Byte schreef:Leuk daar ga ik ook altijd heen prachtig kippenvel momentjes als we met ze allen zingen.
Maar psalm project vind ik ooj prima!
Mooi!
Hiermee is dan maar meteen duidelijk dat ik mij niet wil afzetten tegen de gehele behoudende kerkelijke kring. Gods kinderen zitten overal!
Ik moet bekennen dat het zingen op hele noten niet mijn eigen eerste keus is. Wanneer iemand denkt: Hoe langzamer hoe eerbiediger, dan neem ik daar afstand van. Ik heb zelfs geaarzeld of ik er wel naar toe zou gaan en ik dacht: "ik geef het een kans". Echter met zo'n massale samenzang, de krachtige doorleefde teksten, de robuuste ondersteuning met die zware 32 voets jongens eronder, kan ik toch (de meeste liederen) van harte meezingen en voel je daarin eenheid met de reformatorische broeders. Ook het najaar staat dus al vaste prik in de agenda en ik neem zelfs een vrije dag daarvoor.
Om weer on topic te komen..... Soms komen ook elementen van beleving en leer naar voren, waarbij ik wel meer afvraag. "Hoe zit dat dan?" Wanneer gezongen wordt: "Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het naad'ren van de dood, volkomen uitkomst geven." Zijn er mensen die dat
wel uit volle borst meezingen en toch
niet (zeker) weten of het ook voor henzelf is? Dan wil ik dat wel roepen! Dan begrijp ik niet hoe de dominee dat (soms zo lijzig) aan elkaar kan praten. Eerder wordt er dan weer op gewezen hoe nietig wij zijn en niets uit onszelf kunnen en ....... grrrrr. Het is niet onwaar, maar je moet daarin niet blijven hangen. Ik mis de komma en vervolg van de zin in de richting van Romeinen 8? "Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad."
Een andere: Alle roem is uitgesloten..... "Ja, eer ik nog was geboren eer Gods hand die alles schiep, iets uit niets tot aanzijn riep, heeft zijn liefde mij verkoren". Dat zingen ook mensen die niet weten uitverkoren te zijn?
Daar is feitelijk de verkiezingsleer op noten gezet. Ik kan er voor mij zelf geen andere betekenis meer aan geven. Het is dan met spijt dat ik vaststel dat ik dat niet meer mee kan zingen. Die regel zit mij in de weg.
De laatste keer werd de geloofsbelijdenis gezongen. Dat duid ik dan nog als een "vertaal~ of begripsvergissinkje" als gezongen wordt "nedergedaald ter helle". De Here Jezus was in het dodenrijk. In dat deel dat "het paradijs" genoemd wordt. (Vergelijk Lazarus bij Abraham). Niet in de hel. De Here Jezus beloofde de ene misdadiger aan het kruis ook nog diezelfde dag met Hem in het paradijs te zullen zijn! De hel is nu nog leeg. Het is niet allemaal "één pot nat/ of vuur". Pas als Openbaring in vervulling gaat, krijgt dat zijn beslag. Dat is wat genoemd wordt "de tweede dood". Maar goed, dat is weer een onderwerp apart.