Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren GESTREDEN hebben (Joh. 18:36). Te strijden is te WEDIJVEREN of worstelen voor macht over andere mensen door debat, of intrige of brute kracht: maar Zijn Koninkrijk is NIET van deze wereld, en de “afvalrace” waarin mensen met elkaar wedijveren voor de voorgestoelten in de synagogen en de macht om heerschappij te voeren over uw geloof (2 Cor. 1:24) is vreemd aan de leer en het voorbeeld van Jezus Christus.
(Bron
www.1joh4:6)
En er werd ook twisting onder hen, wie van hen scheen de meeste te zijn.
25 En Jezus zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen; en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd.
26 Doch gij NIET ALZO; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste, en die voorganger is, als een die dient.
27 Want wie is meerder, die aanzit aan de tafel, of die dient? Is het niet die aanzit aan de tafel? Maar Ik ben in het midden van u, als een die DIENT.
Maar Jezus, hen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Gij weet, dat degenen, die geacht worden oversten te zijn der volken, heerschappij voeren over hen, en hun groten gebruiken macht over hen.
43 DOCH ALZO ZAL HET ONDER U NIET ZIJN; maar zo wie onder u groot zal willen worden, die zal uw dienaar zijn.
44 En zo wie van u de eerste zal willen worden, die zal aller dienstknecht zijn!
45 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Maar in de voetsporen van de wereld willen wij mee-regeren (SGP) en vervloeken wij andermans gebruiken (paapse mis), leggen eden af (Hoe explicieter had ''zweert in het geheel niet'' gezegd moeten worden?) en volgen braaf hem die anderen zonder proces ter dood veroordeelde.
''Wij willen onze eigen zichtbare koning''.
Maar goed, om het gewraakte woord uit de topictitel te gebruiken, Calvijn c.s. hadden zich geen groter erfgoed kunnen voorstellen.
Ik denk niet dat hij geweten heeft wat voor psychologische uitwerking zijn theologie zou hebben gehad op de menselijke geest.
Hij zal wel even selectief gepredikt hebben als tegenwoordig ng gedaan wordt in vele kerken.Hoe kan hij anders bovenstaande woorden van Jezus Christus vertalen naar zijn gedrag en heerschappij over andermans geloof?
Ben benieuwd naar het antwoord.