Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

irmo
Kapitein
Kapitein

Re: Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Berichtdoor irmo » 14 aug 2013 20:28

Ach ja, alles waar te voor staat is slecht, zei mijn moeder. Is nog steeds waar :)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 aug 2013 21:28

irmo schreef:Ach ja, alles waar te voor staat is slecht, zei mijn moeder. Is nog steeds waar :)

En, heb je altijd goed naar je moeder geluisterd? :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 14 aug 2013 21:34

irmo schreef:Ach ja, alles waar te voor staat is slecht, zei mijn moeder. Is nog steeds waar :)

mona schreef:En, heb je altijd goed naar je moeder geluisterd? :wink:

uhh nee :oops: maar in dit opzicht meestal dan weer wel :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2013 00:24

Wilsophie schreef:Alcohol spreekt van spirit of van geest en wijn moet rijpen in houten vaten en in het donker, kortom allemaal symboliek die spreekt van dood en leven, want geest geeft leven, ook in de kroeg en ook bij het avondmaal al spreekt de geest in de wijn van eeuwig leven of anders gezegd van het nieuwe verbond. En ik ben blij dat Noach ook een keer teveel gedronken had, en wat is teveel en wat is dronken. Ik ken een oude tante die van een kersenbonbons loei vrolijk werd en ik ken mensen die na een krat bier niet anders worden en ook niet dronken. En ik ken vrouwen die van een glaasje sherry teut zijn, kortom het is allemaal relatief.
En heeft niets met zondig zijn of zonde te maken.

Daar proosten we op! =D>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2013 08:23

mona schreef:Laatst ergens gelezen:
In onmatigheid ligt de basis voor heel veel kwaad.
Daar zit wat mij betreft de kern.
Wat is er al niet voor ellende voortgekomen uit het teveel drinken van alcohol.
Terwijl het genieten van een wijntje of biertje echt geen zonde is.

In principe zou je best samen met je predikant een biertje of wijntje kunnen drinken,
maar niet als hij ambtelijk bezig is, maar in zijn vrije tijd.

En wat betreft de kroeg:
blijkbaar ben ik één van de weinigen die ooit een dronken man gezien heeft in de kroeg....
Bij de meesten van jullie kwam dat nooit voor.
Ergens kan ik dat niet geloven.
Als ik hier door het dorp rijd, langs het ouderwetse bruine café, dan zie ik er soms voor acht uur 's avonds al wel eens iemand onvast op de benen naar buiten komen.
Zie ik dat nu alleen?

TJa, misschien is het in het dorp wel anders dan in de stad.... ik hoor er wel eens verhalen over..... In steden heb je veel kroegen en het verschilt erg per kroeg of het een gezellig cafe is of een plek waar je standaard mensen dronken kunt aantreffen. Het hangt er dus sterk van af waar je naartoe gaat. Ik heb in mijn vaste kroeg van vroeger zelden mensen echt dronken gezien.

schelpje3 schreef:Op zondagmorgen komen wij langs een kroeg, die al open is dan.
De lucht die daaruit komt zieliglopen-smile
Walgelijk!
En op zaterdagavond/nacht komen ze één voor één naar buiten rollen, nu met de ramen open horen we dat goed.
Grote monden, ruzie, nog even nalachen en kletsen, ze hebben geen idee hoever dat geluid draagt snachts.
En als de zondag voor de helft voorbij is, komen ze hun nest een keer uit.
Om op maandag geheel brak op het werk of school te verschijnen.

Misschien wordt het dan tijd om te verhuizen, wat voor dorp is dat? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 aug 2013 10:07

Ik heb wel eens ter kennismaking met een predikant afgesproken in de kroeg. Was een gezellig gesprek hoor. Men was positief verrast dat ik daar met mijn toenmalige predikant zat. Een dominee die gewoon in de kroeg komt! "Zo kan het dus ook" was de veel gehoorde reactie.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 aug 2013 10:15

Waar is de matigheid een vrucht van?
Galaten 5: 22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
23 Tegen de zodanigen is de wet niet.

Wat, zei Paulus, deed hij bij het lopen in de loopbaan van een christen?
1 Korinthiërs 9: 27 Maar ik bedwing mijn lichaam, en breng het tot dienstbaarheid, opdat ik niet enigszins, daar ik anderen gepredikt heb, zelf verwerpelijk worde.

Waarom werd aan de priesters verboden, sterke drank te drinken, terwijl zij de dienst in de tempel bedienden?
Leviticus 10: 8-10 En de HEERE sprak tot Aaron, zeggende:
9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten;
10 En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen het onreine en tussen het reine.

Waarom moet de gezondheid van het lichaam bewaard worden?
1 Korinthiërs 6: 20 Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Wat wordt het lichaam van de gelovige gezegd te zijn?
1 Korinthiërs 6: 19 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?

Wat zal God doen met hem, die Zijn tempel verontreinigen?
1 Korinthiërs 3: 17 Zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden; want de tempel Gods is heilig, welke gij zijt.

Hoe worden wij vermaand onze lichamen aan God aan te bieden?
Romeinen 12: 1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2013 10:39

Marin, welke conclusie trek je aan de hand van die teksten wat betreft dit onderwerp?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 15 aug 2013 11:41

behalve telefoon.....

En ach, de kroeg, natuurlijk heeft iedereen er wel eens iemand dronken gezien of is zelf dronken geweest.
Ik mag er graag komen. Op zondagmiddag soms naar de kroeg waar voetbal wordt uitgezonden en op andere momenten naar andere kroegen om met vrienden af te spreken en onder het genot van een biertje lekker bij te praten.

En het lijkt mij juist uitstekend om een huisbezoek van de dominee na de serieuze zaken af te sluiten met een drankje en een ontspannen gesprekje over luchtigere zaken.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 aug 2013 11:53

[quote="Marnix"]Marin, welke conclusie trek je aan de hand van die teksten wat betreft dit onderwerp?

Marnix, dit onderwerp gaat natuurlijk over café (kroeg) bezoek waar niets mis mee is, overal waar mensen zijn kunnen uitspattingen ontstaan, dat kan ook buiten het café.
Maar we gaan uit van een gelovige die de Here Jezus heeft leren kennen en het nieuwe leven van Hem heeft ontvangen en daar gestalte aan weer geven.
Matigheid is in deze teksten de boodschap, in alles, uitgaande dat de Heilige Geest in de gelovige woont, het Leven van Jezus aangenomen heeft, dus een tempel van God waar Hij wil wonen.
We weten toch dat de aardse tempel van God het mooiste het reinste waar niets aan mocht mankeren, dat had God geboden, zo ook de tempel als mens, onze geest en geweten zal onder leiding van de Heilige Geest gesteld gaan worden.
De vrucht hiervan wordt dan toch openbaar in ons leven, zie vorige tekst. Galaten 5: 22
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 15 aug 2013 11:56

blijblij schreef:behalve telefoon.....

en tehuis en tegoed, zei mijn moeder altijd :mrgreen:

Verder, ik ben ook niet echt tegen een biertje doen in de kroeg ofzo, maar ik snap er zelf de toegevoegde waarde ook niet zo van oom eerlijk te zijn. Ik mag ook graag een potje jassen en een biertje, maar het kost me minder als dat gewoon bij iemand thuis gebeurt. Dan heb je ook nog eens zelf de controle over of en wat voor muziek er aan staat etc. etc. ik zie alleen maar voordelen. :D

Verder is matigheid wat mij betreft inderdaad de norm in dezen. Vroeger dacht ik, er staat in de Bijbel dat je niet dronken mag zijn, dus ik drink gewoon totdat ik het begin te voelen. Maar als je dan telkens een half krat of dikwijls nog wat meer weg drinkt zonder dat je er iets van voelt, dan wordt dat toch een beetje zorgelijk. Dus toen ben ik maar wat strenger voor mezelf geworden en heb de limiet van vijf alcoholische consumpties op een avond gelegd. Maar tegenwoordig drink ik eigenlijk nooit meer dan een biertje of 3 op een avond.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 aug 2013 11:58

Wat een aanvallen en verdedigen van 'de kroeg'.
En dat allemaal naar aanleiding van een integere brief in de vragenrubriek die volgens mij ook op een al even integere manier wordt beantwoord.

Als je je niet thuisvoelt in een kroeg, ga dan niet.
Klaar.

'k Waar liever in mijns Bondsgods woning...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 15 aug 2013 12:54

maaarten schreef:Verder, ik ben ook niet echt tegen een biertje doen in de kroeg ofzo, maar ik snap er zelf de toegevoegde waarde ook niet zo van oom eerlijk te zijn. Ik mag ook graag een potje jassen en een biertje, maar het kost me minder als dat gewoon bij iemand thuis gebeurt. Dan heb je ook nog eens zelf de controle over of en wat voor muziek er aan staat etc. etc. ik zie alleen maar voordelen. :D

Verder is matigheid wat mij betreft inderdaad de norm in dezen. Vroeger dacht ik, er staat in de Bijbel dat je niet dronken mag zijn, dus ik drink gewoon totdat ik het begin te voelen. Maar als je dan telkens een half krat of dikwijls nog wat meer weg drinkt zonder dat je er iets van voelt, dan wordt dat toch een beetje zorgelijk. Dus toen ben ik maar wat strenger voor mezelf geworden en heb de limiet van vijf alcoholische consumpties op een avond gelegd. Maar tegenwoordig drink ik eigenlijk nooit meer dan een biertje of 3 op een avond.

Dan was je aardig geoefend! Student?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2013 13:21

Katlheen schreef:Ik heb wel eens ter kennismaking met een predikant afgesproken in de kroeg. Was een gezellig gesprek hoor. Men was positief verrast dat ik daar met mijn toenmalige predikant zat. Een dominee die gewoon in de kroeg komt! "Zo kan het dus ook" was de veel gehoorde reactie.

Ach ja, tuurlijk. Er zijn ook dominees die niet in God geloven, of in een Hemel. :roll:
Was hij wel te herkennen als predikant?
En man in poloshirtje met jeans, kan net zo goed de slager zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 aug 2013 13:52

Een dominee moet niet afspreken in de kroeg , maar gewoon op de daartoe geschikte plaats. Heeft deze dominee ook met je gebeden? En zette men toen de muziek uit?

Terug naar “[Religie] - Open forum”