Deze tien geboden zouden voor dit forum een openbaring zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 06 mar 2004 17:07

1. Vrijheidsregel.
De discussianten mogen elkaar niet beletten standpunten of twijfel naar voren te brengen.

De meest bekende overtredingen hierop zijn dreigementen, een beroep doen op medelijden.
Persoonlijk aanvallen, daar zijn verschillende varieteiten van: Op de man spelen, doen alsof iemand dom of slecht is. Verdacht makingen als suggereren dat iemand persoonlijke belangen heeft een standpunt te motiveren. Ondermijnen van geloofwaardigheid door bijvoorbeeld te wijzen op een inconsistentie tussen wat iemand nu zegt (in de discussie) en zijn verleden (los van de discussie).

2. Verdedegingsplichtregel.
Een discussiant die een standpunt naar voren brengt, is verplicht dit desgevraagd te verdedigen.

Veel gemaakte drogredenen:
Bewijs jij dan maar dat het niet zo is, is een voorbeeld van het verschuiven van de bewijslast. Hierover zijn redelijke uitzonderingen denkbaar. Ontduiken van de bewijslast kan ook door een standpunt voor te stellen als iets vanzelfsprekends: Met een beetje hart kun je toch niet beweren dat; neem maar van mij aan...

3. De standpuntsregel.
Een aanval op een standpunt moet betrekking hebben op het standpunt dat ook werkelijk door de andere partij naar voren is gebracht.

Drogredenen:
Standpunt van de tegenpartij vertekenen of een fictief standpunt in de schoenen schuiven, iemand een standpunt in de mond leggen/ toeschuiven dat makkelijker aangevallen kan worden. Standpunten uit de context halen, versimplificeren of overdrijven.

4. De relevantie regel.
Een standpunt mag alleen worden verdedigd door argumentatie naar voren te brengen die op dit standpunt betrekking heeft.

drogredenen:
Het inspelen op de emoties en gevoelens van het publiek, inspelen op vooroordelen en sentimenten. Ook schermen met eigen kwaliteiten is ongewenst, deskundigheid , geloofwaardigheid en/of integriteit vergroten. Een uitzondering is iemand die wel deskundig is en die genoodzaakt is zich op basis van deskundigeid te profileren.
Ligt er bijvoorbeeld een man op straat omdat deze zojuist is aangereden, roept iemand uit het publiek: "Laat me er langs, ik ben arts."

5. De verzwegen-argumentregel
Iemand mag de tegenpartij niet ten onrechte verzwegen argumenten toeschrijven of zich aan de verantwoordelijkheid voor een van zijn eigen verzwegen argumenten onttrekken.

drogredenen:
Het opblazen van wat er verzwegen is, het loochenen van een verzwegen argument.

6.De uitgangspuntregel.
Iemand mag niet ten onrechte iets als gemeenschappelijk uitgangsapunt presenteren of ten onrechte ontkennen dat iets een gemeenschappelijke uitgangspunt is.

drogredenen:
Met wie heb je vandaag allemaal ruzie gemaakt? Vooronderstellingen.
-Heb je vandaag met iemand ruzie gemaakt?
-Met wie heb je ruzie gemaakt?
vicieuze cirkelredenering: Discriminatie is strafbaar, want het is tegen de wet.
7. De argumentatieschemaregel
Een standpunt mag niet als afdoende verdedigd worden beschouwd als de verdediging niet plaatsvindt door middel van een geschikt argumentatieschema dat correct is toegepast.

drogredenen:
autoriteitsargumentatie, populistische argumentatie; beroep op massa. Het is niet waar, want het mag niet waar zijn. Of: Het is waar, want het moet waar zijn. Ofwel feiten en normen door elkaar halen. toepassen van verkeerde analogien (bv. vergelijkingen die niet opgaan), overdreven doorredenen, dingen ten onrechte met elkaar in verband brengen (sinds zij van onze school is afgestuurd, is het ineens veel rustiger. Beide feiten kunnen kloppen, maar het verband is niet noodzakelijk waar). Overhaaste generalistie.

8. De geldigheidsregel.
De redeneringen die in de argumentatie tot uitdrukking worden gebracht, moeten geldig zijn of door explicitering van een of meer verzwegen argumenten geldig gemaakt kunnen worden.

drogredenen:
-Als je bedorven vis eet dan word je misselijk
- Annie is misselijk
- Dus: Annie heeft bedorven vis gegeten.

Als je bedorven vis eet word je misselijk.

- Annie heeft GEEN bedorven vis gegeten.
- Dus: Annie is NIET misselijk.

Het ten onrechte toekennen van een eigenschap van een geheel aan de samenstellende delen, of omgekeerd. De roomskatholieke kerk is een kerk van arme mensen dus de kerk is arm.

9. De afsluitingsregel.
Een mislukte verdediging van een standpunt moet ertoe leiden dat de protagonist zijn standpunten intrekt en een afdoende verdediging van een standpunt dat de antagonist zijn twijfel aan het standpunt intrekt.

drogredenen:
Als partijen het ergens over eens worden behoren ze ook allbei de consequenties daaruit te trekken. Te sterke consquenties/ onterechte consequenties moeten worden vermeden. Een geslaagde redevoering betekent nog niet dat er sprake is van gelijk en andersom.

10. De taalgebruiksregel.
De discussianten mogen geen formuleringen gebruiken die onvoldoende duidelijk of verwarrend dubbelzinnig zijn en moeten de formuleringen van de tegenpartij zo correct mogelijk interpreteren.

drogredenen:
onduidelijkheid, ambiguiteit. Persoonlijke aanvallen. Voorkom een onlogische volgorde en opbouw. Onduidelijkheid als gevolg van: explicietheid, onbepaaldheid, onbekendheid en als gevolg van vaagheid.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 mar 2004 17:12

Inderdaad!

En ik heb de eerste drogreden al ontdekt:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 06 mar 2004 17:14

Goed gezien, gefeliciteerd

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 mar 2004 17:16

Harold schreef:Goed gezien, gefeliciteerd

Ik heb ook een lesblok debatteren gehad :mrgreen:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 mar 2004 16:27

Harold,

ze zijn helder.

Toch wil ik nog een toevoeging geven, niet als elfde regel, maar meer als een regel van een andere soort.

-> Discussie is alleen mogelijk als je op hetzelfde fundament bouwt.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 mar 2004 16:44

TheKeimpe schreef:-> Discussie is alleen mogelijk als je op hetzelfde fundament bouwt.

Of niet. Ik heb op m'n eigen site ook een forum, maar daar wordt helemaal niet gediscussierd omdat de members allemaal uit dezelfde kerk komen. Vaak blijft het bij een paar reacties en dan is het over.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 mar 2004 16:48

Gandalf schreef:
TheKeimpe schreef:-> Discussie is alleen mogelijk als je op hetzelfde fundament bouwt.

Of niet. Ik heb op m'n eigen site ook een forum, maar daar wordt helemaal niet gediscussierd omdat de members allemaal uit dezelfde kerk komen. Vaak blijft het bij een paar reacties en dan is het over.

Tsja,
als je fundament niet gelijk is, zul je nooit iemand echt overtuigen. (Of hij moet verhuizen van fundament)
Als je fundament wel gelijk is, dan zou je een moeten zijn???...

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 mar 2004 17:14

TheKeimpe schreef:als je fundament niet gelijk is, zul je nooit iemand echt overtuigen. (Of hij moet verhuizen van fundament)

Wij hoeven ook niemand te overtuigen, wij moeten getuigen!

TheKeimpe schreef:Als je fundament wel gelijk is, dan zou je een moeten zijn???...

Als iedereen één is door hetzelfde fundament hoeft er ook niet meer gediscussierd worden. Toch gebeurd het. Niet iedereen heeft hetzelfde fundament?
Laatst gewijzigd door Hydro op 08 mar 2004 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 mar 2004 17:58

Gandalf schreef:[quote="TheKeimpe]als je fundament niet gelijk is, zul je nooit iemand echt overtuigen. (Of hij moet verhuizen van fundament)

Wij hoeven ook niemand te overtuigen, wij moeten getuigen!

[quote="TheKeimpe]Als je fundament wel gelijk is, dan zou je een moeten zijn???...[/quote]

Als iedereen één is door hetzelfde fundament hoeft er ook niet meer gediscussierd worden. Toch gebeurd het. Niet iedereen heeft hetzelfde fundament?[/quote]

ik heb niet voor niets een drietal vraagtekens en puntjes neergezet.
Om de zaak te concretiseren voor dit forum: Ja, iedereen die zichzelf op het Fundament Jezus Christus stelt moet een zijn. Helaas...

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

vrijheid in respect

Berichtdoor martinm81 » 10 mar 2004 21:23

discuseren kan op verschillende fronten. op vershillende manier. als discussant, moet je respect hebben voor een ander mening, maar kan je die droogleggen op een goede manier, moet dat kunnen. met zo blok qua regeltjes enzo, zou ik al ziek van worden. moet eerst kijken of het wel kan volgends de regels. ben je langer hiermee mee bezig, dan met die discussie.

Jammer,

martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 21:30

Je moet je er dan ook automatisch aan houden, en dan iedereen. Dan zal het een stuk soepeler en efficienter verlopen dan nu vaak het geval is...

Harold
Mineur
Mineur

Re: vrijheid in respect

Berichtdoor Harold » 10 mar 2004 23:09

martinm81 schreef:discuseren kan op verschillende fronten. op vershillende manier. als discussant, moet je respect hebben voor een ander mening, maar kan je die droogleggen op een goede manier, moet dat kunnen. met zo blok qua regeltjes enzo, zou ik al ziek van worden. moet eerst kijken of het wel kan volgends de regels. ben je langer hiermee mee bezig, dan met die discussie.

Jammer,

martin
In het leger discusseer je niet en aan het front moet je vechten. Als discussant hoor je geen respect te hebben voor een andere mening, waarom? omdat ik dat denk en je hoort respect te hebben voor mijn mening, je zegt immers zelf dat je respect moet hebben voor andermans mening. Ik hoef dat niet, omdat ik denk dat ik altijd gelijk heb.

Hier zou ik zieker van worden.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 10 mar 2004 23:19

Ik heb er gewoon een hekel aan dat mensen mensen met zogenaamde feiten aankomen die op veronderstellingen zijn gebaseerd. Als je iets wil aantonen zorg dan dat dit op onderbouwde en steekhoudende argumenten is gefundeert, zo niet dan krijg je hopeloze discussies.

Zelf heb ik ook een hekel aan regeltjes, vooral aan regels die geen nut hebben.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 08:48

zorg eerst maar dat je een vlinder wordt Harold, nu ben je nog maar een ei :mrgreen: nee glapje, goeie regels hoor, alleen denk ik dat veel mensen zich er weinig aan zullen storen, omdat ze reageren vanuit een bepaald bekrompen denkbeeld.(soms doe ik t zelf ook hor :oops: ) dus ik ben vast een van die mensen waar jij ziek van wordt... :D
Engaged @ 07-01-2005

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 08:56

Geloven is niet iets om over te discusieren vindt ik, dus ook geen tien geboden. Naar elkaar luisteren en uit laten praten, op tijd vreduidleijking vragen vindt ikwel voldoende.

Terug naar “Archief”