Cicero schreef:Verder: wat bedoelen ze met 'religieus'?
Inderdaad, goede vraag. Dat is natuurlijk een enorm breed begrip. Ik herinner me, dat toen ik in 1999 in India was geweest, ik juist een zekere afkeer ging voelen van dit begrip, door het zien van de choas aan religieuze overtuigingen in deze wereld.
Cicero schreef:Of geen zin hebben in een gesloten systeem dat met alle mogelijke drogredenen overeind moet worden gehouden (zie: de gereformeerde gezindte).
De gereformeerde gezindte kent ook een bepaalde breedte, waarin niet alles hetzelfde is. En ja, ik herken inderdaad in bepaalde delen processen van krampachtig een bepaald denken overeind willen houden. Heeft de gereformeerde leer dat nodig? Dat lijkt mij niet.
Cicero schreef:Of geen zin hebben in religie waarvan je wetenschap moet verwerpen, zoals creationisme.
Ik begrijp dat de spanning tussen christelijke geloofsleer en wat de wetenschap beweert (voor zover je over 'de' wetenschap kan spreken), moeiten geeft. Maar in een toegeven aan de evolutionistische wetenschap ten koste van de geloofsleer zie ik geen heil. De wetenschap mag wat mij betreft ook best kritisch benaderd worden. De filosofie achter veel wetenschap is natuurlijk ook bepaald niet waardenvrij.