zondeloze natuur gekregen, waardoor ze weer in Zijn Aanwezigheid konden zijn. Hij is heilig, je kunt niet met een zondenatuur in Zijn Aanwezigheid zijn.
Jezus werd mens met een eigen ziel van het vlees (Lichaam), Zijn ziel en lichaam wilde niet sterven en onze zonden op zich nemen, maar Hij koos ervoor de wil van de Vader te doen. Daarom stierf Zijn eigen menselijke Ziel volgens mij, Hij gaf Zijn bloed (de ziel van het vlees is in het bloed).
De prijs voor de zonde moest betaald worden. De mens moest terug kunnen komen in de relatie met Hem die er was voor de zondeval. Het was niet goedkoop.
1 Petrus 2:24
die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.
Een mens bracht de zonde de wereld binnen door zijn eigen wil, die zonde moest de wereld weer uit en dat kon alleen God Zelf doen door mens te worden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 18:30

Thanks Coby :D

Byte schreef:Nu nog de volgende vraag :wink:

coby schreef:Hemelvaart:
Dat was noodzakelijk voor de uitstorting van de Heilige Geest.
Johannes 16
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Bloedstorting:
Adam had geen zondeloze natuur meer, hij had de zonde binnengelaten en was zo een slaaf van de zonde geworden.
Ezechiel 18:20
De ziel die zondigt, die zal sterven.
Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Als de ziel van het vlees (wil) blijft leven terwijl er gezondigd is dan is het net als van de levensboom eten na de boom der kennis van goed en kwaad. Dan zouden ze eeuwig geleefd hebben zonder ooit nog zondeloos te kunnen worden.
Bloedstorting van Jezus is de enige manier om van de vleselijke zondenatuur af te komen. Het bloed van dieren bedekte het alleen, maar kon het niet wegnemen. De mens moest eigenlijk elke keer sterven na een zonde, maar in plaats daarvan stierf een onschuldig dier. Adam stierf niet gelijk, maar hij werd wel direct met vellen bekleed. Die waren afkomstig van een dier.

Romeinen 6
dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, 9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem.

Onze oude zondenatuur die onderdeel is van je ziel moest sterven met Christus, zodat we met Hem opgewekt konden worden en Zijn nieuwe geestelijke natuur konden krijgen.
Galaten 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.
De oudtestamentische heiligen zaten voor de kruisiging niet in de hemel bij God, maar in de schoot van Abraham. Hij had ze wel vergeven, maar ze hadden geen nieuwe zondeloze natuur gekregen, waardoor ze weer in Zijn Aanwezigheid konden zijn. Hij is heilig, je kunt niet met een zondenatuur in Zijn Aanwezigheid zijn.
Jezus werd mens met een eigen ziel van het vlees (Lichaam), Zijn ziel en lichaam wilde niet sterven en onze zonden op zich nemen, maar Hij koos ervoor de wil van de Vader te doen. Daarom stierf Zijn eigen menselijke Ziel volgens mij, Hij gaf Zijn bloed (de ziel van het vlees is in het bloed).
De prijs voor de zonde moest betaald worden. De mens moest terug kunnen komen in de relatie met Hem die er was voor de zondeval. Het was niet goedkoop.
die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.
Een mens bracht de zonde de wereld binnen door zijn eigen wil, die zonde moest de wereld weer uit en dat kon alleen God Zelf doen door mens te worden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 19:43

coby schreef:Jezus werd mens met een eigen ziel van het vlees (Lichaam), Zijn ziel en lichaam wilde niet sterven en onze zonden op zich nemen, maar Hij koos ervoor de wil van de Vader te doen. Daarom stierf Zijn eigen menselijke Ziel volgens mij, Hij gaf Zijn bloed (de ziel van het vlees is in het bloed).

Pfff dit blijft toch altijd indrukwekkend om te lezen :cry: vreselijk wat Hij voor ons heeft moeten doorstaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 13:15

Een paar dingen over wat de Hemelvaart ons leert:

1. Hij ging naar de hemel zodat de Geest kom komen en we Zijn gaven kunnen ontvangen.

Jezus zegt in Johannes 16:

Het is goed dat ik heenga want anders zal de pleitbezorger (Geest niet komen). Hij zal ons de volle waarheid leren. De Geest deelt ook de gaven uit om zo te kunnen leven en de boodschap van Jezus Christus door te geven.

Efeziers 4:

7 Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. 8 Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ 9 ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde?

Dus Hij stuurt de Geest en de Geest deelt gaven aan ons uit, troost ons... en niet wij hoeven te overtuigen, de Geest doet het.

2. Hij gaat naar de hemel om daar een plaats voor ons te bereiden.

Jezus zegt in Johannes 14:

1 Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden;

Hij is daar aan het werk voor ons, om alles klaar te maken voor de grote dag.

3. Hij komt ook weer terug.

Als Jezus naar de hemel is gegaan staan er twee engelen die tegen de discipelen zeggen: Wat staart u naar de hemel? Zoals u Hem weg hebt zien gaan, zo zal Hij ook terugkomen. Jezus zegt in Johannes 14 nadat Hij zegt dat Hij een plaats voor ons zal bereiden:

En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

4. Hij regeert vanaf daar.

De hemel is de plaats van waaruit God regeert over alles. Jezus is teruggegaan om aan Gods zijde plaats te nemen om alles te regeren. Hij, door wie we schoon voor God mogen staan, die bij Hem voor ons pleit, zit naast Hem op de troon, pleit voor ons en is heerser over de hemel en de aarde.

Romeinen 8:

33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 sep 2013 04:24

vaak worden iemands laatste woorden voordat hij heengaat belangrijk gevonden.
de laatste woorden van Jezus sprak hij vlak voor zijn hemelvaart en zijn te vinden in mat 28.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 19 sep 2013 17:42

Onderstaande heb ik besproken met mijn medebroeders en zusters.

Welke betekenis heeft Zijn Hemelvaart voor het geloofsleven?
Heel concreet omschreven in.:
Efeze 4 : vers 8 ; 16
8 Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
9 Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?
10 Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.
11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
12 om de heiligen toe te rusten tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13 totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,
14 opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden,
15 maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.
16 Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.
Vers 9.:
Daarmee dus het contrast met de hel die hij heeft moeten doorstaan en welke wij van nature verdienen.

Hij moest ons voor gaan naar de hemel. Handelingen 2 – 33
33 Hij dan, Die door de rechterhand van God verhoogd is en de belofte van de Heilige Geest ontvangen heeft van de Vader, heeft dit uitgestort wat u nu ziet en hoort.
34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand,
35 totdat Ik Uw vijanden neergelegd zal hebben als een voetbank voor Uw voeten.
Johannes 3 - 13
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.

God heeft Zijn Zoon verheven en daarom is Zijn plaats aan de rechterhand God’s. Hebreen 1 : 13
En tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd:
Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten?

Hij kon de trooster zenden nadat hij heengegaan was. Joh. 16
5 En nu ga Ik heen naar Hem Die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat U heen?
6 Maar omdat Ik deze dingen tot u gesproken heb, heeft de droefheid uw hart vervuld.
7 Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.

2.

Romeinen 6:23.
Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
Dus moest het bloed vloeien. Omdat een rechtvaardig God de zonde niet ongestraft kan laten.
11 Want het leven van het vlees is in het bloed, en Ik heb dat Zelf voor u op het altaar gegeven om voor uw leven verzoening te doen. Want het is het bloed dat door middel van het leven verzoening bewerkt.

Terug naar “Archief”