Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 22:31

Nou het was niet echt een vraag, meer iets wat ik mezelf afvraag.
Jij noemt het voorbeeld van psalmen en orgelmuziek, ik weet van mensen die dat zo prachtig vinden en er erg van genieten. Ik zelf kan orgelmuziek bijna niet verdragen (weet niet waarom)
Het is duidelijk iets van smaak en wat men gewent is, wel is het jammer dat alle andere liederen en muziek wel eens door de traditionele uit den boze wordt gevonden.
En ook is het zo dat niet alle soorten muziek zo maar kan in een eredienst voor God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 18 aug 2013 22:49

schaapje schreef:Nou het was niet echt een vraag, meer iets wat ik mezelf afvraag.
Jij noemt het voorbeeld van psalmen en orgelmuziek, ik weet van mensen die dat zo prachtig vinden en er erg van genieten. Ik zelf kan orgelmuziek bijna niet verdragen (weet niet waarom)
Het is duidelijk iets van smaak en wat men gewent is, wel is het jammer dat alle andere liederen en muziek wel eens door de traditionele uit den boze wordt gevonden.
En ook is het zo dat niet alle soorten muziek zo maar kan in een eredienst voor God.

Ik kan er ook van genieten zo nu en dan geen enkel probleem.
Maar de hele dag orgelmuziek tja dan word ik denk ik ook een beetje kribbig :mrgreen:
Het orgel was waarschijnlijk in 1500 state of the art en "zeer modern" misschien, dus de mensen waren zeer vooruitstrevend bezig :)

Dan is het jammer als je vanwege je traditie niet van andere muziek zou kunnen genieten.
Maar goed, ik weet vanuit mijn "hoekje" dat het eenvoudiger is om naar "Sky Radio of 538 " te luisteren dan naar een nummer van Casting Crowns
Want een leuk christelijk nummer is niet traditioneel.
Zelf in het begin ook moeite mee gehad.

Vervolgens is het volledig terecht dat niet alle muziek zo maar kan.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 22:56

Byte schreef:Zou wel leuk zijn als men echt wettisch zou worden :D

Ja, dan gaan we in reidans door de kerk. =D>
Ik beroep mij dan maar op het feit dat God alles heeft geschapen naar zijn aard en zal dan niet meedoen.
Maar nu je het zegt.... Dit selectief toepassen is natuurlijk ook wel een kwalijke zaak, die veelvuldig wordt misbruikt. Laten we wel zijn... Wie schreef psalm 150? Hoe is het gekomen dat men zingt: "Laat zich 't orgel boven al?" Toch pas na uitvinding van het orgel, schat ik zo in.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 22:58

Byte schreef:
Dan is het jammer als je vanwege je traditie niet van andere muziek zou kunnen genieten.
Maar goed, ik weet vanuit mijn "hoekje" dat het eenvoudiger is om naar "Sky Radio of 538 " te luisteren dan naar een nummer van Casting Crowns
Want een leuk christelijk nummer is niet traditioneel.

Jammer is dat hoor!

Zelf in het begin ook moeite mee gehad.

Echt waar? Nou gelukkig is dat over, ik vind dat nummer van jouw link heel aangenaam. :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 23:01

Oh Oh, omdat er een reidans gedaan werd door David, vinden in verschillende gemeenten, de vrouwen het nodig om dansen te doen, komt allemaal uit het grote land Amerika..... :wink:

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 23:13

schaapje schreef:Oh Oh, omdat er een reidans gedaan werd door David, vinden in verschillende gemeenten, de vrouwen het nodig om dansen te doen, komt allemaal uit het grote land Amerika..... :wink:

Ik hoop dat het me bespaard blijft, maar ik ben zelfs nog terughoudend om het fout te noemen. Wel is er toch een ernstig gevaar om door te schieten. Ik ben een aantal jaren geleden in contact gekomen met een dame van 85 jaar. Zij was lid van een Pinkstergemeente, maar ging 's zondags niet meer naar de diensten. Ze voelde zich vervreemd. "Op het podium staan 15 jarige jongens te rappen voor de Heer. Er wordt nooit meer eens een lied van Joh. de Heer gezongen", zei ze een beetje droevig. Toen ze het ter sprake bracht werd haar te verstaan gegeven dat men zich op de jeugd moest richten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 23:15

janpep schreef:Ik hoop dat het me bespaard blijft, maar ik ben zelfs nog terughoudend om het fout te noemen. Wel is er toch een ernstig gevaar om door te schieten. Ik ben een aantal jaren geleden in contact gekomen met een dame van 85 jaar. Zij was lid van een Pinkstergemeente, maar ging 's zondags niet meer naar de diensten. Ze voelde zich vervreemd. "Op het podium staan 15 jarige jongens te rappen voor de Heer. Er wordt nooit meer eens een lied van Joh. de Heer gezongen", zei ze een beetje droevig. Toen ze het ter sprake bracht werd haar te verstaan gegeven dat men zich op de jeugd moest richten.

Wat erg zeg! Maar ik heb genoeg op internet gevonden over dat dansen dat ik het wel fout durf te noemen.

Deze link zal ik straks denk ik weer weg halen!

Als het maar goedvoelt :mrgreen:
in en in droevig
Laatst gewijzigd door schaapje op 19 aug 2013 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 23:29

schaapje schreef:Wat erg zeg! Maar ik heb genoeg op internet gevonden over dat dansen dat ik het wel fout durf te noemen.

Nou ja, dat zeg ik he. Doorschieten. Haha.
Ik kan je echter op dezelfde wijze een filmpje zenden waar men Psalm 68 vers 10 zingt op hele noten met volkomen onbewogen uitgestreken gezichten dat de vreugde des Heren er nu niet direct van af spettert. En dat is minstens zo triest!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 23:31

janpep schreef:Ik kan je echter op dezelfde wijze een filmpje zenden waar men Psalm 68 vers 10 zingt op hele noten met volkomen onbewogen uitgestreken gezichten dat de vreugde des Heren er nu niet direct van af spettert. En dat is minstens zo triest!

:lol: :mrgreen: =D>

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 23:39

Overigens mag ik misschien wel opmerken dat ik een liefhebber ben van orgel begeleiding. Liefst een beetje pittig. 32 voet pedaal het liefst. Ik heb de volgende mannenzang in Katwijk altijd al direct in mijn agenda staan.
Vind maar eens een evangelische gemeente waar men de psalmen en gezangen nog niet overboord heeft gegooid. Ook een vorm van doorschieten. Ook dat vind ik spijtig, maar ik compenseer het door de week met CD's :-)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 23:43

janpep schreef:Overigens mag ik misschien wel opmerken dat ik een liefhebber ben van orgel begeleiding. Liefst een beetje pittig. 32 voet pedaal het liefst. Ik heb de volgende mannenzang in Katwijk altijd al direct in mijn agenda staan.
Vind maar eens een evangelische gemeente waar men de psalmen en gezangen nog niet overboord heeft gegooid. DAT vind ik nu ook spijtig, maar ik compenseer het door de week met CD's :-)

Wij zingen toch nog wel eens psalmen en gezangen, gelukkig.
Oh...orgel .....sorry.....maar het kan mij niet bekoren, het is zo hard en zo luid!
Maar smaken verschillen, zullen we maar zeggen, ik gun het je ......geniet er van. :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 aug 2013 00:08

janpep schreef:In denk dan dat "jullie" misschien minder last hebt van het volgende fenomeen:
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik vanuit mijn degelijke achtergrond meer bagage had. Ik heb er een tijd over gedaan om te ontdekken dat ik ook meer ballast had. Het heeft me wat tijd gekost om het juiste onderscheid tussen beiden te maken. Niet alles wat als Schriftuurlijk gebracht werd bleek dit ook te zijn.
Bij zaken waar je een vraagteken bijzet gaat dan door je gedachte:
"Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus"

Nog erger is het wanneer anderen je met deze woorden willen beletten om zelf na te denken. Het zijn prachtige en ware woorden, maar levensgevaarlijk om te gebruiken wanneer het ‘wat u geleerd en toevertrouwd is’, toegepast wordt op ‘de uitleg die u bekend is’, terwijl de suggestie gewekt wordt dat die uitleg even betrouwbaar is als de Heilige Schrift zelf.
Alleen het Woord van God kan wijs maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus.

Ik heb dit antwoord gemist :shock: Ik denk dat als je op deze manier de Bijbel bestudeerd zoals jij gedaan hebt, en tot andere ontdekkingen komt, jezelf wat bedrogen voelt misschien, en verontwaardigd dat je zelfs geen vragen mocht stellen over al die zaken. Toch denk ik dat er veel gaat veranderen wat dat betreft, misschien niet overal, maar er komt een hele nieuwe generatie aan die zelf willen ontdekken en niet alles zomaar slikken.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 19 aug 2013 05:40

janpep schreef:Overigens mag ik misschien wel opmerken dat ik een liefhebber ben van orgel begeleiding. Liefst een beetje pittig. 32 voet pedaal het liefst. Ik heb de volgende mannenzang in Katwijk altijd al direct in mijn agenda staan.
Vind maar eens een evangelische gemeente waar men de psalmen en gezangen nog niet overboord heeft gegooid. Ook een vorm van doorschieten. Ook dat vind ik spijtig, maar ik compenseer het door de week met CD's :-)

Leuk daar ga ik ook altijd heen prachtig kippenvel momentjes als we met ze allen zingen.
Maar psalm project vind ik ooj prima!
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 19 aug 2013 09:28

Byte schreef:Leuk daar ga ik ook altijd heen prachtig kippenvel momentjes als we met ze allen zingen.
Maar psalm project vind ik ooj prima!

Mooi!
Hiermee is dan maar meteen duidelijk dat ik mij niet wil afzetten tegen de gehele behoudende kerkelijke kring. Gods kinderen zitten overal!
Ik moet bekennen dat het zingen op hele noten niet mijn eigen eerste keus is. Wanneer iemand denkt: Hoe langzamer hoe eerbiediger, dan neem ik daar afstand van. Ik heb zelfs geaarzeld of ik er wel naar toe zou gaan en ik dacht: "ik geef het een kans". Echter met zo'n massale samenzang, de krachtige doorleefde teksten, de robuuste ondersteuning met die zware 32 voets jongens eronder, kan ik toch (de meeste liederen) van harte meezingen en voel je daarin eenheid met de reformatorische broeders. Ook het najaar staat dus al vaste prik in de agenda en ik neem zelfs een vrije dag daarvoor.
Om weer on topic te komen..... Soms komen ook elementen van beleving en leer naar voren, waarbij ik wel meer afvraag. "Hoe zit dat dan?" Wanneer gezongen wordt: "Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het naad'ren van de dood, volkomen uitkomst geven." Zijn er mensen die dat wel uit volle borst meezingen en toch niet (zeker) weten of het ook voor henzelf is? Dan wil ik dat wel roepen! Dan begrijp ik niet hoe de dominee dat (soms zo lijzig) aan elkaar kan praten. Eerder wordt er dan weer op gewezen hoe nietig wij zijn en niets uit onszelf kunnen en ....... grrrrr. Het is niet onwaar, maar je moet daarin niet blijven hangen. Ik mis de komma en vervolg van de zin in de richting van Romeinen 8? "Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad."
Een andere: Alle roem is uitgesloten..... "Ja, eer ik nog was geboren eer Gods hand die alles schiep, iets uit niets tot aanzijn riep, heeft zijn liefde mij verkoren". Dat zingen ook mensen die niet weten uitverkoren te zijn?
Daar is feitelijk de verkiezingsleer op noten gezet. Ik kan er voor mij zelf geen andere betekenis meer aan geven. Het is dan met spijt dat ik vaststel dat ik dat niet meer mee kan zingen. Die regel zit mij in de weg.
De laatste keer werd de geloofsbelijdenis gezongen. Dat duid ik dan nog als een "vertaal~ of begripsvergissinkje" als gezongen wordt "nedergedaald ter helle". De Here Jezus was in het dodenrijk. In dat deel dat "het paradijs" genoemd wordt. (Vergelijk Lazarus bij Abraham). Niet in de hel. De Here Jezus beloofde de ene misdadiger aan het kruis ook nog diezelfde dag met Hem in het paradijs te zullen zijn! De hel is nu nog leeg. Het is niet allemaal "één pot nat/ of vuur". Pas als Openbaring in vervulling gaat, krijgt dat zijn beslag. Dat is wat genoemd wordt "de tweede dood". Maar goed, dat is weer een onderwerp apart. :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 aug 2013 10:14

Jezus neergedaald ter helle.....? Daar is wel eens een discussie over geweest. Ik ken dat lied/psalm niet, maar het idee al.... Christus Jezus in de hel...

Overigens is het ook omstreden dat de moordenaar aan het kruis nog dezelfde dag in het paradijs kwam. Als de Heer zegt, "Ik zeg u heden..... gij zult met mij in het paradijs zijn".
En ik het ook niet anders zien, want de opstanding was drie dagen later, Hij is drie dagen in het dodenrijk geweest.

Dat het dodenrijk ook een deel heeft dat het paradijs genoemd wordt is voor mij volkomen vreemd/nieuw.
Ik zou daar graag wat uitleg over hebben.

Terug naar “Archief”