Moderator: Moderafo's
meribel schreef:Aha, dus vrijgemaakten zijn types die wat voor hun ..... wegleven.
Nou, weten we dat ook weer.
Janvanverweg schreef:wat is de wereld toch heerlijk geordend; je hebt diepdenkende verstandige mensen en je hebt oppervlakkigen.
in de gkv zijn deze twee groepen keurig gescheiden; de eersten zijn bezwaart en de laatsten besturen de kerk.
hoe gaat dat gebed ook alweer? dank u Heer dat ik niet zo ben als die arme stakkers?
Ach wat een drama, je zult 'de blijde boodschap' maar van een vrouw horen, dat maakt het beslist minder 'waar'.Boekenlezer schreef:.......Als de GKV in het verleden altijd het orthodox-gereformeerde standpunt hadden, dat de aan vrouw het ambt in de kerkelijke gemeente niet toekomt, en nu nemen ze een diametraal tegenovergesteld standpunt in.....
1a2b3c schreef:Ach wat een drama, je zult 'de blijde boodschap' maar van een vrouw horen, dat maakt het beslist minder 'waar'.![]()
![]()
![]()
Tja, jij citeert me dan weer half. Ik zei ook nog: Ik zou zeggen: pak de grondtekst er eens bij ipv op de vertalingen af te gaan.Boekenlezer schreef:Ja, dat discussieert fijn: als de ander je punt volledig bagatelliseert, en er lekker makkelijk overheen stapt alsof het niks voorstelt.
meribel schreef:@ boekenlezer.
De laatste zin was de samenvatting van je betoog.
Als die er niets mee te maken zou hebben gehad en je het zo niet bedoelde dan had je die zin, en later hetzelfde in een groter stukje, niet moeten schrijven.
Nu zijn meningen vrij. Jij hebt al vele malen vaker geschreven dat je vind dat vrijgemaakte kerkleden niet nadenken, geen diepgang hebben en vooral niet bijbels zijn.
Het is vrij om een mening te hebben. Maar ik vraag me af of je realiseert dat je telkens een hele groep wegzet in een bepaalde hoek. Chargeren heet dat.
Verder weet ik ook niet in hoeverre ik je dat soort opmerkingen kwalijk zou moeten nemen. Ik lees in al jouw posts, ook over andere onderwerpen, vaak een een grote berg ongenuanceerdheid waardoor ik weleens denk dat je gewoon wat anders bent in je denken,
Maar ja, dat is het nadeel van virtueel. Je leest elkaars gezicht niet,
Boekenlezer schreef:Advies aan synode GKV: Vrouw kan in alle ambten dienen
GKV spreken sinds 2005 over positie vrouw in kerk
GKV-rapport zet roer om in discussie over vrouw in ambt
Vrouw in het ambt is in GKV „een heel moeilijk dossier”
Ooit was ik ook van de GKV. Maar ik moet zeggen: je ziet in de GKV ontwikkelingen, waarin je de GKV van vroeger absoluut niet meer terug herkent! En daarom ben ik ook eigenlijk wel blij dat ik niet meer van de GKV ben, want van zo'n kerkverband word ik maar onrustig. Zoals nu: komen ze de knuppel in het hoenderhok gooien over de positie van de vrouw in de kerk. En zo zijn er nog wel veel meer van die dingen geweest. Nee, ik zit niet te wachten op een kerk, die blijkbaar denkt dat ik niks anders te doen heb dan mijn tijd en energie in al dat soort onderwerpen te steken. Want ik ben nu eenmaal niet zo'n onbewust kerklid, die ze alles maar voor kunnen schotelen. Dat zullen ze wellicht vervelend vinden, want dan ben je niet bij voorbaat meegaand. Maar aangezien ik nu eenmaal niet zo'n type ben die maar wat voor z'n ... wegleeft, kan ik nu eenmaal niet anders.
Marnix schreef:Ik snap je punt niet zo. Volgens mij heeft de synode aan een commissie gevraagd om hier naar te kijken en komen die nu met dit rapport. Er is nog helemaal niets besloten of zo.
Marnix schreef:Ik ben vooral benieuwd naar de onderbouwing en argumentatie, voor er verder over gesproken gaat worden.
Marnix schreef:Dingen als "ze vinden het vast jammer dat ze me niet vanalles zomaar kunnen voorschotelen" slaan natuurlijk nergens op.
Marnix schreef:...en je zegt dat je er niet op zit te wachten om je tijd en energie in dit soort onderwerpen te steken.
Marnix schreef:Wat is dan je doel in dit topic?![]()
Janvanverweg schreef:dat kerken zich kunnen vergissen in dogma's mag duidelijk zijn. wat is nu heerlijker dan het corrigeren van een tot nu toe verdraait dogma.?
Janvanverweg schreef:beste boekenlezer,
in je hele betoog ga je ervan uit dat jouw standpunt goed, redelijk en doordacht is en daarom een ander standpunt dat niet is. tjs!
Janvanverweg schreef:dat kerken zich kunnen vergissen in dogma's mag duidelijk zijn. wat is nu heerlijker dan het corrigeren van een tot nu toe verdraaid dogma.?
rotterdam schreef:Jarenlang beweren dat je de enige ware kerk ben en dan zowat alles herroepen wat je eerst bij anderen "te vuur en te zwaard" bestreden hebt.
rotterdam schreef:Kerken die hun dogma aanpassen (totaal veranderen) spreken altijd van "nieuwe invalshoeken, voortschrijdend inzicht" en nog meer van dit moois.
rotterdam schreef:Het zou deze kerken sieren om het eerlijk toe te geven en zich te verontschuldigen. "sorry, we hebben ons vergist".
Boekenlezer schreef:Maar dan geef je publiek je eigen onfeilbaarheid op, en dat is natuurlijk wel het allerlaatste wat je ooit als mens zal doen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten