Boekenlezer schreef:Goed idee!
Ik vind dit een wel erg tendentieuze titel, ook al zullen diverse forummers er mee in hun nopjes zijn:
Het zal duidelijk zijn dat je je niet moet laten meevoeren door alle soorten van religieuze ervaring, want niet alles kan tegelijk waar zijn. Je zult moeten schiften tussen waar en onwaar, en daar heb je je verstand volop bij nodig. Maar door gebruik van mijn intelligentie stijg ik niet op een gegeven moment boven het geloof uit. Sterker nog, juist het christelijke geloof ervaar ik als een stimulans voor het gebruik van mijn intelligentie.
Ik zou kunnen zeggen: a-religieuze seculieren zijn blind voor een bepaalde kant van onze realiteit.
Zoals hierboven al gezegd: een correlatie is nog geen oorzakelijk verband.
Verder hebben ze in enkele onderzoeken mensen gevolgd die op jonge leeftijd een zeer hoog IQ hadden. Maar een hoog IQ zegt nog niets over de hoogte van je opleiding en over de breedheid van je ontwikkeling.
Verder: wat bedoelen ze met 'religieus'? Ik kan mij buitengewoon goed voorstellen dat mensen met een hoog IQ geen zin hebben in heiligenpoespas, vermeende wonderen, beenverlengingen, tongentaal en dergelijke. Of geen zin hebben in een gesloten systeem dat met alle mogelijke drogredenen overeind moet worden gehouden (zie: de gereformeerde gezindte). Of geen zin hebben in religie waarvan je wetenschap moet verwerpen, zoals creationisme. Dit soort typen religie werkt afstotend - niet alleen voor superintelligente mensen, maar voor iedereen die bereid is buiten de aangeleerde hokjes te denken.