Mortlach schreef:
Kijk, natuurlijk zijn er uitgangspunten. In het geval van de wetenschap is dat methodologisch naturalisme - dat is geen aanname maar een GEVOLG van de methode. Deel daarvan is inderdaad het idee van het uniformitarisme: zonder bewijzen voor het tegendeel gaan we uit dat de natuurwetten in het verleden gelijk waren aan die in het heden.
Daar blijken we heel goede resultaten mee te kunnen behalen; zaken die echt niet voor de hand liggen worden ontdekt en de werkelijkheid blijkt met elke ontdekking wonderbaarlijker dan we al dachten.
Daarbij opgemerkt dat gelovigen alleen twijfelen aan constante natuurwetten die ze religieus gezien niet uitkomen. Er zijn heel veel natuurwetten die 'best mogen' van creationisten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_(wetenschap)
Religie gaat uit van magie supernaturalisme en dat heeft ernstige gevolgen voor de methode waarmee je onderzoek doet. Als je bovennatuurlijke invloeden toelaat, hoe kun je ze dan vervolgens uitsluiten als je een experiment doet: oftewel, regent het omdat de natuurwetten regen tot gevolg hebben, of in net dat ene experiment iets bovennatuurlijks het LIET regen...
Over regen gesproken: Ik merk dat gelovigen heden ten dage niet meer geloven dat God het laat regenen en ze lijken de natuurwetten die het laat regenen te accepteren (itt vroeger) Toch zijn ze wel dankbaar dat het weer goed is, maar geven God meestal niet de schuld als een opwekkingsfestival in het water viel. Wat ik op zich ook niet erg consequent vind. Vroeger was een natuurramp nog gewoon een straf van God (alhoewel de watersnoodramp in 1953 wel allemaal gereformeerden trof) maar nu is het gewoon toevallig de natuur die toevallig mensen treft.
Een wonder zou zijn als het zou gaan regenen als er geen naturalistische oorzaken voor zouden zijn. Zoals een donderslag bij heldere hemel. Maar elk fenomeen blijkt altijd weer verklaarbaar.
Ik begrijp nooit dat gelovigen niet zien dat je met supernaturalisme het verleden tot een 'black box' maakt. Niets is immers meer te onderzoeken. "Zaken waren anders toen, en zijn nu op onverklaarbare wijze hoe ze zijn." Daar valt natuurlijk niets aan te onderzoeken - welke natuurwetten wil je immers gebruiken om dat te doen?
Oftewel, ALLES wat je meent te geloven over het verleden wordt een aanname en met supernaturalisme is letterlijk ALLES mogelijk. Dan kies ik er toch voor 2 aannames te doen - uniformitarisme en naturalisme - als ik daarna al mijn kennis kan funderen en afleiden.
En aangezien ook door gelovigen onderzoeken worden gedaan op basis van natuurwetten die dan weer niet in twijfel worden getrokken kun je zeggen dat sommige mensen enorm inconsequent zijn. Ik zeg niet dat ze dom zijn, maar wel heeel dom kunnen doen.
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... -vuur.html
Dat bedoel ik dus met het niet doordenken van eigen standpunten. Men is tegen evolutie, maar de eigen standpunten vereist een super-evolutie die vervolgens geen enkel spoor achterlaat...
Wat z'n sporen wel heeft nagelaten is de gewone darwinistische evolutie...
Ook gif is geschapen.