Race406 schreef:.... God ZAL het doen, Hij belooft het Zelf! God laat een zoeker niet staan.... Wie zoekt, die ZAL vinden....
Ik ben het met je reactie eens hoor, maar zelfs uit zulke beloften kunnen (sommige) mensen, die met een dergelijke kerkleer zijn opgevoed, geen troost putten.
Er wordt duidelijk bij gepreekt dat er niemand is die God zoekt Rom.3:11. Een mens van nature zoekt ten diepste God niet, maar zijn/haar eigen behoud.
Wanneer je echt God zoekt is het je om Hem te doen, dus zijn die beloften niet van toepassing. (aldus de kerkleer)
Ik geloof dat het waar is wat Janpep zegt over geestelijke manipulatie: Het werkt als een fuik. Je kan er wel in, maar niet meer uit. Je beoordeeld een gegeven niet meer op grond van wat normaal is. De norm wordt dat wat je al eerder had geaccepteerd. Meer en meer ga je dat voor waar aannemen. Je beoordelingsvermogen is echter geblokkeerd.
Maar gelukkig zijn bij God alle dingen mogelijk. Als mensen het zich eerst maar eens bewust zouden zijn.
schelpje3 schreef:@1a2b3c: Dit ligt heel teer!
Ik begrijp dat je dit als schrijnend voorbeeld hier vermeldt?
Maar deze zaken liggen zo persoonlijk en vind ik eigenlijk niet forumproof. Want wij kennen jouw vader en zijn innerlijk geloofsleven niet.
En een dergelijke uitspraak kan nare opmerkingen uitlokken, nl. dat de leer in bepaalde kerken veel te "eng" is.
Wij weten niet wat precies jouw vader deze woorden deed zeggen, misschien was het satan wel die hem aanviel, in vertwijfeling bracht.
In diezelfde kerken zingen we nl. ook: Hij kan EN wil en ZAL in nood, zelfs bij het naadren van de dood(!) VOLKOMEN uitkomst geven.
Wat zeggen wij als wij de poorten van de dood genaderd zijn?
Het kan mij persoonlijk ook bij tijden erg aangrijpen!
Het is een voorbeeld van de uitwerking van een bepaalde kerkleer die idd te "eng" is.
En mijn vader is de enige niet op wie het zo'n uitwerking heeft, anders had ik het niet genoemd. Ik ken er vele, in en buiten m'n famliekring.
Mensen zingen en beamen wel dat Hij kan en wil en ZAL, maar waarom die angst als ze werkelijk geloven dat het een feit is dat Hij "
zal"?
In de kerkleer wordt je op jezelf terug geworpen. Ellendekennis, berouw, je motieven e.d. En uiteindelijk 'moet' God het doen.
Bij de zond-offers onderzochten de priesters de mensen niet, of ze wel spijt van hun zonde hadden enzo. Nee, het dier dat geofferd moest worden werd onderzocht, dat moest zonder enig gebrek zijn.
En de mensen gingen zelf met hun offer naar de priesters toe, de priesters kwamen hen niet halen.
(jij vindt toch dat ik te weinig het O.T. aanhaal, bij deze dan

)
Jezus is het volmaakte offer, en alles wat wij hebben of missen doet er helemaal niet toe. God kijkt alleen maar naar Het Offer!
Als daar de nadruk eens op gelegd zou worden, wie weet wat er dan zou gebeuren ....