lekkere godsdiensttwisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

lekkere godsdiensttwisten

Berichtdoor gravo » 14 sep 2013 08:58

Wat me de laatste tijd weer opvalt:

Veel discussies beginnen heel serieus, maar ontaarden na enkele inhoudelijke gedachtewisselingen in steeds killer taalgebruik, bewolkte gezichten, onweersbuien en hier en daar een scheldpartij.

Een echte weersomslag, dus.

Gaat vaak over godsdienstige thema's overigens, maar dat is niet zo vreemd op een forum als Refoweb.

Toch vraag ik mij af, zou dit ook niet één van de minder charmante aantrekkingskrachten zijn van religie in het algemeen: dat je je onderdeel kunt wanen van een strijd tussen de ene en de ander groep?.

Misschien is dat wel heel lekker, zulke godsdiensttwisten, en gebeurt het daarom zo vaak dat alle etiquette, omgangsvormen en argumenten als onhandige instrumenten worden weggegooid om vervolgens verder te gaan met botte bijlen, geslepen messen en stormrammen.

Zo bezien voorziet Refoweb in de behoefte om van tijd tot tijd ook eens lekker de opluchting van een flinke religieuze scheldpartij te bevredigen.

Af en toe mee kunnen vechten in een lekkere overzichtelijke godsdiensttwist, één van de pluspunten van religie?

't Is maar een idee.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Speedy
Majoor
Majoor

Re: lekkere godsdiensttwisten

Berichtdoor Speedy » 14 sep 2013 09:09

Wel een aardig punt. Ik denk dat er ook sociologisch aspect mee speelt. Mensen die hun kritiek hebben op alles wat los en vast zit van het 'gevestigde', maar er wordt in hun omgeving niet naar hun kritiek geluisterd en sta je uiteindelijk alleen. Op fora kan je anoniem je dino-ei kwijt en kan je ook nog afzetten tegen waar je uit komt.

Voornamelijk komen de ontaardingen er in om geen respect voor de ander te hebben en sarcastisch af te schrijven wat voor een ander belangrijk is.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 sep 2013 09:17

gravo schreef:(...) Af en toe mee kunnen vechten in een lekkere overzichtelijke godsdiensttwist, één van de pluspunten van religie?

't Is maar een idee.

gravo

Ik denk dat dit ontbreekt: http://www.youtube.com/watch?v=ZOpfLEx_6tQ

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 sep 2013 10:22

Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren GESTREDEN hebben (Joh. 18:36). Te strijden is te WEDIJVEREN of worstelen voor macht over andere mensen door debat, of intrige of brute kracht: maar Zijn Koninkrijk is NIET van deze wereld, en de “afvalrace” waarin mensen met elkaar wedijveren voor de voorgestoelten in de synagogen en de macht om heerschappij te voeren over uw geloof (2 Cor. 1:24) is vreemd aan de leer en het voorbeeld van Jezus Christus.

(Bron www.1joh4:6)

En er werd ook twisting onder hen, wie van hen scheen de meeste te zijn.
25 En Jezus zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen; en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd.
26 Doch gij NIET ALZO; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste, en die voorganger is, als een die dient.
27 Want wie is meerder, die aanzit aan de tafel, of die dient? Is het niet die aanzit aan de tafel? Maar Ik ben in het midden van u, als een die DIENT.

Maar Jezus, hen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Gij weet, dat degenen, die geacht worden oversten te zijn der volken, heerschappij voeren over hen, en hun groten gebruiken macht over hen.
43 DOCH ALZO ZAL HET ONDER U NIET ZIJN; maar zo wie onder u groot zal willen worden, die zal uw dienaar zijn.
44 En zo wie van u de eerste zal willen worden, die zal aller dienstknecht zijn!
45 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.

Maar in de voetsporen van de wereld willen wij mee-regeren (SGP) en vervloeken wij andermans gebruiken (paapse mis), leggen eden af (Hoe explicieter had ''zweert in het geheel niet'' gezegd moeten worden?) en volgen braaf hem die anderen zonder proces ter dood veroordeelde.
''Wij willen onze eigen zichtbare koning''.
Maar goed, om het gewraakte woord uit de topictitel te gebruiken, Calvijn c.s. hadden zich geen groter erfgoed kunnen voorstellen.
Ik denk niet dat hij geweten heeft wat voor psychologische uitwerking zijn theologie zou hebben gehad op de menselijke geest.
Hij zal wel even selectief gepredikt hebben als tegenwoordig ng gedaan wordt in vele kerken.Hoe kan hij anders bovenstaande woorden van Jezus Christus vertalen naar zijn gedrag en heerschappij over andermans geloof?

Ben benieuwd naar het antwoord.
Laatst gewijzigd door mealybug op 14 sep 2013 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 10:30

Als je met verschillende denominaties zit en ideeen die lijnrecht tegenover elkaar staan, kun je soms beter kijken naar wat je overeenkomstig hebt, anders krijg je verdeeldheid of gewetensbezwaren. Toch vind ik die felle discussies wel handig hoor. Als ik een raar iets aanhang wat niet klopt en een ander slaat me even gezellig met het Woord of snijdt even wat weg met het tweesnijdend zwaard, daar hou ik wel van. Maar misschien moet je daar iemand voor kennen. M'n broer heeft zojuist mijn hele mooie preAdamietentheorie omvergemaaid met Bijbelteksten. Dat was echt gewoon aardig bedoeld van hem en ik ben er blij mee.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 10:38

mealybug schreef:Maar in de voetsporen van de wereld willen wij mee-regeren (SGP) en vervloeken wij andermans gebruiken (paapse mis), leggen eden af (Hoe explicieter had ''zweert in het geheel niet'' gezegd moeten worden?) en volgen braaf hem die anderen zonder proces ter dood veroordeelde.

Nou sinds ik gehoord heb dat hij die Servettus liet vermoorden, moet ik niks van dat calvinisme hebben. Ik had echt zoiets van: aan de vruchten ken je de boom, alarmbellen, dwaalleraar, niet naar luisteren. Wie gaat een preek lezen van Saulus voordat hij Paulus werd? Hij had het zelf al als vuilnis beschouwd. Maar ja, laatst een gesprek gehad met een calvinist, ik ging iets te kort door de bocht geloof ik.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 14 sep 2013 11:52

Wat hebben toch een hoop mensen antipathie tegen calvinisme, reformatorische identiteiten etc.
Is ook een deel van onze basis, misschien was het beter dat we een islamitische staat waren geweest zoals Arabië
Dan scheelt zoveel commentaar op het verleden :-({|=
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 sep 2013 12:18

Byte schreef:Wat hebben toch een hoop mensen antipathie tegen calvinisme, reformatorische identiteiten etc.
Is ook een deel van onze basis, misschien was het beter dat we een islamitische staat waren geweest zoals Arabië
Dan scheelt zoveel commentaar op het verleden :-({|=

Ben ik van Calvijn? Ben ik van een reformator?
ben ik van Mohammed?
nee, iedereen is gekocht door Christus en wordt geroepen Hem en zijn medemens te DIENEN.
en niet heersen.
Dat geef ik toch aan met bijbelse onderbouwing?
Hoe kunnen we de theologie klakkeloos gehoorzamen van een feilbaar mens, die anderen zonder proces tot de dood liet veroordelen?
Wanneer Paulus ongelovigen of spotters tegenkwam, liet hij ze toch ook niet oppakken.
Integendeel, hij vervolgde zijn weg.
Want die authoriteit komt ALLEEN GOD toe.
Nooit mogen wij heersen over andermans geloof, want geloof en liefde dwingen niet!
Christus zette het oor er weer aan van de soldaat.
Nu het christendom nog.

En wie de liefde niet heeft.....Met hetzelfde excuus wordt weggewimpeld dat die mannen nu '' eenmaal in een bepaalde tijdsstroom werden meegetrokken''.
Dat lang haar voor mannen een schande was, zoals de bijbel schrijft, werd ook 'overruled' door de mode destijds?

http://www.refdag.nl/nieuws/alexander_c ... 4_1_186743

Het zou fijn zijn als we eens wat minder ons traditionele verleden verheerlijkten en roemden, want zo glorieus was dat geenszins.
Bovendien is het de bron van veel twisten.
Alleen Christus komt alle eer toe, en niemand anders.
Want wat heeft een ander voor ons geleden?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 sep 2013 12:22

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat niet alleen tussen godsdienstige mensen voorkomt, maar ook tussen bijvoorbeeld mij ( en de mijnen) en de aanhangers van de alverzoeningsleer. Beiden komen we met de Bijbel aanzetten en het ontaardt steeds in veel vijandige en persoonlijke opmerkingen op mijn facebook. En men roept echt...ik ben van Apollos en ik van Cephas enz....

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 sep 2013 12:29

Wilsophie schreef:De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat niet alleen tussen godsdienstige mensen voorkomt, maar ook tussen bijvoorbeeld mij ( en de mijnen) en de aanhangers van de alverzoeningsleer. Beiden komen we met de Bijbel aanzetten en het ontaardt steeds in veel vijandige en persoonlijke opmerkingen op mijn facebook. En men roept echt...ik ben van Apollos en ik van Cephas enz....

Hoe destructief dat ook moge zijn, en anti-reklame voor het ware geloof, we hebben gelukkig die vrijheid nog.
Erger wordt het wanneer de staat zich er in gaat mengen, zoals 4 eeuwen terug.
Met wereldleiders (Nu weer Putin, Bush heeft al sorry gezegd voor zijn vergissing betreffende Irak, waar hij ook Zijn stem zou hebben gehoord )die zich steeds meer gaan bemoeien met het geloof en God's Naam ge-/misbruiken om hun standpunten er door te krijgen, vrees ik weinig goeds voor de toekomst.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 sep 2013 12:32

mealybug schreef:En wie de liefde niet heeft.....

:-({|=
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 sep 2013 12:35

JeeWee schreef:
:-({|=

Maar ik scheld geen anderen uit. [-X

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 sep 2013 12:39

gravo schreef:Wat me de laatste tijd weer opvalt:

Veel discussies beginnen heel serieus, maar ontaarden na enkele inhoudelijke gedachtewisselingen in steeds killer taalgebruik, bewolkte gezichten, onweersbuien en hier en daar een scheldpartij.

Een echte weersomslag, dus.

Gaat vaak over godsdienstige thema's overigens, maar dat is niet zo vreemd op een forum als Refoweb.

Toch vraag ik mij af, zou dit ook niet één van de minder charmante aantrekkingskrachten zijn van religie in het algemeen: dat je je onderdeel kunt wanen van een strijd tussen de ene en de ander groep?.

Misschien is dat wel heel lekker, zulke godsdiensttwisten, en gebeurt het daarom zo vaak dat alle etiquette, omgangsvormen en argumenten als onhandige instrumenten worden weggegooid om vervolgens verder te gaan met botte bijlen, geslepen messen en stormrammen.

Zo bezien voorziet Refoweb in de behoefte om van tijd tot tijd ook eens lekker de opluchting van een flinke religieuze scheldpartij te bevredigen.

Af en toe mee kunnen vechten in een lekkere overzichtelijke godsdiensttwist, één van de pluspunten van religie?

't Is maar een idee.

gravo

Je hebt een groep mensen die houdt van discussie, ja dat deden ze vroeger in de krant via ingezonden brieven maar sinds het internet is de drempel zo laag dat er veel meer en makkelijker mensen aan mee kunnen doen, en geloof is zo'n belangrijk deel van je identiteit, en zo divers dat het een dankbaar onderwerp voor discussie is.

Het valt mij vaak op dat de discussies die je online ziet ( wederdoop/kinderdoop, alverzoening, vrouwen in het ambt, homoseksualiteit ) die daar heel heftig verlopen in real life nooit zo heftig zijn. Ik probeer op een vrouwenvereniging wel eens een raar standpunt in te nemen ( waarom? Omdat ik blijkbaar ook erg van discussie houd ..) maar gesprekken lopen heel anders en stukken beschaafder.

Aan de andere kant, onder protestanten zijn idioot veel kerkscheuringen, nederland is er heel goed in, dus het zal ook een stukje cultuur zijn om veel, graag en heftig te discussiëren,

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 sep 2013 12:44

Ja iedereen ook ik vind dat een stuk beschaafder, maar mensen praten nu makkelijker "anoniem" dan face tot face. Ik heb iemand die mij zondags in de kerk vriendelijk benaderd en op facebook de vloer met me aandweilt en alle frustraties vaak persoonlijk daar "dumpt".

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 12:50

Wilsophie schreef:De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat niet alleen tussen godsdienstige mensen voorkomt, maar ook tussen bijvoorbeeld mij ( en de mijnen) en de aanhangers van de alverzoeningsleer. Beiden komen we met de Bijbel aanzetten en het ontaardt steeds in veel vijandige en persoonlijke opmerkingen op mijn facebook. En men roept echt...ik ben van Apollos en ik van Cephas enz....

Ja, op zich is dat meer dat ze vechten voor God en niet willen dat er dwaalleer binnenkomt. Wel een goed streven, alleen moet je wel weten waar de ander het over heeft. Als je dat direct wegzet als herisy en je er niet in verdiept, kun je niks discussieren. Ik wist niet eens dat er variatie zit in dat calvinisme. Ik kan toch ook niet alles over een kam scheren? Ik had het net ook weer, ging over ongelovigen die het evangelie nooit gehoord hebben en Romeinen 2 en Sadhu Sundhar Singh. Ze weten niet eens wat je wilt zeggen, maar zij hebben geleerd dat het onzin is, dus klaar, hop, wegmaaien de handel. Nou ja mij een worst, dan geloof je het niet. Ik zit er niet mee. Einde discussie.

Terug naar “Archief”