schelpje3 schreef:Volgens mij moet iedereen die hier post de 3 FvE onderschrijven toch?
Hoe kan het dan dat ik andere dingen lees?
Welke dingen bedoel je?
Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Volgens mij moet iedereen die hier post de 3 FvE onderschrijven toch?
Hoe kan het dan dat ik andere dingen lees?
learsi schreef:
Probeer eens uit te leggen wat jij onder het "trekken" van de Vader verstaat?
En welke tekst leert dat de Vader allen trekt?
En als de Vader allen trekt, waarom komen dan niet allen?
b.v.d.
h.g Learsi
learsi schreef:Dit Woord heeft het over een nieuwe geboorte(vergelijk Joh 1:12/13 en Joh:3:3).
learsi schreef:Joh:1 leert dat het geloof uit God geboren is.
learsi schreef:Joh:1 leert ook dat er een geloof geboren kan worden uit den bloede, uit de wil des vlezes en uit de wil des mans.
learsi schreef:Geloof kan dus van Boven of van Beneden geboren worden.
learsi schreef:Joh.3:3 leert in zijn context, dat het geloof dat van Beneden geboren is een blind geloof is.
learsi schreef:Uit het natuurlijke leven (zelfs de leraar Israels verwacht de nieuwe geboorte van Beneden!) onstaat dus geen geestelijk leven.
h.g.mealybug schreef:Hallo Learsi
In Joh 1:13 is de betekenis volgens mij anders dan jij zegt.
Als je verder kijkt naar vers 16 lees je namelijk dat wij allen (!) genade op genade ontvangen hebben.
Voltooid verleden tijd.
Dan blijven er 2 opties over:
Aannemen of niet aannemen.
In vers 14 doelt de schrijver met "wij" op hen die "in Zijn Naam geloven".
Het "wij" uit vers 16 doelt ook op hen die "in Zijn Naam geloven".
schaapje schreef:Helemaal mee eens Jan.
Maar het is niet alleen het horen waardoor de mens tot geloof komt.
Ik bedoel het kan ook door het lezen van het Woord, en is het niet zo dat de Heilige Geest werkt in het hart?
Ik zelf kan niet anders zeggen dat dat zo is, zoiets van..... een mens wil niet, alles wat God van ons vraagt willen wij van nature niet, maar als de Geest werkt in je hart, en je overvallen wordt door Zijn Liefde die spreekt uit het Woord, dan wordt je wil toch als het ware bewerkt tot die overgave van bekering.
schaapje schreef:Helemaal mee eens Jan.
Maar het is niet alleen het horen waardoor de mens tot geloof komt.
Ik bedoel het kan ook door het lezen van het Woord, en is het niet zo dat de Heilige Geest werkt in het hart?
Ik zelf kan niet anders zeggen dat dat zo is, zoiets van..... een mens wil niet, alles wat God van ons vraagt willen wij van nature niet, maar als de Geest werkt in je hart, en je overvallen wordt door Zijn Liefde die spreekt uit het Woord, dan wordt je wil toch als het ware bewerkt tot die overgave van bekering.
Byte schreef:Het kwam niet bij mezelf vandaan en daar wil ik graag voor waken.
Let wel verantwoordelijkheid ligt terdege ook bij de mens. Dat snap ik , discussie met vrienden genoeg waar ik wijs op Johannes 3:16.
janpep schreef:Natuurlijk is het ook zo dat God actief is in het leven van mensen en op allerhande manieren werkt. Hij wil immers dat allen behouden worden!
Maar ik meen ook dat Hij GEEN robots wil, die alleen geloven, omdat Hij het erin stopte als ware het een Duracel batterij. Zij die geen batterij krijgen bewegen niet en worden weggegooid omdat zij niet bewegen.
Ik zeg dus bepaald niet dat God niets doet. Wel dat Hij het geloof niet schenkt. Dat is nu juist als het er op aankom het enige dat van de mens wordt gevraagd. Het is tamelijk erg mensen juist daar vanaf te houden door te stellen dat zij er op moeten wachten.
learsi schreef:In vers 14 doelt de schrijver met "wij" op hen die "in Zijn Naam geloven".
Het "wij" uit vers 16 doelt ook op hen die "in Zijn Naam geloven"
h.g.
Learsi
janpep schreef:Zij die geen batterij krijgen bewegen niet en worden weggegooid omdat zij niet bewegen.
schaapje schreef:![]()
janpep schreef: Als ik het goed heb begrepen, dan heeft de kerk met dit beeld velen bij de Here God vandaan gehouden. Mensen die reageerden: ‘Als God zó is, dan hoef ik Hem niet.’ En het is nog te begrijpen ook.
janpep schreef:Zij die geen batterij krijgen bewegen niet en worden weggegooid omdat zij niet bewegen.
Dit vind ik een ernstige misvorming van wat de Dordtse Leerregels hier zeggen, of althans, die misvorming wordt geinsinueerd. De DL zeggen niet dat God de mens iets onthoudt en vervolgens op basis daarvan de mens veroordeelt. De DL zeggen dat de mens al sinds het paradijs God niet gelooft (door eigen schuld dus!) en dat de mens op grond daarvan veroordeeld wordt. Vervolgens is het aan God om in de mens het geloof alsnog te werken, uit genade, door de verkondiging van het Woord en door de werking van de Heilige Geest. Dat zeggen de DL en niet wat je er nu van maakt.janpep schreef:Om dit wat duidelijker naar voren te brengen heb ik de kernwoorden van de zin vetgedrukt weergegeven. Zie wat er staat!
‘God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten2 en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen.’
Met andere woorden: ‘God veroordeelt vanwege ongeloof diegenen die Hij het geloof onthouden heeft.’
Ik ben er vrij zeker van dat je het niet goed hebt begrepen. Helaas zijn er velen in de kerk voor wie dat ook geldt. Maar het is wel een straw man.janpep schreef:Als ik het goed heb begrepen, dan heeft de kerk met dit beeld velen bij de Here God vandaan gehouden.
Elbert schreef:Dit vind ik een ernstige misvorming van wat de Dordtse Leerregels hier zeggen, of althans, die misvorming wordt geinsinueerd. De DL zeggen niet dat God de mens iets onthoudt en vervolgens op basis daarvan de mens veroordeelt. De DL zeggen dat de mens al sinds het paradijs God niet gelooft (door eigen schuld dus!) en dat de mens op grond daarvan veroordeeld wordt. Vervolgens is het aan God om in de mens het geloof alsnog te werken, uit genade, door de verkondiging van het Woord en door de werking van de Heilige Geest. Dat zeggen de DL en niet wat je er nu van maakt.
Om bij je voorbeeld van de batterij te blijven: God verwerpt diegenen die geen batterij hebben, maar God had de mens dan ook een batterij gegeven. Maar de mens heeft die batterij in het paradijs weggeworpen en zit dus zonder licht. Vervolgens schenkt God aan sommigen alsnog een batterij en anderen niet. Daar is Hij vrij in; Hij is de mens niets verplicht.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten