Byte schreef:Nu nog de volgende vraag
Wat is de reden dat er geen andere manier is om verzoening te bewerken dan door bloedstorting?
Hemelvaart:
Dat was noodzakelijk voor de uitstorting van de Heilige Geest.
Johannes 16
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Bloedstorting:
Adam had geen zondeloze natuur meer, hij had de zonde binnengelaten en was zo een slaaf van de zonde geworden.
Ezechiel 18:20
De ziel die zondigt, die zal sterven.
Leviticus 17:11
Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening
door middel van de ziel.
Als de ziel van het vlees (wil) blijft leven terwijl er gezondigd is dan is het net als van de levensboom eten na de boom der kennis van goed en kwaad. Dan zouden ze eeuwig geleefd hebben zonder ooit nog zondeloos te kunnen worden.
Bloedstorting van Jezus is de enige manier om van de vleselijke zondenatuur af te komen. Het bloed van dieren bedekte het alleen, maar kon het niet wegnemen. De mens moest eigenlijk elke keer sterven na een zonde, maar in plaats daarvan stierf een onschuldig dier. Adam stierf niet gelijk, maar hij werd wel direct met vellen bekleed. Die waren afkomstig van een dier.
Romeinen 6
dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is,
opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, 9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem.
Onze oude zondenatuur die onderdeel is van je ziel moest sterven met Christus, zodat we met Hem opgewekt konden worden en Zijn nieuwe geestelijke natuur konden krijgen.
Galaten 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.
De oudtestamentische heiligen zaten voor de kruisiging niet in de hemel bij God, maar in de schoot van Abraham. Hij had ze wel vergeven, maar ze hadden geen nieuwe zondeloze natuur gekregen, waardoor ze weer in Zijn Aanwezigheid konden zijn. Hij is heilig, je kunt niet met een zondenatuur in Zijn Aanwezigheid zijn.
Jezus werd mens met een eigen ziel van het vlees (Lichaam), Zijn ziel en lichaam wilde niet sterven en onze zonden op zich nemen, maar Hij koos ervoor de wil van de Vader te doen. Daarom stierf Zijn eigen menselijke Ziel volgens mij, Hij gaf Zijn bloed (de ziel van het vlees is in het bloed).
De prijs voor de zonde moest betaald worden. De mens moest terug kunnen komen in de relatie met Hem die er was voor de zondeval. Het was niet goedkoop.
1 Petrus 2:24
die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.
Een mens bracht de zonde de wereld binnen door zijn eigen wil, die zonde moest de wereld weer uit en dat kon alleen God Zelf doen door mens te worden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief