Heeft of gebruikt God humor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Heeft of gebruikt God humor?

Berichtdoor mona » 13 aug 2013 15:46

coby schreef:Toch staat er in de Bijbel dat Hij rondtolt van vreugde om ons.

Waar kan ik dat ongeveer vinden Coby?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 aug 2013 15:53

mona schreef:Waar kan ik dat ongeveer vinden Coby?

Sefanja 3:17 De HERE, uw God, is in uw midden, een held, die verlost. Hij zal Zich over u met vreugde verblijden; Hij zal zwijgen in zijn liefde; Hij zal over u juichen met gejubel.

Zephaniah 3:17 - "The Lord thy God in the midst of thee is mighty. He will save, He will rejoice over thee with joy. He will rest in His love, He will joy over you with singing."

The first 'rejoice' means "to be bright, cheerful, make mirth".

The next 'joy' means "blithesomeness or glee. Mirth, pleasure, rejoicing". Glee?!

The part that made me cry though was the meaning of the next 'joy'. It means to "spin around under the influence of any violent emotion"
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2013 15:54

Wilsophie schreef:=D> Zo is het Coby, men vindt het heel vaak spotten, terwijl God om heel andere dingen verdrietig kan zijn dat wij eventueel zouden denken.

Ja, staat in Genesis 6:
Het berouwde God zelfs dat Hij de mens geschapen had!
Dat zou ons moeten verootmoedigen, i.p.v. dit spottopic te openen!!
De manier waarop sommige menen over Hem te kunnen spreken, het is Godonterend.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 aug 2013 16:05

Ik schreef:Ik werd er echt blij van Coby, toen ik het zag, heb het vele malen bekeken.
Toen ik het vond heb ik het verstuurd naar andere gelovigen en vonden het heel leuk en had voor hen ook betekenis weer op een andere manier.
Het gaat tegen de dogma in en is daardoor moeilijk te behappen, denk ik.

Speedy schreef:Het heeft geen bal te maken met dogma en ik zie er absoluut geen humor in en helemaal niet wat God er mee te maken zou hebben.

Beste Speedy,
Dat het niets met dogma te maken heeft gaf ik al aan.

Het is een leuk gemaakt filmpje, gewoon grappig, niet om je knieën blauw te slaan van het lachen, gewoon, leuk gemaakt.

In hetgeen ik schreef komen 2 soorten blijdschap voor.
De humor, de manier waar God mee komt en wat God je geeft, het doel.
Het zijn geheel andere opvattingen, de manier is een leuke manier en het doel is de blijdschap door de Heilige Geest.
God heeft voor elk van Zijn kinderen een andere bedeling, heel wonderlijk, Hij geeft naar karakter, verstand en ook naar relatie met Hem. Het kan goed zijn dat jij het niet beleefd maar het wil niet zeggen dat het bij een ander niet kan.

Voor God heeft alles een bestemde tijd, een tijd om te lachen en een tijd om te huilen. Dus God geeft ons de tijd om te lachen, nu moet je niet denken dat ik God als een grappenmaker zie of zo maar Hij wilt dat we ook normale blijdschap hebben, ik bedoel in onze omgeving.
Dat wil Hij soms gebruiken om ons te verblijden door de kracht van de Heilige Geest in ons hart.

Vaak zeggen we “ik zou het niet doen” of “ik vind het niet goed” maar wat vindt God er van, is dat niet wat telt?

Net na de 1e liefde van God was ik bang om fout te doen voor God, ik vroeg Hem om mij daar duidelijkheid in te geven hoe ik ermee om moest gaan. Hij gaf het volgende, mij werd expliciet bewust gemaakt dat alles wat op aarde gebeurd van God is of van de duivel, het kan niet anders, een van de twee.
Nu maakt je dat erg zwart/wit in het geloof maar wel meer afhankelijk en daardoor wordt de nabijheid van God groter.
Ik ben dan ook heel stellig in mijn beredeneringen wat wel eens botst maar toch veel blijdschap door de Heilige Geest geeft.
In het begin moest God me leren het toe te passen maar nu gaat het bijna altijd automatisch, soms, als het moeilijker wordt, ook in dit geval, moet ik er nog bij stilstaan.
Hieruit weet ik dat b.v. professioneel voetbal absoluut niet goedgekeurd wordt door God, ook niet het kijken ervan.

Speedy, het geldt ook in b.v. het filmpje, de duivel wil absoluut niet dat we standvastig in de Heere zijn dus hij zal ons die woorden niet geven. Het “leuke” van het filmpje is het middel van de bemoediging om standvastig in de Heere te zijn.
Joh, als je God nodig hebt en dit gebeurd, dan voel je echt dat het van God is, het brengt je weer dichter bij Hem en gaat Hem danken voor dit filmpje.

Speedy, vraag God maar of het kan, vraag Hem maar of het waar is wat ik hier schrijf.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2013 16:09

Ik snap je probleem niet precies.

De vraag of God ook humor kent / gebruikt lijkt me geen verkeerde vraag.

De mens is als beeld van God geschapen, dat beeld is nogal verminkt.... maar bepaalde eigenschappen in de mens wijzen nog steeds daar op. De mens kan denken, beredeneren, besturen, communiceren enzovoorts. Dat de mens er vaak verkeerd mee omgaat is duidelijk. De mens denkt het verkeerde, regeren loopt vaak uit in machtsmisbruik, communicatie in ruzie, en humor in het met woorden kapot maken van anderen. Toch denk ik dat het feit dat die eigenschap wel in de mens zit, er op kan wijzen dat God die eigenschap ook heeft (alleen maakt Hij er altijd op een goede manier gebruik van)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 aug 2013 16:14

Wilsophie schreef:=D> Zo is het Coby, men vindt het heel vaak spotten, terwijl God om heel andere dingen verdrietig kan zijn dat wij eventueel zouden denken.

God spot Zelf trouwens, dus Hij heeft humor, alleen is het bij Hem niet verkeerd:
Psalm 2:
Die in de hemel zetelt, lacht;
de Here spot met hen.
Spreuken 3:
Met spotters drijft hij de spot,
maar verschoppelingen schenkt hij zijn gunst.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 16:16

Nee de mens is niet naar Gods Beeld geschapen, de mens is naar ( in de richting van) Gods Beeld geschapen en zou Gods Beeld gelijk worden. Het gaat daar om de gelovige en als eerste over Adam. Hij is immers degene die over de aarde zou heersen. ( was de bedoeling) .
Dat het God berouwde dat Hij de mens gemaakt had staat in Genesis 6, waar de reuzen uit de oertijd gemeenschap had met de vrouwen op aarde en dat verwerd tot een goddeloze bende en over hen was God berouwd. Maar dit topic gaat over gelovigen, waarover God Zich verblijdt. Als wij Vader mogen zeggen zou ik niet weten waarom wij niet met Hem omgaan onze Vader, maar men wil God niet zo dichtbij hebben, men stopt Hem liever heel ver weg en neemt grote afstand met als drogreden dat dat eerbied is, maar het is angst.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 16:21

coby schreef:God spot Zelf trouwens, dus Hij heeft humor, alleen is het bij Hem niet verkeerd:
Psalm 2:
Die in de hemel zetelt, lacht;
de Here spot met hen.
Spreuken 3:
Met spotters drijft hij de spot,
maar verschoppelingen schenkt hij zijn gunst.

Die tekst zocht ik uit Psalm 2, het is notabene een spottend lachen, omdat men zich beraadslaagt zich te keren tegen Zijn Gezalfde en zal de Heer ook tot hen spreken in Zijn toorn. Maar voor ons gelovigen zal Hij niet spreken in Zijn toorn, daarom is er voor ons geen angst, maar in sommige gemeenschappen wordt God alleen voorgesteld als een God van de jongste Dag, van de Dag des Heeren, van het oordeel en wij zijn daarvan verlost en mogen zeggen: "Abba Vader".

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 aug 2013 17:40

Het zijn twee hele verschillende vragen:
Heeft God humor
Gebruikt God humor.

Of God humor heeft dat vind ik niet terug in de Bijbel, als zijnde een eigenschap van Hem.
Wel dat Hij genadig en liefdevol en verheugd over Zijn kinderen, omdat ze van Hem zijn.
Maar ook toornig, heilig, ontstoken in woede.

Ik denk als de Heere lacht over degenen die Hem bespotten, dat dat eerder een uiting van woede is dan van humor.
Het is een spottend lachen, geen lachen met blijdschap.

Of God humor gebruikt om Zijn kinderen te bemoedigen, dat kan in de Bijbel ook niet terug vinden.
Heeft iemand een voorbeeld?
Wel denk ik dat we mogen genieten van humor. Een gezonde lachbui is goed voor lichaam en hoofd. Wetenschappelijk bewezen! Maar dat is niet specifiek voor Zijn kinderen alleen, dat is voor alle mensen zo.
we vinden in de bijbel wat dat betreft maar weinig over Christen zijn en humor.
Er zijn ook christelijke cabarettiers.....
Maar daar gaat men wat mij betreft een grens over.

Grappen over God maken dat vind ik absoluut niet kunnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2013 18:01

Christelijke cabaratiers maken geen grappen over God.

Wilsophie schreef:Nee de mens is niet naar Gods Beeld geschapen, de mens is naar ( in de richting van) Gods Beeld geschapen en zou Gods Beeld gelijk worden. Het gaat daar om de gelovige en als eerste over Adam. Hij is immers degene die over de aarde zou heersen. ( was de bedoeling) .
Dat het God berouwde dat Hij de mens gemaakt had staat in Genesis 6, waar de reuzen uit de oertijd gemeenschap had met de vrouwen op aarde en dat verwerd tot een goddeloze bende en over hen was God berouwd. Maar dit topic gaat over gelovigen, waarover God Zich verblijdt. Als wij Vader mogen zeggen zou ik niet weten waarom wij niet met Hem omgaan onze Vader, maar men wil God niet zo dichtbij hebben, men stopt Hem liever heel ver weg en neemt grote afstand met als drogreden dat dat eerbied is, maar het is angst.

Ik lees wat anders:

En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis;

En in Genesis 6:

In Noachs tijd was de aarde in Gods ogen verdorven en vol onrecht. Toen God zag dat de aarde door en door slecht was, dat iedereen een verderfelijk leven leidde, zei hij tegen Noach:'Ik heb besloten een einde te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol onrecht.

Het laatste wat je zegt is denk ik waar, soms hoor je mensen praten over God als een vertoornde God voor wie we niet kunnen bestaan, waar we vooral onze ellende maar moeten zien, terwijl God voor Zijn kinderen een liefdevolle Vader is. Dat is juist het evangelie, dat zondaren worden aangenomen tot Zijn kinderen en zo een nieuw leven krijgen waarin ze weer dicht bij Hem mogen leven, bevrijd van angst, rechtvaardig voor Hem
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 aug 2013 18:02

mona schreef:
Of God humor gebruikt om Zijn kinderen te bemoedigen, dat kan in de Bijbel ook niet terug vinden.
Heeft iemand een voorbeeld?

Mona, ik gaf 2 voorbeelden.
Zou er ook graag meer van anderen horen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 18:43

@Marnix, het is offtopic, maar er staat in de grondtekst: "Laat Ons Adam maken" , maar ik meen dat dit al ergens anders uitgebreid aan de orde is geweest.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 aug 2013 18:47

Teus schreef:Mona, ik gaf 2 voorbeelden.

Teus, ik bedoel voorbeelden uit de Bijbel waar God Zijn kinderen bemoedigd door humor.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 aug 2013 18:57

mona schreef:
Teus, ik bedoel voorbeelden uit de Bijbel waar God Zijn kinderen bemoedigd door humor.

Die van Sara vind ik altijd leuk, dat Hij een 90jarige een kind belooft. Is toch lachen? Ze zei ook: Iedereen die het hoort zal om mijnentwil lachen. En Isaak betekent gelach. Leuk vind ik ook dat Hij dan gewoon heel droog zegt: Nee gij hebt wel gelachen.

En Hij zeide: Voorzeker zal Ik over een jaar tot u wederkeren, en dan zal uw vrouw Sara een zoon hebben. En Sara luisterde bij de ingang der tent, die zich achter Hem bevond. 11 Abraham nu en Sara waren oud en hoogbejaard; het ging Sara niet meer naar de wijze der vrouwen. 12 Dus lachte Sara in zichzelf, denkende: Zal ik wellust hebben, nadat ik vervallen ben, terwijl mijn heer oud is? 13 Toen zeide de HERE tot Abraham: Waarom lacht Sara daar en zegt: Zal ik werkelijk baren, terwijl ik oud geworden ben? 14 Zou voor de HERE iets te wonderlijk zijn? Te bestemder tijd, over een jaar, zal Ik tot u wederkeren, en Sara zal een zoon hebben. 15 Toen loochende Sara het: Ik heb niet gelachen, want zij was bevreesd; doch Hij zeide: Neen, gij hebt wèl gelachen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 18:58

Er zijn toch wel veel situaties waar in ik de humor van God lees, denk eens aan die wonderen bij de Farao en Mozes. Denk eens aan die profeten van Baäl bij Elia, hoe God bespot werd, maar toch met een sloot regen kwam die hun verbaasd deed staan.
Denk aan Jona die niet naar Ninevé wilde en onder een afdak zat voor verkoeling en toch nog een wonderboom kreeg als extra verdekje. Ik denk aan David dat kleine mannetje met dat steentje in zijn buideltas voor Goliath.
Ga zo maar door. Dat is echt humor en een demonstratie dat God altijd het laatste Woord heeft en dat is in de Bijbel soms heel komisch.

Terug naar “Archief”