mealybug schreef:Met een dergelijke beschuldigende ondertoon kan ik niets goeds meer zeggen, natuurlijk.
dat doe ik ook maar niet, want dan zou ik ook wijs willen zijn boven hetgeen geschreven staat.
Ik hou me opzettelijk bij wat er in de Bijbel staat geschreven, ipv allerlei theorieen en theologen, die meenden dat Israels rol geheel was uitgespeeld.
"De Heere zal u onder de natien verstrooien en gij zult met een klein getal overblijven onder de volken, bij wie de Heere u brengen zal......En dan zult gij daar de Heere, uw God, zoeken en Hem vinden, wanneer gij naar Hem vraagt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. Wanneer het u bang zal zijn en in de toekomst al deze dingen u zullen overkomen, dan zult gij u bekeren tot de Heere, uw God, en naar Hem luisteren" .
Met eenzelfde redenatie kan Augustinus in jouw ogen ook niets goeds meer zeggen natuurlijk, als je hem wegzet als vijand van het Woord die het probeert om te vormen en zo te verkopen.
Als je naar tegenwoordige kerken kijkt, dan zie je dat er nauwelijks een dominee aan te wijzen is die de vervangingsleer verkondigd (dus Israel doet niet meer ter zake), en al helemaal niet aan de rechterflank, want die zijn behoorlijk Israel-gezind. En toch kijken zij niet met dergelijke ogen naar vroegere gelovigen als Augustinus en Calvijn.
Meer on-topic, er staat niet "eerst de jood en dan de griek" maar "eerst de jood en ook de griek". De eerste lijkt meer op vervangingsleer dan de tweede, maar staat er niet. In het OT konden de Joden al gered worden uit het geloof, zij het dat ze moesten offeren. Na het volkomen offer van Christus zijn ook de heidenen erbij gekomen, en nu kunnen ook zij gered worden, uit het geloof.
Het geliefd zijn om der vaderen wil naar de verkiezing slaat alleen op de joden in de betreffende tekst. Bovendien wordt met de vaderen de aartsvaders bedoeld (Abraham Izaak en Jakob). (NBV vertaalt: maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen.)