Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2013 15:39

Cicero schreef:Verder: wat bedoelen ze met 'religieus'?

Inderdaad, goede vraag. Dat is natuurlijk een enorm breed begrip. Ik herinner me, dat toen ik in 1999 in India was geweest, ik juist een zekere afkeer ging voelen van dit begrip, door het zien van de choas aan religieuze overtuigingen in deze wereld.

Cicero schreef:Of geen zin hebben in een gesloten systeem dat met alle mogelijke drogredenen overeind moet worden gehouden (zie: de gereformeerde gezindte).

De gereformeerde gezindte kent ook een bepaalde breedte, waarin niet alles hetzelfde is. En ja, ik herken inderdaad in bepaalde delen processen van krampachtig een bepaald denken overeind willen houden. Heeft de gereformeerde leer dat nodig? Dat lijkt mij niet.

Cicero schreef:Of geen zin hebben in religie waarvan je wetenschap moet verwerpen, zoals creationisme.

Ik begrijp dat de spanning tussen christelijke geloofsleer en wat de wetenschap beweert (voor zover je over 'de' wetenschap kan spreken), moeiten geeft. Maar in een toegeven aan de evolutionistische wetenschap ten koste van de geloofsleer zie ik geen heil. De wetenschap mag wat mij betreft ook best kritisch benaderd worden. De filosofie achter veel wetenschap is natuurlijk ook bepaald niet waardenvrij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 aug 2013 22:46

''Egypte's coup, het is allemaal Israels schuld.''

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... t_1_762700

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2013 12:35

Erdogan spoort totaal niet.... die is het spoor helemaal bijster.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 aug 2013 12:38

500 doden door gifgas in Damascus!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 aug 2013 13:13

mealybug schreef:''Egypte's coup, het is allemaal Israels schuld.''

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... t_1_762700
De Israelische minister van buitenlandse zaken Liebermann: "Erdogan is opvolger van Goebbels". Bron. Wat een retoriek weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 aug 2013 14:10

TP:
Als ik zie hoe sommige kerken zich in allerlei bochten wringen om de mensen maar niet zelf te laten nadenken kan ik me voorstellen dat mensen met een hoog IQ daar niet graag komen.

Voor die mensen zijn er toch ook 'intelligente' kerken in Nederland. Misschien niet op het platte land. In de (middel)grote steden zijn ze zeker wel te vinden.
Kerken die belangwekkende ontwikkelingen op het gebied van godsdienst en samenleving willen uitdiepen, aanzetten tot een creatief antwoord op de secularisatie en tot nieuwe bezieling van de kerk. In gesprek willen gaan met onze (post)moderne tijd, met bijzondere aandacht voor literatuur, muziek en beeldende kunst en een eigentijds predikantschap voorstaan. De Bijbel niet historisch en letterlijk lezen en de dogma's laten voor wat ze zijn.
Helaas liggen veel christenen graag in de hangmat van zogenaamde zekerheden en platgetreden paden.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 aug 2013 18:33

Ja, laten we een historisch boek niet historisch lezen, dan komen de slimme mensen vast naar onze kerk! :roll:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2013 10:56

De mens gaat verloren omdat hij het niet WIL begrijpen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 11:14

hubert schreef:De mens gaat verloren omdat hij het niet WIL begrijpen!

hysterisch-smile
Ik heb er geen woorden :lol:

:wink:
Laatst gewijzigd door schaapje op 23 aug 2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2013 11:18

Met één O zeker! :lol:
Oh... het was een typefout! Valt toch nog mee!
Laatst gewijzigd door hubert op 23 aug 2013 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 23 aug 2013 11:26

http://nos.nl/artikel/543277-wederopsta ... rtsen.html
Er is een dode opgestaan! yes, hehe, eindelijk in de krant
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 aug 2013 22:47

'Geen opwarming van de aarde sinds 1982'

Blik op nieuws, zondag, augustus 25, 2013 - 21:39

Delft - Delftse onderzoekers hebben met Meteosat de verandering in de temperatuur van het aardoppervlak gemeten gedurende de periode 1982-2006. De resultaten van deze studie zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift "Energy & Environment". De verrassende conclusie is dat de temperatuur van het aardoppervlak niet is gestegen, maar gedaald!

De studie is uitgevoerd door medewerkers van het Delftse remote sensing bedrijf EARS Earth Environment Monitoring. Dit bedrijf is al dertig jaar actief in de verwerking van Meteosat beelden tot temperatuur, straling, verdamping en neerslag. Deze data worden gebruikt voor droogte-monitoring, gewasopbrengstvoorspelling, rivierafvoervoorspelling, en voor droogte- en excessieve neerslagverzekeringen.

Temperatuur gedaald

EARS beschikt over 32 jaar aan uurlijkse Meteosat zichtbaar licht en thermisch infrarood opnamen. Met thermisch infrarood opnamen kan de temperatuur van het aardoppervlak worden gemeten. Uit de uurlijkse opnamen zijn gemiddelde dagtemperaturen berekend. De invloed van wolken werd uitgefilterd. Vervolgens is onderzocht hoe deze oppervlakte temperatuur zich in de periode van 1982 tot 2006 heeft ontwikkeld. Het verrassende resultaat van dit onderzoek is, dat over vrijwel het gehele halfrond de temperatuur met 0 tot 2 graden Celsius is gedaald. Deze daling is het sterktste in de gematigde zone en wordt toegeschreven aan toegenomen bewolking. Daardoor wordt meer zonlicht gereflecteerd en ontstaat meer regen en verdamping. Deze effecten werken alle temperatuurverlagend.

Halfrond koelt af

Toch werden ook locaties gevonden waar de temperatuur is gestegen. Het meest saillante voorbeeld is een temperatuurstijging van ca. 5 graden bij de samenvloeiing van Euphraat en Tigris. Deze is het gevolg van de drooglegging van moerassen in dit gebied onder het regime van Saddam Hussein, met het doel de opstandige shiitische bevolking te verdrijven. De auteurs tonen aan, dat de waargenomen temperatuurstijging vrijwel overeenkomt met de theoretische berekende, hetgeen wordt beschouwd als een extra onderbouwing van de, over vrijwel het gehele halfrond gemeten afkoeling.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 aug 2013 23:54

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2013 00:13

mealybug schreef:van FB wordt je ongelukkig :-)
http://www.welingelichtekringen.nl/medi ... wordt.html

Ben ik blij dat ik daar niet op zit. ::))

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2013 07:32

Het onderzoek is alleen onder jongeren en maar onder 82 personen gehouden. Dus ik zou er niet al te veel waarde aan hechten.

Terug naar “Archief”