mohamed schreef:Wel, je maakt je er gemakkelijk vanaf door Jezus' citaat van al zijn profetische betekenis te beroven omdat jij het anders niet kloppend krijgt met je leer. Wat Jezus zei is dat sommigen die daar stonden de dood niet zouden smaken totdat hij zou komen (niks visioen) en als deze woorden 6 dagen later in vervulling zijn gegaan dan ben ik ook een profeet, en velen met mij.
Een profetische gebeurtenis wil zeggen een toekomstige gebeurtenis, die ging inderdaad in vervulling toen de Heere Jezus zijn transfiguratie onderging (Luc 9,29, Mark 9:2-3, Matt 17:1-2). Of ben jij in de veronderstelling dat deze gebeurtenis zonder reden opgetekend staat? Zeker niet, want zoals we lezen heeft Lucas 9:27-29 een directe verbintenis met Mattheus 28:29, of je het nu wilt of niet.
27 Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.’ 28 Ongeveer acht dagen nadat hij dit had gezegd ging hij met Petrus, Johannes en Jakobus de berg op om te bidden.29 Terwijl hij aan het bidden was, veranderde de aanblik van zijn gezicht en werd zijn kleding stralend wit.
mohamed schreef:Mattheus 16,28 heeft geen enkele profetische waarde meer als jouw interpretatie klopt. Doch als jij het gelooft is dat fijn voor je, nota bene geloven katholieken dat ook dus je weet je in goed gezelschap. Ik echter, laat ik me niet met een kluitje in het riet sturen want we leven maar één keer. Zoals de don al zei: 'woman and children can be careless, but not men!'
Tijdens Zijn transfiguratie schitterde Zijn gezicht schitterde als de zon (Matt 17:1-2), wat we ook lezen in Openbaring (Openb 1,16). Je kunt dus stellen dat Petrus, Jakobus en Johannes de Heer reeds in Zijn heerlijkheid gezien hebben om er een waardevol getuigenis over af te leggen want Petrus schrijft zelf namelijk dat Hij Hem in Zijn grootheid gezien heeft:
16 Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels – integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien. 17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’ 18 Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. (2 Petr 1:16-18)
Petrus schrijft toch echt dat zij zich niet baseren op vernuftige verzinsels, ze hebben Zijn grootheid die de wereld nog staat te wachten reeds gezien. Want wanneer de Heer komt zal een ieder hem zien (Openb 1,7) ook zij die Hem doorstoken hebben en dan zullen deze toch eerst op moeten staan.