Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
irmo schreef:Ach ja, alles waar te voor staat is slecht, zei mijn moeder. Is nog steeds waar
irmo schreef:Ach ja, alles waar te voor staat is slecht, zei mijn moeder. Is nog steeds waar
mona schreef:En, heb je altijd goed naar je moeder geluisterd?
Wilsophie schreef:Alcohol spreekt van spirit of van geest en wijn moet rijpen in houten vaten en in het donker, kortom allemaal symboliek die spreekt van dood en leven, want geest geeft leven, ook in de kroeg en ook bij het avondmaal al spreekt de geest in de wijn van eeuwig leven of anders gezegd van het nieuwe verbond. En ik ben blij dat Noach ook een keer teveel gedronken had, en wat is teveel en wat is dronken. Ik ken een oude tante die van een kersenbonbons loei vrolijk werd en ik ken mensen die na een krat bier niet anders worden en ook niet dronken. En ik ken vrouwen die van een glaasje sherry teut zijn, kortom het is allemaal relatief.
En heeft niets met zondig zijn of zonde te maken.
mona schreef:Laatst ergens gelezen:
In onmatigheid ligt de basis voor heel veel kwaad.
Daar zit wat mij betreft de kern.
Wat is er al niet voor ellende voortgekomen uit het teveel drinken van alcohol.
Terwijl het genieten van een wijntje of biertje echt geen zonde is.
In principe zou je best samen met je predikant een biertje of wijntje kunnen drinken,
maar niet als hij ambtelijk bezig is, maar in zijn vrije tijd.
En wat betreft de kroeg:
blijkbaar ben ik één van de weinigen die ooit een dronken man gezien heeft in de kroeg....
Bij de meesten van jullie kwam dat nooit voor.
Ergens kan ik dat niet geloven.
Als ik hier door het dorp rijd, langs het ouderwetse bruine café, dan zie ik er soms voor acht uur 's avonds al wel eens iemand onvast op de benen naar buiten komen.
Zie ik dat nu alleen?
schelpje3 schreef:Op zondagmorgen komen wij langs een kroeg, die al open is dan.
De lucht die daaruit komt![]()
Walgelijk!
En op zaterdagavond/nacht komen ze één voor één naar buiten rollen, nu met de ramen open horen we dat goed.
Grote monden, ruzie, nog even nalachen en kletsen, ze hebben geen idee hoever dat geluid draagt snachts.
En als de zondag voor de helft voorbij is, komen ze hun nest een keer uit.
Om op maandag geheel brak op het werk of school te verschijnen.
blijblij schreef:behalve telefoon.....
maaarten schreef:Verder, ik ben ook niet echt tegen een biertje doen in de kroeg ofzo, maar ik snap er zelf de toegevoegde waarde ook niet zo van oom eerlijk te zijn. Ik mag ook graag een potje jassen en een biertje, maar het kost me minder als dat gewoon bij iemand thuis gebeurt. Dan heb je ook nog eens zelf de controle over of en wat voor muziek er aan staat etc. etc. ik zie alleen maar voordelen.![]()
Verder is matigheid wat mij betreft inderdaad de norm in dezen. Vroeger dacht ik, er staat in de Bijbel dat je niet dronken mag zijn, dus ik drink gewoon totdat ik het begin te voelen. Maar als je dan telkens een half krat of dikwijls nog wat meer weg drinkt zonder dat je er iets van voelt, dan wordt dat toch een beetje zorgelijk. Dus toen ben ik maar wat strenger voor mezelf geworden en heb de limiet van vijf alcoholische consumpties op een avond gelegd. Maar tegenwoordig drink ik eigenlijk nooit meer dan een biertje of 3 op een avond.
Katlheen schreef:Ik heb wel eens ter kennismaking met een predikant afgesproken in de kroeg. Was een gezellig gesprek hoor. Men was positief verrast dat ik daar met mijn toenmalige predikant zat. Een dominee die gewoon in de kroeg komt! "Zo kan het dus ook" was de veel gehoorde reactie.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten